هنر بسته بندی: سمینار سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته (Meatex2018) 11 بهمن‌ماه در محل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان برگزار شد. هدف از برگزاری این سمینار که با حضور غرفه‌داران، تولیدکنندگان و حامیان رسانه‌ای نمایشگاه برگزار شد، گسترش بازارهای هدف اعلام شد.

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان, نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته, نمایشگاه Meatex, بسته بندی

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان, نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته, نمایشگاه Meatex, بسته بندی

هرمز مهبد، مدیرعامل نمایشگاه Meatex گفت: معمولا ارتباط بین برگزارکننده و غرفه‌گذار فقط در زمان شروع ثبت‌نام و پایان نمایشگاه اتفاق می‌افتد که ما به‌عنوان برگزارکننده قصد شکستن این رویه را داشته و خواستار تعامل و همکاری بیشتری با غرفه‌گذاران هستیم تا زمانی که این نمایشگاه نوپا به سرانجام برسد.

در ادامه این سمینار دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی با بیان این‌که Meatex یک نمایشگاه دوساله است که راه زیادی را برای شناخت در کشور و دنیا پیش رو دارد، گفت: قراردادهای بسته شده در سال دوم نسبت به قبل تا حدودی افزایش داشت اما بحث مهمتر و هدف اصلی نمایشگاه تبادل اطلاعات فنی و علمی درخصوص محصولات و خدمات با سایر کشورها است.

دکتر مجید افلاکی افزود: برای دستیابی به توسعه صادرات غیرنفتی راهی جز تقویت و تحکیم روابط بین‌المللی خود با دنیا نداریم. وی ادامه داد: اختصاص بخش مجزا و منفک به فعالیت بخش افزودنی‌ها و حمایت انجمن تولیدکنندگان افزودنی‌ها از نماشگاه meatex،  جزء مهمترین ویژگی‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود و با این وجود نمایشگاه سال دوم فرآورده‌های پروتئینی، از نظر آموزش فنی و علمی و برگزاری سمینار و همایش موفق عمل کرد.

وی با تاکید بر این‌که، آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های فرآوری محصولات حلال در نمایشگاه امسال میتکس باید مورد توجه قرار گیرد،  اظهار داشت: علاوه بر این، به موضوعات بخش خصوصی، مبحث حلال و سمینارهای علمی مربوطه باید در نمایشگاه فرآورده‌های پروتئینی امسال بیش از گذشته پرداخته شود. افلاکی گفت: صحیح است که در نیمه قرن بیستم تغییر مواداولیه صنعت حایز اهمیت بود اما در شرایط فعلی تولید کشور نیز یک صنعت به شمار می‌رود.

در ادامه خانم عابد مسوول اجرایی نمایشگاه با پخش ویدئو پروژکتور اطلاعات آماری دوره قبل نمایشگاه میتکس را ارایه داد و افزود: این نمایشگاه، تنها نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی گوشت، فرآورده‌های گوشتی و صنایع وابسته در خاورمیانه است و در شرایط فعلی، انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، انجمن تولیدکنندگان افزودنی‌های صنایع غذایی، انجمن کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور، انجمن واردکننده فرآورده‌های خام دامی، کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان حامیان نمایشگاه به شمار می‌روند.

وی از نشریه هنر بسته‌بندی، اقتصاد سبز و  اقتصاد و نمایشگاه نیز به‌عنوان نشریات همکار و رسانه‌ای نام برد و گفت: فضای تحت پوشش دومین دوره این نمایشگاه 6هزار و 195مترمربع و فضای مفید اجاره شده توسط مشارکت‌کنندگان 3هزار و 117 مترمربع است.

عابد اظهار داشت: تعداد کلی غرفه‌گذاران 101 شرکت (64شرکت ایرانی و 37 شرکت بین‌المللی از 15 کشور بود و طبق آمار ارایه شده از نظرسنجی و ثبت‌نام غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان بیش از 11هزار و 700 نفر بازدیدکننده تخصصی از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. وی همچنین از برگزاری 11 سمینار علمی و آموزشی و سه کارگاه تخصصی در سال 96 خبر داد و گفت: بازدیدکنندگانی از کشورهای افغانستان، ارمنستان، عراق، قطر، لهستان و آذربایجان از نمایشگاه دیدن کردند.

در ادامه دبیر انجمن صنفی تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور، نمایشگاه میتکس را ازجمله نمایشگاه‌های تخصصی این صنعت در جهان عنوان کرد و بیان داشت: بعداز نمایشگاه IFFA (بزرگترین نمایشگاه تخصصی صنعت پروتئینی در جهان) که هر 3سال یکبار در شهر فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود میتکس رتبه دوم را برای فعالان این صنعت در ایران دارد.

دکتر مسعود رسولی به زمانبر و سخت بودن تغییر الگوی مصرف فرآورده‌های پروتئینی ایرانیان اشاره کرد و افزود: سهم مصرف مواد پروتئینی پاک‌سازی، بسته‌بندی و شناسنامه‌دار شده در سال 80 فقط 5درصد بود که این میزان در سال‌جاری افزایش چشمگیری داشته است.

وی بخش علمی نمایشگاه meatex 2017 را مفید و ثمربخش ارزیابی و خاطرنشان کرد: در سال آینده این بخش پررنگ‌تر و قوی‌تر خواهد بود که ضمن حمایت مجدد از این نمایشگاه، از تمام فعالان این حوزه (صنعت بسته‌بندی محصولات پروتئینی) تقاضا دارم که در این نمایشگاه مشارکت داشته باشند.

در انتهای این سمینار، مدیرعامل شرکت دروازه تجارت فراسو، به اهداف و تغییرات سومین دوره نمایشگاه میتکس 2018 در ایران پرداخت و ادامه داد: از مهمترین تغییرات نمایشگاه در سال 97 می‌توان به تفکیک بخش افزودنی‌ها باتوجه به اعلام حمایت انجمن تولیدکنندگان افزودنی‌ها از نمایشگاه، جذب بازدیدکنندگان عام از طریق «meat show»، برگزاری سمینارهای تخصصی اصلاح الگو مصرف خانواده‌ها برای بازدیدکنندگان عام با همکاری سازمان دامپزشکی، برگزاری سمینار افزودنی‌های سلامت‌محور با همکاری انجمن مربوطه و تغییرات در نحوه ثبت‌نام اشاره کرد.

مدیر ستاد اجرایی نمایشگاه meatex گفت: تجربه موفق کارگاه آموزشی قصابی خانگی در دومین دوره نمایشگاه باعث شد تا برنامه‌ریزی گسترده‌تری برای ایجاد جذابیت با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مسابقات با استفاده از چهره‌های مطرح ایرانی و بین‌المللی برای مخاطبان عام صورت گیرد، این برنامه جذاب با نام تجاری «meat show» برگزار خواهد شد.

مهبد اضافه کرد: شعار دوره اول نمایشگاه دروازه ورود به بازارهای منطقه بود، برای دوره دوم این نمایشگاه، هدایت بازارهای منطقه از طریق ملاقات با متخصصان به‌عنوان شعار نمایشگاه انتخاب شد و شعار سومین دوره نیز گسترش بازارهای هدف است.

وی در پایان گفت: ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه meatex در تاریخ 18/11/96 از طریق وب‌سایت رسمی نمایشگاه در دسترس متقاضیان خواهد بود به‌طوری که اولویت جانمایی براساس زمان ثبت‌نام انجام می‌شود.