DW: پارلمان اتحادیه اروپا در نظر دارد دستورالعمل ممنوعیت چهار نوع محصول پلاستیکی یکبار مصرف را در کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کند. مقررات ممنوعیت شامل نی‌ پلاستیکی، کارد و چنگال و ظروف یک‌بار مصرف و گوش‌پاک‌کن می‌شود. پارلمان اتحادیه اروپا در نظر دارد با وضع دستورالعمل جدیدی که از ظهر چهارشنبه ۲ آبان (۲۴ اکتبر) اعلام شد، گامی تازه‌ در جهت کاهش زباله‌های پلاستیکی بردارد.

پلاستیک یک بار مصرف, نی‌ پلاستیکی, ظروف یک‌بار مصرف, کاهش زباله‌های پلاستیکی, محصولات پلاستیکی, ظروف و وسایل پلاستیکی,

بنا به طرح تازه کمیسیون اتحادیه اروپا ظروف یک‌بار مصرفی مثل بشقاب و کارد و چنگال، نی‌های نوشیدنی و گوش‌پاک‌کن‌های پلاستیکی در کشورهای عضو ممنوع اعلام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آلمان دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا برای محدودیت مصرف محصولات پلاستیکی همچنین شامل مقررات تازه در تعیین مبلغی برای بازگرداندن بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف و تورهای ماهیگیری از جنس پلاستیک نیز می‌شود. در کشورهای اروپایی سالانه ۲۶ میلیون تن مواد پلاستیکی دور ریخته می‌شوند.

طرفداری آلمانی‌ها از مبارزه با مصرف پلاستیک

اکثریت مردم آلمان از طرح مبارزه با تولید زباله‌های پلاستیکی پشتیبانی می‌کنند. نتایج نظر‌سنجی روزنامه آلمانی “ولت” در این باره در ماه مه گذشته نشان می‌دهد که تقریبا ۷۳ درصد آلمانی‌ها از طرح ممنوعیت ظروف و وسایل پلاستیکی یک‌بار مصرف حمایت می‌کنند. ۵۵ درصد پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی حتی موافق اجرای کامل طرح ممنوعیت هستند. ۲۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مخالف این طرح هستند و تقریبا پنج و نیم درصد هم نظر قاطعی در این باره ندارند. در نظرسنجی موسسه تحقیقاتی Civey در این باره در مجموع پنج‌هزار و ۸۳ نفر شرکت کرده‌ بودند.  

از دید کمیسیون اتحادیه اروپا طرح ممنوعیت مصرف کالاهای پلاستیکی در باره محصولاتی در نظر گرفته شده است که جایگزین‌های مناسبی از مواد دیگر را دارند. در پارلمان اتحادیه اروپا همراه با طرح مقرراتی برای ممنوعیت محصولات پلاستیکی یاد شده در باره دستورالعمل‌های محدودکننده، انگیزه‌ها و اهداف این کار نیز مذاکره خواهد شد. جو لاینن، نماینده سوسیال دموکرات اتحادیه اروپا، در این باره گفت: «ما مقدار زیادی مواد پلاستیکی در محیط زیست خودمان داریم. تصاویری که از میزان بسیار بالای مواد پلاستیک در آب دریاها نشان داده شده برای همه ما آشنا هستند. اتحادیه اروپا اکنون گام‌های نخستین را در جهت محدود کردن آن برمی‌دارد

به گزارش خبرگزاری آلمان تنها ۳۰ درصد زباله‌های پلاستیکی در اروپا بازیافت می‌شوند. ۷۰ درصد این نوع زباله‌ها دفن یا در مکان‌های ویژه سوزانده می‌شوند. قانون ممنوعیت محصولات پلاستیکی پس از پارلمان اتحادیه اروپا در پارلمان کشورهای عضو به بحث گذاشته خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که این قانون از سال ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا به اجرا درآید.