گرایش‌ها در بسته بندی خدمات غذایی اغلب به بخش خرده‌فروشی‌ها یا برعکس مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل توجه به این‌که چه چیزی در صنعت بسته بندی خدمات غذایی می‌گذرد می‌تواند برای تولیدکنندگان کالاهای مصرفی بسته‌بندی شده مناسب باشد. به‌تازگی مصاحبه‌ای با Lynn Dyer مدیر Foodservice Packaging Institute انجام شده تا مهمترین موضوعات در این بازار از قول او بیان شود. این مصاحبه پاسخی است که او به موضوعاتی همچون پایداری، روش‌های توزیع غذا، ایمنی و راحتی مصرف‌کننده و چالش‌‌های ارسال غذا با استفاده از تجارت الکترونیکی می‌دهد.

 

 

 

 

 

  به نظر می‌آید که زیست تخریب‌پذیری بهترین پایان برای بسته بندی‌های خدمات غذایی باشد چراکه برخلاف بازیافت، آلودگی‌های غذایی تاثیر منفی بر آن ندارد.

  بر پایه اطلاعاتی که سال گذشته جمع‌آوری شده، ما قادر هستیم تا تعیین کنیم که تولیدکنندگان کود که بسته بندی‌های خدمات غذایی دریافت می‌کنند در کجا هستند و نیز اجتماعات مجاوری که چنین مواردی را در برنامه‌هایشان پذیرش نمی‌کنند. در آن روی سکه ما کامپوسترهایی   شناسایی کرده‌ایم که ممکن است ضایعات غذا را دریافت کنند اما هنوز آمادگی پذیرش بسته‌بندی‌ها را ندارند. این‌ها مهم‌ترین اهداف برای ما هستند و کمک می‌کنند تا زیرساخت‌های لازم برای فرآیندسازی این مواد ارزشمند را گسترش دهیم.

در بحث تغییر اهداف پایداری در صنعت، همه چیز هنوز نهایی نشده است. ما اپراتورهای بی‌شمار خدمات غذایی را دیده‌ایم که بسته‌بندی‌های قابل کمپوست را به علت‌های زیاد برگزیده‌اند بی‌توجه به این‌که آیا کامپوسترهای   محلی‌شان این مواد را می‌پذیرند یا نه. گسترش زیرساخت‌ها کمک خواهد کرد تا چرخه و زنجیره بسته شود و مواد قابل کمپوست حقیقتا کامپوست شوند.

 

  شما چه گرایش‌های تازه‌ای را در مصرف‌کنندگان دیده‌اید و آن‌ها چگونه بر انتخاب بسته‌بندی/ طراحی توسط برندها تاثیر می‌گذارند؟

یکی از بزرگ‌ترین گرایش‌هایی که شاهد آن هستیم، روند صعودی در فروش غذاهای خانگی یا غیر رستورانی است. افزایش تعداد موسسات خدمات غذایی که به‌عنوان غذاخوری‌های سنتی در نظر گرفته می‌شوند و پخت و ارسال غذا را انجام می‌دهند همه به مصرف‌کنندگانی که از لحاظ زمان در مضیقه هستند و غذای خود را در حال حرکت می‌خورند کمک می‌کنند.

اثر مهم بر بسته‌بندی، کارکرد خود بسته‌بندی خواهد بود. مصرف‌کنندگان غذاهای گرم خود را گرم و غذاهای سرد خود را سرد می‌خواهند. خوراکی‌ها  همیشه باید تازه باشند بدون اشباع شدن بسته‌بندی یا غذا. این موضوع همیشه مهم است اما فشارهای عملکردی دیگری نیز وجود دارند هنگامی که زمان سپری شده برای رسیدن غذا از آشپزخانه به میز از 45 دقیقه به دو دقیقه کاهش یابد. علاوه بر این در بحث کیترینگ، اندازه‌های مختلف ممکن است مورد نیاز باشد.

درنهایت این‌که بسته‌بندی فرصتی را برای ترویج برندهای خدمات غذایی فراهم می‌آورد تا مصرف‌کنندگان دوباره مراجعه کنند. بسیار مهم است که مصرف‌کننده بتواند غذای درون غذاهای برون‌بر را ببیند.

 

– با نگاهی به آینده، چه نگرش‌هایی از بسته‌بندی‌های هوشمند در بخش خرده‌فروشی می‌تواند به تولید و تامین‌کننده‌های خدمات غذایی سود برساند و مزیت ایجاد کند؟

بسته‌بندی‌های هوشمند مانند نشانگرهای زمان و دما می‌توانند به گونه‌ای به کار گرفته شوند که مصرف‌کننندگان بدانند غذاهای داغ، داغ و غذاهای سرد، سرد باقی می‌مانند و همه چیز برای خوردن ایمن هستند.

 

– با ورود بیشتر شرکت‌های فروش آنلاین مانند (Amazon) به تجارت خدمات غذایی، ممکن است در آینده شاهد چه خلاقیت‌هایی در بخش بسته‌بندی باشیم؟

کانال‌های توزیع در صنعت خدمات غذایی در حال تغییر هستند و خرید آنلاین تنها آخرین نمونه است. این یکی از علت‌هایی است که ما شاهد رشد در بسته‌بندی‌های «دارای شاهد دستکاری» هستیم. غذاهای از پیش آماده و همچنین نوشیدنی‌ها، دیگر فقط برای رسیدن از آشپزخانه به مصرف‌کننده، از پیشخوان عبور نمی‌کند. آن‌ها ممکن است در رستوران مرکزی آماده شوند سپس به فروشگاه‌ برای فروش ارسال شوند یا این‌که در رستوران آماده و از طریق پهباد، ربات (بله ربات!) به دست مصرف‌کننده برسند.

به این نکته هم توجه کنید حتی تغییرات در فرآیند خرید نیز ممکن است نیاز به بسته‌بندی داشته باشد. حتی در موارد موادغذایی آماده مصرف «بخور و ببر» (grab ‘n go) که در بسیاری از فروشگاه‌ها دیده می‌شوند، مهم است که مصرف‌کننده بتواند غذای درون آن را ببیند.

خلاصه این‌که مردم چیزی را که می‌بینند می‌خورند. چنانچه غذا به صورت آنلاین سفارش داده شود و به منزل مصرف‌کننده برده شود، این‌که ظاهرش چگونه باشد و آیا هنوز سرد یا گرم باشد، نکته‌ای بسیار مهم است.