صدا و سیما: مدیر تحقیقات و آموزش سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی کشور گفت: تمامی مراحل تولید دارو در مملکت زیر ذره بین سندیکای مزبور و سازمان غذا و دارو است.

صابر نامی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کیفیت دارو مربوطه به ماده موثره است، افزود: جدا از نظارت‌های سازمان غذا و دارو بر روند تولید مواد موثره دارویی سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی نیز توانسته در قالب طرح «ارایه گواهی صحت و سلامت تولید و بررسی روند تولید مواد موثره دارویی در کشور» بر کیفیت مواد موثره که در داخل تولید می‌شود صحه بگذارد.

وی با بیان اینکه مواد موثره دارویی تحت یک ماده حد واسط وارد کشور می‌شود، اظهارداشت: این ماده ماهیت شیمیایی دارد و در کارخانه تولید مواد موثره ناخالصی‌ها از این مولکول جدا و با افزودن گروه‌های آمیلی تبدیل به ماده موثره دارویی می‌شود. مدیر تحقیقات و آموزش سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی کشور گفت: این ماده موثره در کارخانه‌های داروسازی نهایی فرمولاسیون و بصورت قرص، شربت وآمپول تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی در ادامه افزود: مواد حد واسط مورد نیاز شرکت‌های تولید کننده مواد موثره دارویی که از کانال گمرک وارد کشور می‌شود قبل از ترخیص عملیات نمونه برداری (تست شناسایی) ازاین مواد صورت می‌گیرد. صابر اضافه کرد: جدا از این در حین مراحل تولید دارو نیز نظارت‌های موثری از سوی سندیکا انجام می‌شود تا محصول طبق پرونده جامع ساخت دارو (دی ام اف) تولید شود. وی با اشاره به نمونه برداری محصولات نهایی دارویی یادآورشد: تمامی مراحل تولید اقلام دارویی اعم از مواد اولیه تا محصول نهایی زیر ذره بین سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی قرار دارد. مدیر تحقیقات و آموزش سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی کشور اذعان داشت: اهمیت رعایت کیفیت و استاندارد در تولید دارو امروز بر هیچ کس پوشیده نیست.

داروسازی ایران در حد صنعت بسته بندی بود

عضو شاخه شیمی فرهنگستان علوم و عضو هیئت مدیره سندیکای داروسازان هم گفت: صنعت داروسازی کشور قبل از انقلاب درعمل یک صنعت بسته بندی بود. خشایار کریمیان افزود: مواد مورد نیاز صنعت داروسازی حتی با کد نه با نام شیمیایی بصورت مخلوط از سوی شرکت‌های چند ملیتی به بازار عرضه می‌شد. وی اظهارداشت: بعد از انقلاب قدم‌های بزرگی در صنعت داروسازی کشور برداشته شد که مهمترین این گام‌ها تولید مواد موثره دارویی بود.

عضو شاخه شیمی فرهنگستان علوم و عضو هیئت مدیره سندیکای داروسازان گفت: تولید مواد موثره دارویی برای نخستین در دوران انقلاب اسلامی در ایران نمود عملی پیدا کرد. وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد مواد موثره دارویی مورد نیاز کشور به همت و تلاش متخصصان ایرانی بصورت داخلی تامین می‌شود. کریمیان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات متعدد در صنعت داروسازی کشور اشاره کرد و گفت: کلید رفع تمامی این مشکلات در دست قانون «ام جی اس» است. وی افزود: یک داروی جدید وقتی در دنیا کشف می‌شود دارای یک دوره مالکیت فکریست و این دوره حداکثر تا ۲۱ سال است البته هیچ وقت به این عدد نمی‌رسد و اغلب بین ۱۰ تا ۱۲ سال دور می‌زند.

عضو شاخه شیمی فرهنگستان علوم و عضو هیئت مدیره سندیکای داروسازان اضافه کرد: بعد از پایان دوره مالکیت فکری نوع ژنریک دارو به بازار عرضه می‌شود. وی گفت: قیمت داروهای ژنریک ارزبر است، چون تحقیقات کشف ماده موثره دارو به وسیله شرکت برند انجام شده است. کریمیان با اشاره به این جمله که سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان استاندارد طلایی در صنعت شناخته می‌شود، افزود: این سازمان می‌گوید: داروی ژنریک از هر نظر با داروی برند یکسان است و قانون ام جی اس نیز بر این اساس اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: قانون مزبور در سال ۱۹۸۲ میلادی در آمریکا به فرمان ریگان رئیس جمهور وقت این کشور به مرحله اجرا درآمد. عضو شاخه شیمی فرهنگستان علوم و عضو هیئت مدیره سندیکای داروسازان گفت: سال ۲۰۱۵ میلادی در کشور آمریکا ۲۵۴ میلیارد دلار به دلیل استفاده از داروهای ژنریک صرفه جویی در حوزه دارو انجام شده است. وی افزود: متاسفانه جای چنین قانون اثر گذار و سودمند در ایران به شدت خالی است، بنابراین می‌طلبد مسئولان به این مهم توجه جدی داشته باشند.