نسل Z به دنبال نسل قبلیY (نسل Z یا نسل اینترنت نام گروهی از مردم است که از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی زاده شده‌اند که همزمان با دهه هفتاد و هشتاد شمسی است)، راه خود را به شرکت‌ها باز کرده و آغاز به کار کرده‌اند. در اینجا با آنچه که می‌توان از نیروی کار در حال ظهور این روزها انتظار داشت آشنا می‌شویم:

نسل جدید یا همان نسل Z خواه ناخواه در حال ورود به عرصه کار است. احتمالا این نسل نیز مانند نسل قبل به‌عنوان نیروی کار، اختلالات بسیاری در این عرصه به وجود خواهند آورد، همانطور که مشکلات به وجود آمده توسط نسل قبلی هنوز هم به کلی حل نشده است. واضح است که این نسل نسبت به نسل‌های قبلی انتظارات، ترجیحات و دیدگاه‌های متفاوتی خواهد داشت که سازمان‌های کنونی را به چالش خواهد کشید.

نسل Z چه کسانی هستند؟

همانطور که گفته شد نسل پس از نسل هزاره ( millennials) که افراد متولد دهه شصت خورشیدی هستند، نسل Z نامیده می‌شوند. نسل Z معمولا به افرادی گفته می‌شود که پس از سال ۱۹۹۸ به دنیا آمده و حادثه ۱۱ سپتامبر را به خاطر نمی‌آورند، چرا که زمان وقوع این حادثه بسیار کوچک بوده‌اند. با توجه به پیشرفت ارتباطات و حضور پیوسته آن در دنیای امروز، نسل Z علایق و شیوه‌های نامحدودی برای یادگیری دارند. نسل جدید با فرهنگی تربیت شده‌اند که همه چیز به سرعت برایشان حی و حاضر بوده و شخصیت آن‌ها توسط شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی، دنیای پس ۱۱ سپتامبر و بحران اقتصادی شدید در جهان شکل گرفته است.

نسل Z، نسل آغازگرانی است که خودآموز و خودانگیخته هستند و از هیچ تلاشی برای آن که اثری از خود در جهان باقی بگذارند فروگذار نمی‌کنند.

چهار وجه تفاوت نسل Z با سایر نسل‌ها

امروزه رفتارهایی در میان انسان‌ها پدیدار شده که در تاریخ زندگی بشر سابقه نداشته است. علت پدید آمدن این رفتارها تغییرات سریع و پیش‌رونده دنیای امروزی است. این رفتارها باعث می‌شود که پیش‌بینی تغییرات و رفتارهای نسل Z کاری بسیار دشوار باشد. با این حال داشتن درکی جامع از نحوه تربیت نسل جدید که با تکنولوژی پیشرفته و پر از ارتباطات گره خورده است، دیدگاه‌های منحصربه‌فرد آن‌ها و انتظاراتشان از کار به شرکت‌ها کمک می‎کند تا نسل جدید کارمندان را جذب کرده و سپس آن‌ها را حفظ کنند و با آن‌ها مشارکت داشته باشد.

۱. نسل Z کوچک‌تر خواهند بود

به زبان ساده می‌توان گفت که نسل‌ها از رویدادهای قابل توجه و پیشرفت‌های اجتماعی که طی چندین سال اتفاق می‌افتند، در یک گروه سنی پدید می‌آیند. الگوهای رفتاری و ارزش‌های« نسل خاموش » نشات گرفته از اتفاقات جنگ جهانی دوم، « Baby Boomer» از قتل کندی، « نسل X» از انفجار فضاپیمای چلنجر، «نسل هزاره» از حادثه ۱۱سپتامبر است. نسل Z نیز تحت تاثیر تکنولوژی موبایل، تروریسم، شبکه‌های اجتماعی و چندین مورد دیگر در حال شکل‌گیری است. پیشرفت سریع تکنولوژی، ارتباطات، دستگاه‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا اطلاعات در زمان واقعی به صورت شبانه‌روزی در اختیار افراد قرار گیرند. در نتیجه نسل‌های جدید هر روز به صورت زنده با محتوای بیشتری رو‌به‌رو خواهند شد و این موضوع موجب کاهش محدوده نسلی از ۱۵ تا ۲۰ سال به حدود ۵ تا ۱۰ سال می‌شود.

همانطور که تکنولوژی و ارتباطات به سرعت در حال پیشرفت هستند نسل‌های جدید نیز با سرعت بیشتری ظهور خواهند کرد.

۲. نسل Z تنوع بیشتری خواهد داشت

در گذشته تمام اختراعات و نوآوری‌ها برای تاثیرگذاری روی بعد فیزیکی جهان طراحی می‌شد. بسیاری از این اختراعات (مانند چرخ، دستگاه چاپ، ماشین بخار، خودرو و غیره) موجب تغییرات خطی، غیرمتعارف و تدریجی شدند. اما نوآوری‌های دنیای امروز (مثل اینترنت، فیس‌بوک، اوبر، آمازون، و…) در حال تاثیرگذاری روی هر دو ابعاد فیزیکی و دیجیتال جهان هستند. ارتباطات و تکنولوژی فضای ابری (Cloud) موجب پدید آمدن تغییرات شگرف و با سرعت بالا شده‌اند.

