رییس سندیکای کاغذ و مقوای کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید کاغذ بسته‌بندی در گروه چهار کشور صاحب صنعت است. ابوالفضل روحانی روغنی‌گلپایگانی با اشاره به این‌که کاغذ بسته‌بندی ایران به کشورهای اروپایی، چین و کره، آسیای شرقی و افریقا صادر می‌شود افزود: سال گذشته ۱۰۰هزار تن کاغذ بسته‌بندی صادر شد و در سه ماه امسال نیز تاکنون حدود ۳۰هزار تن صادرات داشته‌ایم. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۲۰۰هزار تن کاغذ بسته‌بندی به بازار جهانی صادر شود.

سندیکای کاغذ و مقوای, کاغذ بسته‌بندی, کاغذهای بهداشتی, کاغذ و مقوا, نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا و ماشین‌آلات وابسته,

رییس سندیکای کاغذ و مقوای کشور افزود: کاغذ بسته‌بندی با کیفیت بالای و نرخ تمام‌شده قابل رقابت با بازارهای جهانی تولید می‌شود. روغنی‌گلپایگانی گفت: در بخش کاغذهای بهداشتی شرایط تولید بسیار مناسب است و مازاد برنیاز تولید می‌شود و می‌توانیم برای بازارهای صادراتی اقدام کنیم. وی از راه‌اندازی واحد جدید تولید کاغذهای بهداشتی «تی‌شو» با ظرفیت ۶۰هزار تن خبر داد و افزود: سرانه مصرف این گروه از کاغذها در کشور ۲۲ کیلو و در جهان ۵۵ کیلو است بنابراین باید فرهنگ مصرف مناسب برای این نوع از کاغذها در داخل ایجاد شود.

رییس سندیکای کاغذ و مقوای کشور درباره شرایط تولید کاغذ تحریر و کاغذ رونامه گفت: شرایط کشور در زمینه تولید این دو گروه کاغذ اصلا مناسب نیست و چون از تولیدات داخلی حمایت نشد میدان به واردات داده شده است. روغنی‌گلپایگانی افزود: ۳۸۰هزار تن کاغذ تحریر در کشور مصرف می‌شود که ۲۳۰ هزار تن با واردات تامین می‌شود. وی میزان نیاز کشور به کاغذ روزنامه را ۱۲۰هزار تن اعلام کرد و گفت: به علت تامین منابع ارزی ارزان نرخ و فرهنگ مصرف کاغذ در بخش نشریات تولیدات داخل از اقبال چندانی برخوردار نبود و از آنجا که یارانه خوبی به کاغذ روزنامه اختصاصی می‌یابد بنابراین واردات به صرف است.

رییس سندیکای کاغذ و مقوای کشور تصریح کرد: صنایع داخلی ظرفیت و زیر‌ساخت‌های مناسب را برای تولید کاغذ روزنامه دارد اما به علت نبود حمایت از آن‌ها، برای تولید این نوع کاغذ سرمایه‌گذاری نمی‌شود. روغنی‌گلپایگانی افزود: نیاز واقعی نشریات کشور به کاغذ روزنامه کمتر از ۷۰ تن است و ۱۲۰هزار تن عدد واقعی نیست، وزارت ارشاد باید روش نظارتی و مدیریتی دقیقی در این زمینه اتخاذ کند تا به اعداد واقعی برسیم و برای تولید در داخل کشور برنامه‌ریزی کنیم. وی درباره ارزش واردات کاغذ روزنامه گفت: ارزش واردات کاغذ روزنامه حدودا تنی هزار دلار است بنابراین عدد بسیار بزرگی برای واردات کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه صرف می‌شود.

رییس سندیکای کاغذ و مقوای کشور درباره میزان بازیافت کاغذ در کشور افزود: امکان بازیافت تمام کاغذهای مصرفی در کشور وجود دارد و می‌توان ۲‌میلیون و ۸۰۰هزار تن کاغذ را با بازیافت تامین و تولید کرد اما شرایط شبکه جمع‌آوری مناسب نیست و همکاری خوبی در این زمینه وجود ندارد. روغنی‌گلپایگانی تاکید کرد: جهان امروز به سمت کاهش مصرف پلاستیک حرکت می‌کند بنابراین تغییر ذایقه بسته‌بندی در کشور و توسعه صنعت بسته‌بندی کاغذی و مقوایی ضروری است. وی در این جلسه از برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا و ماشین‌آلات وابسته در ششم مردادماه خبر داد.

وی گفت: این نمایشگاه به منظور آشنایی فعالان این صنعت با آخرین دستاوردهای فنی و علمی و تبادل اطلاعات و آشنایی با بازارهای جدید صادراتی برگزار می‌شود. رییس سندیکای کاغذ و مقوای کشور افزود: این نخستین بار است که صنف تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا به‌صورت مجزا نمایشگاه برگزار می‌کند و امید است که این صنعت در شرایط مناسب‌تری معرفی شود.