دانستن اینکه چگونه باید اندازه حمل محصولات خود در تجارت الکترونیک را تنظیم کنید یکی از چندین نکته برای داشتن استراتژی بسته‌بندی موفق برای تجارت الکترونیک است. همان‌طور که شاهد هستیم اغلب عملیات‌های اجرایی توسط بخش سومی همچون آمازون انجام می‌شود تا تولیدکننده محصول یا مالک نام تجاری، که این آغاز چالش‌های جدید پیش‌روی بسته‌بندی و چرخه توزیع است بدین خاطر که آمازون بیشترین اختیار را در مورد اینکه چه چیزی، چه زمانی، چگونه و به چه تعدادی باید حمل شود دارد، برندها شرایطی سخت را برای هماهنگی مدل تجارت الکترونیک خود با آن را در اختیار خواهند داشت.

 

 بسته‌بندی تجارت الکترونیک, استراتژی بسته‌بندی, خطوط بسته‌بندی, شرکت‌های همکار بسته‌بندی,

 

 

خطوط بسته‌بندی استاندارد برای پالت‌بندی توزیعی و حمل با تعداد متداول کالا برنامه‌ریزی شده‌اند با این وجود این حمل‌ونقل‌های سنتی با تعدادی که آمازون از آنها انتظار دارد هماهنگ نیستند. به عنوان مثال، حمل‌های متداول از مالکان نام‌های تجاری به تعدادی هستند که بتواند قفسه فروشگاه‌ها را پر کنند و از کانال‌های استاندارد خرده‌فروشی به فروش برسند. مدل تجارت الکترونیک جدید تمرکزش بر تک‌تک کالاهاست تا انبارداری تعداد زیادی از آنها.

خرید آنلاین توسط مصرف‌کننده در میان تمام صنایع به رشد تصاعدی خود ادامه می‌دهد و این موضوعی حیاتی است که شرکت‌ها و سازمان‌ های صنعتی برای افزایش راندمان در تمام جنبه‌های چرخه تامین، بسته‌بندی و درنهایت توزیع، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 

تعریف قانون‌های نانوشته

چیزی که در روند تجارت الکترونیک و مدل آمازون روشن است این است که قوانین باید تا به حال نوشته شده باشند و استانداردها باید تاکنون تدوین شده باشند. با این کار فرصت بسیار خوبی برای هموار کردن راه کانال‌های تولید از برند تا مصرف‌کننده و حتی بازگشت همین میسر به وجود می‌آید. تا آن زمان توزیع‌کنندگانی مانند آمازون به از دست دادن سود و سرمایه ادامه می‌دهند و برندها احساس سنگینی بار آزمایشگاه، فرآیند، بسته‌بندی و توزیع را بر دوش خود حس خواهند کرد.

شکی نیست که سرمایه و نیروی انسانی برای شرکت‌ها بسیار تاثیرگذارند و ما نیز باید رشد ادامه‌دار در ارایه خدمات بسته‌بندی برای شرکت‌های همکار بسته بندی( Co-packing) و کسانی که سرویس‌های خدماتی سفارشی ارایه می‌کنند را در آینده شاهد باشیم و بپذیریم. بسیاری از شرکت‌ها هنوز در حال ارزیابی هستند تا ببینند که آیا مدل خدمات تجارت الکترونیک باید توسط منابع داخلی مدیریت شود یا اینکه آنها باید به دنبال شرکت‌های همکار بسته‌بندی یا شرکایی باشند که با کمک آنها از پس رشد در این بخش برآیند. در این میان توزیع‌کنندگانی چون آمازون بیشتر به دنبال این خواهند بود که دستورالعمل‌هایی را برای بسته‌بندی‌هایی که با سیستم‌های داخلی آنها همراستا هستند (مانند ربات‌های Kiva، سیستم‌های قفسه‌بندی، دریافت خودکار و دستی سفارش و طراحی خودروهای مستقل و خودران) تدوین کنند.

بسیاری از شرکت‌ها برای هرگونه سرمایه‌گذاری مردد خواهند ماند تا زمانی که صنعت شروع به تدوین دستورالعمل‌های استاندارد شده کند. ما باید در آینده نزدیک شاهد همکاری بین صنعت و سازمان‌های تجاری برای تعیین قوانین تجارت الکترونیک با هدف خلق مزیت‌های کافی برای طرفین باشیم.

چالش‌ها و فرصت‌ها

همزمان با ارتقای تجارت الکترونیک و پیچیده‌تر و طاقت‌فرساتر شدن مدل‌ها، تولید و توزیع‌کنندگان باید با هزینه انتظارات مشتری و زمان‌های چرخش روبه‌رو شوند در حالی که سعی می‌کنند تا تخمین بزنند سرمایه‌ها در کجا و چگونه باید هزینه‌‌ها شوند و فناوری جدید همچون خودروهای خودران چه نقشی در آینده خواهند داشت.

