در سلسله گزارش های نمایشگاه بسته بندی استانبول (Eurasia Packaging 2022)، گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی، آقای سهیل چهره ای، با مدیر صادرات شرکت «طب پلاستیک» از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه را در ادامه می خوانید.

جناب نانکلی. کمی از اهدافتان برای حضور در این نمایشگاه بگویید.

حامد نانکلی هستم مدیر صادرات شرکت «طب پلاستیک» تولید کننده محصولات یکبارمصرف، چندبار مصرف، ظروف گیاهی و محصولات قابل بازیافت.

معمولا حضور در نمایشگاه از دید فروش با دو هدف اصلی انجام می شود: نگه داشتن بازار فعلی و پیدا کردن بازارهای جدید. راجع به بازارهای صادراتی فعلی ­تان به ما بگویید و اینکه قرار است در اهداف آینده­تان کدام بازارها را به سبد فعلی بیافزایید.

شرکت طب پلاستیک در حال حاضر به بیشتر از 18 کشور از کانادا تا استرالیا صادرات دارد. بازار هدفی که در حال حاضر روی آن تمرکز داریم، بازار منطقه مِنا هست شامل خاورمیانه و شمال آفریقا. قاره آفریقا را به خوبی توانسته ایم پوشش دهیم چه در آفریقای شرقی و چه آفریقای غربی و آفریقای شمالی.

با توجه به تجهیزات و تشکیلات لجستیکی که ما در کشورهای اطراف آماده کرده ایم، بازار بسیار وسیعی داریم شامل کانادا، آمریکای شمالی، نیجریه، تانزانیا، موزامبیک. همچنین کامرون، کشورهای حوزۀ خلیج فارس، کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان، کشورهای CIS ، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان. این­ها همه جزو محدوده صاداراتی ما هستند. هدف از شرکت در این نمایشگاه، بیشتر اعلام حضور و معرفی محصولات جدید است.

ما دو نمایشگاه را هرسال بدون استثنا شرکت می­کنیم، یکی Eurasia Packaging با هدف گیری آفریقای شمالی و بازارهای جدید در اروپا و دیگری Gulfood Manufacturing در امارات که بیشتر حوزه خلیج فارس است.

عمده محصولاتی که در این نمایشگاه روی آن متمرکز هستید کدام هستند و از چه جنسی.

به طور  کلی 3 دسته محصول داریم: محصولات پایه پلی پروپیلن، محصولات پایه پلی استایرن و محصولات کامپوستبل. با توجه به ترندی که در بازار ترکیه و بازارهای هدف وجود دارد، محصولات و ظروف بسته­ بندی پلی پروپیلن، اغلب با چاپ IML عرضه می شوند و کاتلری شامل قاشق، چنگال و کارد از جنس پلی استایرن.

با توجه به ترند جدید جهانی مخصوصا درکشورهای اروپایی برای محصولات عاری از پلاستیک، ما هم به محصولات پایه نیشکر که اصطلاحا به آن باگاس می­گویند، محصولات پایه نشاسته و محصولات چوب-پلاستیک که کامپاندهای ترکیبی از چوب و پلاستیک هستند و می­توانند در محیط تجزیه ­پذیر باشند روی آورده ایم.

در مورد ظروف IML سوالی دارم. آیا لیبل را هم خودتان چاپ می کنید؟

لیبل را خیر. در رابطه با IML شرکت­هایی هستند که کار چاپ فیلم رو انجام می­دهند. ماشین ­آلات ما فول رباتیک و مجهز به پیشرفته ­ترین قالب­های روز دنیا برای وارد کردن لیبل داخل قالب و بعد تبدیل کردن آن به محصول با چاپ IML هستند.

جالب است که تا چند سال پیش ما واردکننده IML از همین بازار ترکیه بودیم. شرکت­های ایرانی دوره ­ای خیلی خوب بودند اما چندتایشان به مشکل خوردند. ولی الان خیلی خوشحال­ کننده است که حداقل سه شرکت را دیدم که کار IML می­کنند و آمده اند در بازاری که ما قبلا از آن وارد می­کردیم اما حالا داریم در همین بازار می فروشیم.

