ایرنا – طرح عرضه نان به صورت بسته‌بندی به عنوان یکی از مصوبات ستاد مقابله با کرونای مازندران به منظور قطع زنجیره شیوع کرونا از طریق کاهش حداکثری ارتباط مردم در نانوایی‌ها به خاطر عدم استقبال مردم این خطه شمال کشور ، رنگ اجرایی به خود نگرفته است و شهروندان همچنان بر مصرف نان گرم با طعم کرونایی اصرار دارند. ستاد مقابله با کرونای مازندران ، استانی که از ۴۰ روز پیش با شناسایی نخستین بیمار مشکوک به این ویروس به جمع مناطق آلوده پیوسته است، تاکنون مصوباتی را برای تعطیلی بازار، تعریف پروتکل بهداشتی در جایگاه های سوخت، جداسازی کارگران فروش نان نانوایی ها ، محدودیت سازی ترددها ، طرح فاصله گذاری اجتماعی به اجرا گذاشته است که یکی از آخرین مورد آن عرضه نان در نانوایی ها به صورت بسته بندی بوده است.

 

 

 

این ستاد پس از آن که مصوبه جداسازی متصدی فروش و تحویل نان به مشتریان به خاطر تحمیل هزینه اضافی به نانوایی ها را کم ثر دید ، مصوبه فروش نان به صورت بسته بندی را پیشنهاد داد تا از این طریق هم از شکل گیری صف انسانی در جلوی نانوایی ها جلوگیری کند و هم از هزینه نانوایی ها به عنوان بهانه ای در رعایت نکردن پروتکل تعریف شده بکاهد ، ولی با این وجود همچنان صف ها در جلوی نانوایی ها برقرار است و مردم از خرید نان های بسته بندی شده خودداری می کنند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از مناطق مختلف شهری و روستایی مازندران نشان می دهد که شهروندان از تحویل نان های بسته بندی امتناع می کنند و نانوایی ها هم به خاطر این که نان پخته پیش از بیات شدن به دست مشتری برسد ، تن به سماجت خریداران می دهند و نان ها با اجرای نیم بند دو مصوبه جداسازی متصدی فروش و تحویل نان و بسته بندی عرضه می کنند. در این روش حداقل های لازم در نظر گرفته شده در دو مصوبه اجرایی می شود به این صورت که نام گرم با کشیدن کارت توسط خریدار و تحویل نان به همراه نایلون به وی صورت می گیرد و حتی بعضی مواقع مشتریان حاضر به قبول نایلون هم نیستند و ترجیح می دهند نان را روی دست گرفته و به منزل بروند.

ذائقه گرم‌پسندی نان 
مالک یکی از نانوایی ها در شهر ساری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره چرایی اجرایی نشدن کامل مصوبات ستاد مقابله با کرونا ، گفت : مازندرانی ها بر خلاف برخی از کلانشهرها استقبال چندانی از نان بسته بندی شده به خصوص از سوی نانوایی ها ندارند و بیشتر به دنبال نان داغ هستند و به همین خاطر هم با وجود زیاد بودن تعداد نانوایی های مازندران نسبت به سایر نقاط کشور ، ما همواره جلوی نانوایی های استان با صف مواجه هستیم.
رضا ساروکلایی افزود : مردم مازندران حتی نسبت به خرید نان های بسته بندی در فروشگاه ها استقبال چندانی نشان نمی دهند ،  چه رسد به این که بخواهند نان را از نانوایی ها به صورت بسته بندی دریافت کنند.
وی گفت : در سال های اخیر با افزایش تعداد خبازی های آزادپز در مازندران که تقریبا شبانه روزی فعالیت دارند ، اقبال برای خرید نان بسته بندی حتی نسبت به گذشته کمتر شده است در حالی که در همه این سال ها تلاش متولیان این بود که عرضه نان را از حالت تازه خوری و تحویل در نانوایی ها به مسیر عرضه بسته بندی شده در فروشگاهها بکشانند.

وی یکی دیگر از دلایل عدم اقبال مازندرانی ها از نان بسته بندی را پایین آمدن کیفیت نان پس از پخت در صورت بسته بندی در نایلون ذکر کرد و توضیح داد : آمار بالای نانوایی ها در استان سبب شد که در هر محله و حتی در هر روستا چند نانوایی فعال باشد که هر یک گذشته از نوع پخت ، دارای کیفیت های مختلف هستند و مردم هم به تجربه نانوایی مورد نظر خود را انتخاب و به نان پخته شده در آن عادت کردند و حاضر نیستند از این عادتشان دست بردارند.

