روزنامه اطلاعات: آخرین یافته‌های پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد آب درون بطری‌های پلاستیکی در صورت گرم بودن سرطانزا می‌شود. طراحی اولیه بطری‌های پلاستیکی به نحوی است که در صورت انجماد آب در آنها (BPA) ماده اولیه آنها آزاد می‌شود و تغییرات پلیمری در آنها رخ می‌دهد که احتمال بروز سرطان به‌ویژه در زنان را افزایش می‌دهد.

 

آب درون بطری پلاستیکی, طراحی اولیه بطری‌های پلاستیکی, BPA, Material and Health, استروژن, سرطان سینه و تخمدان, بطری‌های PET, Science Revolution, بسته بندی

پروفسور جان ادوارد و همکارانش براساس پژوهش‌های دامنه‌داری که نتابج آن در نشریه Material and Health منتشرشده دریافته‌اند BPA موجود در بافت بطری‌های پلاستیکی در دمای بالای 20درجه بیشترین میزان انتشار را می‌یابند که به مایع درون آن، آب یا هر نوشیدنی دیگر وارد می‌شود.

بنا بر یافته‌های پروفسور ادوارد این ماده در دمای معمولی خانه انتشار می‌یابد و می‌تواند باعث اختلال در عملکرد غدد داخلی بدن شود. این ماده بر هورمون زنانه یعنی استروژن اثر می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در زنان را افزایش می‌دهد. بنابراین نوشیدن آب درون این بطری‌ها چنانچه در بیرون یخچال نگهداری شوند زیانبار است.

به گفته پروفسور ادوارد بهترین دما برای نگهداری بطری‌های پلاستیکی دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد یعنی همان دمای یخچال است. پروفسور ادوارد می‌گوید تنها در مناطق سردسیر می‌شود این بطری‌ها را در دمای بیرون از خانه نگهداری کرد همچنین در مناطق معتدل که زمستان‌های سرد دارند نیز می‌توان فقط در فصل زمستان این بطری‌ها را در فضای بیرون خانه نگهداری کرد چون دمایی در حد دمای درون یخچال دارند.

از سوی دکتر ایزابل ساندرز مدیر بخش مطالعات مواد و سلامت انسان‌ها در دانشگاه برایتون طی تحقیقاتی که روی بطری‌های PET انجام داده به این نتیجه رسیده است که در هنگام انجماد شدید (دمای منهای 18 درجه سانتیگراد) ماده BPA آزاد می‌شود البته میزان آزاد شدن این ماده کمتر زمانی است که در معرض گرمای محیط به‌ویژه در تابستان قرار می‌گیرد.

با این حال این مرکز توصیه می‌کند که از قرار دادن بطری‌های پلاستیکی در دمای منهای 18 درجه (دمای درون فریزر) خودداری شود. ساندرز می‌گوید گذاشتن بطری آب درون فریزر و برداشتن آن قبل از انجماد کامل، اشکالی ندارد. این پژوهشگر برجسته طی تحقیقی که در نشریه معتبر Science Revolution منتشرشده دمای ایده‌آل را برای نگهداری بطری آب، دمای درون یخچال (دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد) می‌داند.

به گفته دکتر ساندرز این ظروف صرفا برای نگهداری آب در درجه حرارت یخچال (0 تا 4 درجه سانتیگراد) طراحی شده‌اند؛ به عبارتی طراحی آنها برای شرایط سرد و خنک است نه گرم بنابراین باید آنها را تا جایی که می‌شود سرد نگه داشت اما بهتر است از انجماد کامل آن پرهیز کرد.

وی می‌گوید: انجماد کامل از این‌رو زیان‌آور است که در انجماد درون فریزر شرایط برای آزاد شدن BPA فراهم می‌شود و چنانچه بطری دوباره گرم شود آنگاه BPA آزاد خواهد شد، بنابراین اگر بطری منجمد شد و آب درون آن قبل از اینکه کاملا گرم شود نوشیده شود خطری ایجاد نخواهد کرد.