برای تکمیل فرمایش شما بگویم که طب پلاستیک بزرگترین تولیدکننده محصولات تزریقی در ایران است. ما بیشتر از 55 دستگاه تزریق داریم با تناژهای بالا که اینها 3 شیفت و 24 ساعت در حال کار هستند. سرمایه­ گذاری بسیار عظیمی در بخش IML انجام گرفته و پیشرفته­ ترین ربات های ورود از بالا و بغل برای اینسرت کردن پیچیده­ ترین طرح های IML به داخل قالب را در اختیار داریم. جالب اینجاست که فرآیند، فول رباتیک است. با توجه به اینکه این­ ظروف قرار است برای بسته ­بندی غذا مورد استفاده قرار بگیرند، هیچ گونه دخالت  دستی در آن وجود ندارد.

اتفاقا یکی از مشکلاتی هم که وجود دارد این است  که نظارت و استانداردی برای تولید ظروفی که در صنایع غذایی یا دارویی استفاده می شود، وجود ندارد. اینکه که آیا این ظروف در شرایط بهداشتی تولید می شوند یا خیر، از پرسنل گرفته تا شرایط محیطی و دستگاه ها.

ببینید ما به عنوان مسوولیت اجتماعی­ ای که داشتیم و به دلیل نداشتن استاندارد در ارتباط با محصولات پلاستیکی، اقدام به راه ­اندازی آزمایشگاه مرجع کردیم. یعنی الان تنها آزمایشگاه مرجعی که در رابطه با اندازه­ گیری معیارهای food grade و food safe بودن محصولات هست، در کارخانه طب پلاستیک وجود دارد و تمام صنف، محصولات­شان را در اختیار ما قرار می­دهند تا بتوانند تست­های سلامت بگیرند. خود ما هم برای اینکه بتوانیم ثابت کنیم که در چه درجه ای قرار گرفته ایم، استانداردهای GMP  و HACCP را اخذ کرده ایم که مربوط به بهداشت صنایع غذایی است. همچنین سیب سلامت که بر روی تک تک محصولات ما وجود دارد. نگرانی دیگری هم وجود دارد. محصولات ما 90 درصد از پلاستیک است، پلاستیک هم به خاطر بحث الکترواستاتیک بودن، جاذب گرد و خاک و نیز کثیفی و آلودگی است. کاری که ماکردیم این بوده که دیگر ظرف فله ای نداریم. محصولات ما با بسته­ بندی­های کوچک برای مصارف خاص دور از هرگونه آلودگی، روی قفسه فروشگاه ها می رود و برای مصرف خانه وار مورد استفاده قرار می گیرد.

از  برنامه­ های آینده شرکت بگویید. گویا سه مدل ظرف جدید را در دست تولید دارید.

فضای کارخانه ای ما تا سه ماه آینده دو برابر می شود. به صورت کامل زیرساخت­ها وسوله ­ها ایجاد شده و ماشین ­ها هم روی آب هستند. پیشرفته­ ترین ماشین ­آلات بحث تولید اکسترود فیلم­های سه و پنج لایه، همچنین تولید فیلم­های های تک ترموفورمینگ را در ایران خواهیم داشت و انشاالله از 3-4 ماه آینده، بزرگترین تولیدکننده محصولات ترموفرمینگی می­شویم که مشابه ­اش در ایران وجود نداشته است.

صحبت پایانی شما را هم بشنویم.

بسیار ممنون.مطلبی که در پایان می­توانم بگویم این است که طب پلاستیک به عنوان مسوولیت اجتماعی ­ای که در بحث پلاستیک دارد، به تازگی کارخانه بازیافتی را راه ­اندازی کرده است که در یکی از کارخانه­ های قدیمی­ اش، حجم بسیار بالایی از زباله­ های منطقه را جمع ­آوری و سپس بازیافت می­ کند و در صنایع پایین دستی اتومبیل و محصولاتی که non-food grade هستند به صورت کامپاند به فروش می رساند و نیز صادر می کند.

-جمع ­آوری از داخل ایران است.

بله.

یعنی از ایران جمع­آوری می­شود و پس از تبدیل در صنایعی غیر از صنعت بسته­بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

بله و بیشتر صنایع اتومبیل.

موفق باشید.