این متصدی نانوایی گفت : گذشته از کیفیت پخت متفاوت نانوایی ها و چندگانه بودن آردهایی که هر نانوایی بر اساس نوع مجوز دریافت می کند ، شهروندان به کیفیت نان های بسته بندی آن هم در نانوایی اعتماد نمی کنند چون هم نسبت به متعادل سازی دمای نان و قرار دادن آن در نایلون بی اعتمادند و هم این که نمی توانند تا پیش از مصرف نان به کیفیت آن پی ببرند در نتیجه ترجیح می دهند نان را دم در نانوایی به صورت داغ تحویل بگیرند و با مشاهده کیفیت پخت هم تعداد مورد نیازشان را بسته به کیفیت تعیین کنند.

وی همچنین افزود : گذشته از همه این مسایل ، فروش نان بسته بندی حداقل برای هر بسته ۲ تا ۵ هزار ریال هزینه مازاد به صاحبان نانوایی بابت نایلون تحمیل می کند که این هزینه ها در ابلاغیه لحاظ نشده است و به طور طبیعی نانوایی ها هم چندان تمایلی به انجام این کار ندارند در حالی که اگر راه تامین این هزینه مشخص می شد ، شاید نانوایی ها خودشان رغبت بیشتری برای اجرای مصوبه پیدا می کردند.
کیفیت پایین نان بسته‌بندی 
یک شهروند نکایی هم در باره این که چرا مصوبات کرونایی در نانوایی ها بدرستی اجرایی نشده است ، به خبرنگار ایرنا گفت : بیشتر نانوایی ها به دلیل محدودیت زمانی برای پخت نان ، فرصتی برای رعایت موازین درست بسته بندی ندارند و به همین خاطر هم نان را به صورت داغ در داخل نایلون قرار می دهند که باعث خمیر شدن نان می شود.
زهره احمدی افزود : علاوه بر این ، با ازدیاد نانوایی در سال های اخیر و افزایش زمان پخت واحدهای آزادپز ، مردم به دلیل کیفیت پایین نان بیشتر به دنبال خرید نان داغ برای مصرف روزانه اشان و گاهی مصرف یک وعده غذایی هستند و اقبالی برای نان بسته بندی ندارند.
وی گفت : برای خود من که مصرف کننده نان داغ از نانوایی ها هستم تا پیش از شیوع کرونا و بویژه در فصول مسافرتی ایستادن در صف یکی از مشکلات بود چون همواره صف نانوایی ها در نکاء شلوغ بود در حالی که با شیوع کرونا و همچنین آمار بالای نانوایی های آزادپز ، این روزها کمتر شاهد صف بندی طویل مقابل نانوایی ها هستیم در نتیجه خود ترجیح می دهم با رعایت موازین بهداشتی از جمله به همراه داشتن کیسه مخصوص نان ، کشیدن کارت برای پرداخت هزینه و نظارت بر نحوه تحویل نان توسط متصدیان نانوایی ، نان داغ تحویل بگیرم ضمن این که اگر هم صف باشد فاصله ها را رعایت می کنم و بقیه هم این روزها همین مسایل را رعایت می کنند.

اجرای مصوبات کرونایی الزامی است
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در باره وضعیت نانوایی ها و عدم اجرای مصوبات به خبرنگار ایرنا گفت : مصوبات ستاد مقابله با کرونای استان مبنی بر فروش نان به صورت بسته بندی در اسرع وقت از طریق تشکل های مربوطه به تمام واحدها ابلاغ شده است.
حسینعلی قوانلو افزود : نانوایی ها نیز موظفند تا همانند مصوبه قبلی، تمام پروتکل های بهداشتی را در این ارتباط رعایت کنند تا از تشکیل صف جلوگیری شود.
وی عدم اقبال مردم این استان از نان بسته بندی به خصوص در نانوایی ها را یکی از چالش های اصلی پیش روی این مصوبه بیان کرد و اظهار داشت : اگر مردم از نان بسته بندی استقبال نکنند، نانوایی ها نیز رغبتی به این کار نخواهند داشت.
او اضافه کرد : به نظر می رسد اجرای تمام و کمال این مصوبه به دلیل نیاز به فرهنگ سازی، وقت بیشتری لازم دارد و این کار در واحدهای نانوایی لواش‌پز بخوبی در حال اجراست و ما تلاش می کنیم که با فرهنگ سازی بتوانیم این دستورالعمل را اجرایی کنیم.
در استان مازندران حدود چهار هزار واحد نانوایی فعالیت دارد که اکثر آنها بربری‌پز هستند.
بر اساس آخرین آمار تعداد بیماران مشکوک به ویروس کرونا در استان مازندران تا ظهر روز گذشته به یک هزار و ۳۹۱ نفر رسید ، آماری که نشان می دهد روند کاهشی شیوع کرونا در استان که از اوایل هفته پیش شروع شد همچنان ادامه دارد و در صورت همکاری مردم و متصدیان کسب و کارهای ضروری در حال فعالیت ، می توان هر چه زودتر به ریشه کنی این بیماری امیدوار بود.