با وجود سرعت پیشرفت در دنیای امروز، نسل جدید روز به روز از لحاظ رفتاری و فرهنگی متنوع‌تر می‌شود. امروزه پلتفرم‌ها و کانال‌های بی‌شماری وجود دارند که نسل Z می‌تواند به آن‌ها متصل شده، از آن‌ها استفاده کند و عضوی از آن‌ها شود. اخبار، موضوعات داغ روز، خدمات و محصولات قدرت زیادی برای تاثیرگذاری بر نسل‌ها و شکل دادن آن‌ها دارند. برای مثال نسل Z نمی‌تواند روزهایی را به خاطر بیاورد که نمی‌شد با یک ضربه روی صفحه تلفن هوشمند، پس از چند ساعت، بسته‌ای شامل یک هواپیمای drone از آمازون را جلوی در خانه تحویل گرفت. این اتفاق نگرش نسل Z را نسبت به شیوه ارایه خدمات و چگونگی دریافت محصولات در جهان به کلی تغییر داده است.

پیشرفت سریع تکنولوژی باعث شده بازی Pokémon Go، بازی مبتنی بر موقعیت مکانی و واقعیت مجازی در اولین ماه پس از بیرون آمدن، رکورد بیشترین دانلود را از آن خود کند (۱۳۰ میلیون دانلود) و طی ۹۰ روز ۶۰۰میلیون دلار درآمد داشته باشد. Pokémon Go اولین بازی‌ای است که توانست این درآمد را با این سرعت کسب کند. به علت موفقیتی که این بازی کسب کرد، نسل Z انتظار دارند که از این پس تجربه واقعیت مجازی در جهان به‌طور کامل‌تری رو به جلو حرکت کند. نسل Z در فکر کردن، رفتار و فرهنگ خود متنوع‌تر عمل خواهد کرد.

اگر نسل هزاره باعث تعجب شما شده بود، خود را برای تغییرات و تنوع حیرت‌انگیزی که نسل Z به ارمغان خواهد آورد آماده کنید.

۳. نسل Z جهانی‌تر خواهد بود

تا به امروز نسل هزاره‌ها از همه نسل‌ها جهانی‌تر بوده و با همتایان بین‌الملل خود نقاط اشتراک بسیاری داشته‌اند. نسل هزاره‌ها اولین نسل جهانی شناخته می‌شدند، اما با پررنگ‌تر شدن نقش اینترنت در جهان امروز، اهمیت جغرافیا روز به روز کمتر می‌شود. نسل Z در تفکر و ارتباطات خود جهانی‌تر از نسل‌ قبل عمل می‌کنند. در حقیقت ۵۸درصد بزرگسالانی که بیش از ۳۵ سال دارند معتقدند که کودکان امروز با همتایان خود در سطح جهانی اشتراکات بیشتری دارند تا با بزرگسالانی که هم وطن آن‌ها هستند. یعنی کودکی ۸ ساله که در آمریکا زندگی می‌کند احتمالا وجه اشتراک بیشتری با یک کودک ۸ ساله هندی دارد تا یک فرد آمریکایی ۶۵ ساله.

نسل Z می‌تواند به راحتی با کمک دستگاه‌هایی مثل Xbox و هدست، با همسن و سالان خود در سراسر جهان در زمان واقعی ارتباط برقرار کرده و بازی کنند. ارتباطات برای نسل Z به گونه‌ای دیگر تعریف شده و برقراری ارتباط و همکاری با افرادی که در نقطه دیگری از جهان و دور از آن‌ها زندگی می‌کنند، برایشان کار بسیار آسانی است.

 نسل Z نسلی بدون مرز خواهد بود.

۴. نسل Z بر رفتار شما نیز تاثر خواهد گذاشت

برخلاف نسل‌های قبلی، نسل هزاره و نسل Z تلاش می‌کنند تا نسل‌های قبل را به فرهنگ خود جذب کنند. آیا تا به حال به‌عنوان یک بزرگسال هنگام پیام فرستادن به دیگران از اموجی استفاده کرده‌اید؟ آیا تا به حال سلفی گرفته‌اید؟ آیا از اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ‌چت استفاده می‌کنید؟ بسیاری از کارهایی که کمی پیش‌تر کودکانه خوانده می‌شد، امروزه تبدیل به بخشی از فرهنگ شده است. پیش از این هرگز رفتارهای نسلی نتوانسته بود تا این حد بر سایر نسل‌ها اثر بگذارد.

نسل‌های پیشین به دو دلیل در حال پذیرش رفتار نسل‌های نوظهور هستند:

شفافیت: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده افراد به جای آن که احساسات خود را در یک دفترچه خاطرات قفل کنند، آن‌ها را تجربه کنند و با دیگران در میان بگذارند.

حفاظت از خود: نسل‌های گذشته برای این که بتوانند پا به پای دنیای پیشرفته و های‌تک امروز پیش رفته و عملکرد مناسب را حفظ کنند، به دنبال نشانه‌هایی در نسل‌های جدید می‌گردند تا بتوانند به کمک آن‌ها از تکنولوژی استفاده کنند.

بشر همیشه برای پیشرفت و نوآوری به نسل جوانان امید داشته است. اما امروزه این اتفاق سریع‌تر و مکررتر از هر دوره دیگری در حال وقوع است.

نسل Z شیوه زندگی و کار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این اتفاق احتمالا بسیار زودتر از آن چه که تصور می‌کنید خواهد افتاد.