یکی از پرچالش‌ترین درخواست‌هایی که از طرف مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان می‌شود این است که محصول در جعبه‌های کوچکتر توزیع شود اما با هم تعداد. یکی از راهکارها، استفاده از روش‌های فشرده‌سازی برای حمل مواردی همچون پوشک است که با روش‌های مناسب می‌توان در بسته‌بندی‌های فشرده‌تر ارسال کرد. با این وجود، این نوع از استانداردسازی و کاهش اندازه بسته در رقابت با برندینگ و فعالیت‌های بازاریابی خواهد بود که برای بسته‌بندی حیاتی هستند.

چالش دیگر از تنوع زیاد مورد درخواست در محصولات و برندها می‌آید به‌عنوان مثال سفارشی از پوشک و دستمال مرطوب از یک برند و دستمال و حوله از رقیب آن. در اینجا شرکت‌ها به دنبال تبدیل به سرمایه کردن از طریق بازاریابی و جذابیت برند هستند. به کمک آنالیز داده‌ها، برندها قادر خواهند بود تا عادت‌های خرید را بهتر درک کنند و بتوانند تا بسته‌های حجمی بزرگ مطابق با آنچه مشتریان می‌خواهند را برایشان تهیه کنند، مشابه با آنچه که رقبا می‌خواهند و با هزینه کمتر بابت حمل‌ونقل.

به عنوان تشویق برای تکرار سفارشات یا جایزه وفاداری برای سفارش‌های حجمی، شرکت‌ها ممکن است از کیسه‌های حمل‌ونقلی به جای جعبه‌ها استفاده کنند که مصرف‌کنندگان آنها را به رایگان بازمی‌گردانند تا دوباره پر شوند. این کار باعث می‌شود تا کالاهای بیشتری در حمل‌ونقل حمل شوند و اعتماد بیشتری برای خرید مجدد و افزایش فرصت‌های برندینگ به وجود آید.

مزیت‌های این چالش، دستیابی به پروفایل مصرف‌کننده و آنالیزهای بسیار خوب داده‌ها خواهد بود. شرکت‌ها نه‌تنها قادر خواهند بود تا خدمات بهتری به مشتریانشان بدهند، بلکه درک بهتری از نیازها و اولویت‌های خریدشان پیدا می‌کنند که درنهایت منجر به داشتن تجربه خرید عالی برای مشتری، به خاطرسپاری برند و وفاداری بهتر به آن خواهد شد. هر چه یک شرکت بتواند به تمام مشتریانش خدمات بهتری ارایه کند، برند نیز می‌تواند پیشنهادهای مرتبط تجاری بیشتری را به آنها بدهد.

کرنش تجارت الکترونیک بر روی بسته‌بندی، همچنین به شرکت‌ها برای ارزیابی فعالیت‌هایشان فشار وارد می‌آورد. در طول زمان، ما شاهد کاهش تعداد کالاها بوده‌ایم در حالی که کالاهای انباری (SKUs) تنوع و افزایش یافته‌اند. با این وجود بسیاری از شرکت‌ها تغییری در نگرششان نسبت به بسته‌بندی اعمال نکرده‌اند. این حاصل یک تکامل تدریجی بود که تجارت الکترونیک وارد چرخه سریع‌تری شد.

 

آمادگی برای تجارت الکترونیک

نخستین گام برای اغلب برندها آغاز به الگوبرداری است. شرکت‌ها باید به‌دنبال همکاری‌های غیرسنتی برای ارزیابی چالش‌های صنعت، تنوع در تولید و کانال‌های توزیع باشند. فرصت‌ها ممکن است شامل حمل اشتراکی، توزیع اشتراکی یا مواجهه با تجهیزات جایگزین و روش‌های فرآیندی جدید باشد. همزمان با اینکه تجارت الکترونیک تمام مراکز فروش جهان را درمی‌نوردد، شرکت‌ها، سازمان‌ و موسسات همگی شروع به ایجاد همکاری‌های جامع‌تری کرده‌اند تا بتوانند در بازار به شدت رقابتی باقی بمانند.

شرکت‌ها پس از آن نیاز دارند تا خودنگری کنند و استراتژی مناسب را بنویسند. فکر می‌کنید که تجهیزات، سرمایه و شراکت شما به کدام سمت در حال حرکت است؟ در 5 تا 10 سال آینده، به چه شکلی درخواهند آمد؟ شما باید حداقل نقطه‌ای را برای خودتان مشخص کنید که تجارت الکترونیکتان در آنجا به ثبات برسد. پس از آن نقشه راهی را با خلق سناریوهایی در جهت تدوین و تثبیت استراتژی‌ها طراحی کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما تمام بسته‌بندی‌تان را برون‌سپاری کنید و ممکن است با یک شرکت همکار بسته‌بندی شریک شوید، یا حتی یک واحد بسته‌بندی را در درون مجموعه خود راه‌اندازی کنید. تا زمانی که فرصت و امکانات دارید، انتخاب‌های خود را انجام دهید تا مجبور نشوید در شرایط اضطرار این کار را انجام دهید.

شرکت‌ها ابتدا باید استراتژی طولانی و مدت و رویاپردازانه خود برای بسته‌بندی را تدوین کنند سپس شروع به تدوین نقشه راه‌های واقع‌بینانه با نقاط خاص برای فعال‌سازی کنند.