پاشنه به پاشنه میلنیال‌ها، نسل Z هم شروع به وارد شدن به فضای کسب و کار کرده‌اند. این چیزی است که شما باید از این نیروی کار در حال ظهور انتظار داشته باشید. آماده باشید یا نه، نسل آینده کارکنان، نسل Z، آماده ورود به دنیای کار هستند. خواه‌ناخواه آن‌ها نیز همانند نسل میلنیال‌ها باعث ایجاد آشوب و به‌هم ‌ریختگی خواهند شد. چیزی که روشن است این است که آن‌ها انتظارات، دیدگاه‌ها و اولویت‌های متفاوتی از کار دارند که بسیاری از سازمان‌های موجود را به چالش خواهند کشید.

نسل Z کیست؟

نسل Z نسل پس از میلنیال‌ها هستند. کسانی که پس از سال 1998 به دنیا آمده‌اند. چنانچه نمی‌توانید رویداد یازدهم سپتامبر را به یاد آورید آن هم به خاطر این‌که بیش از حد جوانید، پس شما به نسل Z تعلق دارید. به خاطر ارتباطات همه گیر، آن‌ها علایق و کشش بسیاری برای یادگیری دارند. آن‌ها در فرهنگ همه چیز حاضری رشد یافته‌اند و با شبکه‌های اجتماعی، فناوری موبایل، دنیای پس از یازدهم سپتامبر و رکود عمیق پس از آن شکل گرفته‌اند. این نسل از خودآموزها، خودمحرک‌ها و خودآغازگرها را هیچ نیرویی نمی‌تواند برای گذاشتن اثری در این دنیا متوقف کند.

 

چهار راه و روشی که نسل Z را از نسل‌های قبلی متفاوت می‌کند.

 

بی‌ثباتی و انرژی بالا و زمان‌های تصاعدی، جرقه‌های ایجاد رفتارهای جدیدی هستند که هیچ سابقه‌ای در تاریخ بشری ندارند و باعث می‌شود تا پیش‌بینی‌هایی مبنی بر تغییرات و رفتارهای دلهره‌آور این نسل زبانزد همه شود. با این وجود درک قوی از این نسل دارای ارتباطات بسیار بالا و پویا و دورنمای خاص و انتظارات آن‌ها از کار، نوید نسل جدیدی از کارکنان را برای شرکت‌ها می‌دهد.

 

1- نسل Z کوچکتر خواهد بود

برای این‌که ساده‌تر بگویم، نسل‌ها توسط رویدادهای موثر یا پیشرفت‌های وابسته به اجتماع در طی سال‌هایی که در کنار هم‌نسلانشان زندگی می‌کنند، شکل می‌گیرند. رفتارها و ارزش‌های نسل خاموش (Silent Generation) توسط جنگ جهانی دوم، نسل ازدیاد زاد و ولد یا انفجار (Baby Boomers) به وسیله قتل کندی، نسل X (Generation X) توسط انفجار فضاپیمای چلنجر، میلنیال‌ها (Millennials) به وسیله یازدهم سپتامبر و نسل Z (Generation Z) با فناوری موبایل، تروریسم و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفتند و در آینده رشد خواهند یافت.

پیشرفت‌های سریع در فناوری، ارتباطات، گوشی‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات به روزی را در اختیار ما می‌گذارد. این جابه‌جایی، نسل در حال ظهور را قادر می‌سازد تا با محتویات بیشتری برای تغییر و شکل دادن زندگی مواجه باشند و فاصله نسل‌ها را از 15-20 سال به حدود 5-10 سال کاهش دهد. هر چه فناوری و ارتباطات با سرعت بیشتری تکامل می‌یابند، نسل‌ها نیز فرصت خودنمایی‌شان سریع‌تر خواهد بود.

 

2- نسل Z، متفاوت‌تر خواهند بود

در گذشته، تمام خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دنیا به گونه‌ای طراحی می‌شدند تا بر دنیای فیزیکی تاثیر بگذارند. بسیاری از نوآوری‌ها (چرخ، ماشین چاپ، موتور بخار، خودرو و…) موجب تغییرات خطی و غیرتصاعدی و تدریجی شدند. اما خلاقیت‌های امروزی (اینترنت، فیس‌بوک، اوبر، آمازون، نت‌فلیکس و…) بر دنیای فیزیکی و دیجیتال ما تاثیر می‌گذارند. ارتباطات و اتصالات و فضای ابری، تغییرات تصاعدی و بسیار شتابان را در پی داشته‌اند.

