ایرنا: رئیس مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران از اجرای آزمایشی كنترل محصولات از پیش بسته بندی شده به منظور صیانت از حق الناس در سه استان اصفهان، خراسان شمالی و قزوین در سال 98 خبر داد.«خسرو معدنی پور» در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد ایران افزود: استانداردهای این موضوع تدوین شده و پارسال سه دوره آموزشی در ستاد و مراكز استانی به همین منظور برگزار شد. 

عکس نمایشی است

به گفته وی به طور نمونه محصول شیر بسته بندی شده طبق استانداردها می تواند تا سه درصد خطا در وزن داشته باشد، اما اگر نظارت و ارزیابی كارشناسان سازمان استاندارد نباشد با احتساب سرانه مصرف 90 كیلوگرم و جمعیت 80 میلیون نفری كشور، خطایی به اندازه 216 میلیون كیلوگرم در سال خواهد داشت.  وی خاطرنشان كرد: آزمون دستگاه های لیزر پزشكی از نظر میزان توان، انرژی، فركانس و غیره كه با سلامت بیماران ارتباط مستقیم دارد، در اولویت بعدی برنامه های امسال مركز اندازه شناسی است. مردم باید بدانند در قبال پولی كه پرداخت می كنند، آیا خدمات لازم را دریافت می كند یا خیر؟
معدنی پور ادامه داد: امسال همچنین در تلاشیم تا با كمك برخی دانشگاه ها آزمایشگاه مرجع كنتور آب را در كشور راه اندازی كنیم، هرچند همه تجهیزات اندازه گیری دارای یك محدوده خطا هستند كه اگر در آن محدوده عمل كنند تا سال ها می توان از آنها استفاده كرد.  وی با بیان اینكه بسته به نیازهای مصرفی و تكنولوژیكی كشور، كنترل دستگاه ها در دستور كار قرار خواهد گرفت، گفت: یكی از مواردی كه مردم انتظار دارند، اندازه شناسی شود. دوربین های ثبت تخلفات جاده ای است، این كار البته نیازمند سرمایه گذاری 2.5 میلیون یورویی است كه به دلیل تحریم ها تاكنون موفق به تهیه وسایل تست آنها نشده ایم.

  آزمون وسایل توزین

رئیس مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران از آزمون و كنترل وسایل توزین و سنجش در كشور خبر داد و افزود: تا سال 96 سه حوزه اصلی ترازوها و اوزان سبك، باسكول های سنگین جاده ای و نازل های سوخت مایع را تحت پوشش و كنترل داشتیم و از آن سال تاكنون حوزه نازل های سی. ان. جی نیز به آن اضافه شده است.  وی اظهار داشت: پارسال 300 هزار و 781 تراز و و وسایل توزین سبك در كشور از سوی اداره های كل استاندارد استان ها سنجش شد، همچنین 16 هزار و 459 باسكول جاده ای، 121 هزار و 201 نازل سوخت مایع و سه هزار و 86 نازل سی. ان. جی مورد سنجش قرار گرفت.
معدنی پور خاطرنشان كرد: پارسال در مجموع 538 هزار و 398 گواهینامه سنجش صادر یا برچسب علامت گذاری وسایل یاد شده صادر شد.  وی تاكید كرد: مردم باید با اطلاع از این موضوع، از خرید از مراكزی كه فاقد دستگاه های توزین سنجش شده هستند خودداری كنند.  این مسئول سازمان ملی استاندارد ایران، به طور نمونه به وجود 40 هزار دستگاه نازل سوخت های مایع در كشور اشاره كرد و گفت: در صورت كنترل نشدن این نازل ها، روزانه تا 800 هزار لیتر امكان خطا در فروش مواد سوختی وجود خواهد داشت كه معادل 292 میلیون لیتر و 292 میلیارد تومان در سال است.  وی تاكید كرد: همه وسایل توزین و سنجش در كشور همه ساله به آزمون و كالیبره شدن نیاز دارند و باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند.