مهر: فرماندار شهرضا با اشاره به برندسازی عسل شهرضا در منطقه و کشور گفت: عسل تولیدی شهرضا با نام و بسته بندی دیگر شهرها در کشور توزیع می شود.عبدالرضا تاکی در جریان بازدید از تولیدات و محصولات کشاورزی شهرستان شهرضا با اشاره به وجود ۶۵ هزار کلنی زنبور عسل در شهرضا اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰۰ خانوار در شهرستان شهرضا در حرفه زنبورداری مشغول به کار هستند.

 

تاکی تصریح کرد: ۲۰ درصد از زنبورداران این منطقه بومی شهرضا و ۸۰ درصد عشایر و روستاییان هستند.وی یکی از علل موفقیت زنبور داران این شهرستان را تشکیل شرکت تعاونی زنبورداران دانست و گفت: شرکت تعاونی زنبور داران شهرضا ۳۲ سال پیش تاسیس و در حال حاضر ۳۰۴ عضو دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا وجود آزمایشگاه تعیین کیفیت عسل در شهرضا را عامل افزایش میزان کیفی عسل تولیدی دانست و اظهار داشت: این آزمایشگاه علاوه بر عسل تولیدی شهرستان می تواند عسل تولیدی شهرستان های مجاور را آنالیز و کیفیت آنها را اعلام کند.

عسل شهرضا با بسته بندی دیگر شهرها در کشور توزیع می شود

همچنین در ادامه این بازدید و در جمع خبرنگاران، فرماندار شهرستان شهرضا با تاکید بر آموزش اصولی برای کشاورزان و زنبورداران شهرضایی گفت: باید روش های سنتی را به روش های مدرن و جدید تبدیل کنیم.محسن گلابی با اشاره به برندسازی عسل شهرضا در منطقه و کشور افزود: عسل تولیدی شهرضا با نام و بسته بندی دیگر شهرها در کشور توزیع می شود.

گلابی از ارایه تسهیلات با کارمزد سه درصد در قالب شرکت تعاونی های روستایی به صورت مشارکتی خبر داد و گفت: در این طرح سرمایه های اندک روستاییان جمع شده و دولت نیز مبلغ مناسبی را به صورت وام با یک سال مدت مشارکت و یک سال تنفس در اختیار مجریان طرح قرار می دهد. وی تصریح کرد: نوع طرح براساس استعدادها و ظرفیت های هر منطقه در کشور است و طرح های زیر ۲۵ نفر عضو سرپرست خانوار به صورت غیر مشارکتی خواهد بود.

گلابی افزود: در طرح های ۲۵ تا ۴۹ نفر عضو سرپرست خانوار روستایی حداکثر ۴۵۰ میلیون تومان، ۵۰ تا ۹۹ خانوار حداکثر ۶۵۰ میلیون تومان، ۱۰۰ تا ۱۴۹ خانوار حداکثر یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، ۱۵۰ تا ۱۹۹ خانوار حداکثر دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت و بالای ۲۰۰ نفر سقفی برای تسهیلات وجود ندارد.فرماندار شهرضا گفت: سهم آورده خانوارهای روستایی و تعداد خانوارها در تعیین میزان تسهیلات موثر است.

گلابی اظهار کرد: زمان بازپرداخت این تسهیلات چهارساله با نرخ سود سه درصد است و از محل یارانه نقدی سرپرست خانوار ضمانت تسهیلات تعهد می شود.

http://www.mehrnews.com