نسل Z به خاطر این زمانه پرشتاب، از لحاظ رفتاری و فرهنگی تفاوت بیشتری با نسل‌های قبلی دارند.  امروز پلتفورم‌ها و کانال‌های بی‌شماری هستند که نسل Z می‌تواند از طریق آن‌ها ارتباط بگیرد، مصرف کند و به اشتراک بگذارد. اخبار گرایشات، محصولات و خدمات همگی قدرتی تصاعدی و عینی برای تسلط و شکل‌دهی نسل‌ها دارند.

به عنوان مثال نسل Z نخواهد توانست روزی را به یاد بیاورد که شما نمی‌توانستید بر روی صفحه نمایشگر ضربه بزنید و در یک ساعت آمازون بسته سفارشی‌شان را در جلوی درب منزلتان زمین بگذارد. این کار به‌طور بنیادین انتظارات نسل Z از نحوه تحویل کالا و خدمات را تغییر می‌دهد.

شرایط و زمان پرشتاب امروزی است که موجب می‌شود بازی پوکامنگو در ماه نخست 130 میلیون بار دانلود شود و 600میلیون دلار در سه ماه بفروشد. به خاطر موفقیت بازی، نسل Z، احتمالا در آینده از بازی‌های واقعیت مجازی اینچنینی استقبال بیشتری خواهد کرد. نسل Z در نحوه تفکر، عادات و فرهنگ نیز متفاوت‌تر است. همانطور که میلنیال‌ها باعث شدند تا کمی سرگیجه بگیرید باید خود را آماده گرفتن سردرد کامل از نسل Z کنید چراکه اتصالات به گونه‌ای برای نسل Z اصلاح شده که با کوچکترین تلاش می‌توانند با سرتاسر جهان ارتباط داشته باشد. نسل Z نسل بدون مرز خواهد بود.

 

3- نسل z  جهانی تر است

نسل میلنیال ها تا امروز جهانی ترین نسل بوده اند و بیشترین نقاط مشترک را با هم نسلان بین المللی شان به نسبت نسل های قبلی داشته اند.

میلنیال ها را نخستین نسل جهانی می نامند اما هر چه که دنیا آنلاین‌تر شد، مرزهای جغرافیایی کوچکتر شدند. نسل ها در تفکر و واکنش ها جهانی‌تر خواهند بود. در حقیقت 56 درصد از بزرگسالان بالای 35 سال دنیا با این نظر موافقند که “بچه های امروزی نقاط مشترک بیشتری با هم نسلان خود به نسبت بزرگسالان در کشورهای خودشان دارند.” یک بچه 8 ساله در امریکا به یک بچه 8 ساله در هند بیشتر نزدیک است تا یک فرد 65 ساله در خود امریکا.

نسل z  می تواند Xbox One  را روشن کند و یک هدست بگذارد و با تمام هم‌نسلانش در سرتاسر دنیا بازی همزمان انجام دهد. امکان اتصال بهتر، نسل z  را به گونه ای شکل داده که بدون کوچکترین تلاشی با تمام جهان ارتباط و همکاری داشته باشد. نسل z نسلی با مرزهای جغرافیایی اندک است.

 

 4- نسل Z بر رفتار شما تاثیر خواهد گذاشت

بی‌تشابه به تمام نسل‌های قبل، میلنیال‌ها و نسل Z به طرز فعال تلاش می‌کنند تا نسل‌های قبلی را در خود هضم کنند.

به عنوان یک آدم بزرگسال، آیا تا به حال برای کسی ایموجی فرستاده‌اید، سلفی گرفته‌اید یا Snapchat را نصب کرده‌اید؟ بسیاری از فعالیت‌هایی را که زمانی بچه‌گانه قلمداد می‌شد اکنون به جریانی اصلی در فرهنگ تبدیل شده است. تا به حال سابقه نداشته که عادات نسلی تا این حد مواج جلوه کند.

نسل‌های قبلی عادات و رفتار سایر نسل‌های در حال ظهور را به دو علت اصلی در خود هضم می‌کردند.

شفافیت؛ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به افراد اجازه می‌دهد تا مهمترین نکات و گرایشات روز نسل‌های در حال ظهور را تجربه کنند به جای این‌که در دفترچه خاطرات تا ابد حبس شوند.

بقاء؛ برای باقی و عملکردی ماندن در دنیای تکنولوژی‌های بالا، نسل‌های قبلی به دنبال نسل‌های در حال ظهور هستند تا روش کار و استفاده تکنولوژی‌های جدید را به آن‌ها بیاموزند.

بشریت همواره به دنبال جوانانی بوده که خلاقیت می‌آفریدند اما امروز سریع‌تر و مستمرتر از گذشته این اتفاق می‌افتد. نسل Z بر چگونگی زندگی و کار و…، تاثیر خواهند گذاشت احتمالا بسیار زودتر از چیزی که تصور کنیم.