کارشناسان معتقد اند که جعل کردن دارو به دلیل فروش سودآور و تقریبا نبود هیچگونه مانعی برای ورود به آن، به طور فزاینده‌ای برای مجرمان جذاب شده است. بازی موش و گربه برای برند‌های دارویی به منظور این‌که همیشه یک قدم جلوتر از مجرمانی که داروهای آن‌ها جعل می‌کنند بمانند،  فرآیندی   ادامه‌دار است. به گفته یک مامور ویژه سابق FBI که اکنون در سرویس‌های حفاظت از برندهای دارویی کار می‌کند، هر برند دارویی ماهیتی منحصربه‌فرد دارد و هر یک از آن‌ها باید یک برنامه حفاظت قوی از نام تجاری شان داشته باشند.

 

 

بطری‌های دارو, برندهای دارویی, صنایع داروسازی, کپی لیبل

 

 Keith Cutri ، مدیر توسعه کسب‌وکار در حفاظت از نام تجاری  در  Kodak Brand Protection Solutions، به‌عنوان مشاوری امنیتی و تحقیقات جهانی کار می‌کند و معتقد است که حتی کمی توجه به حفاظت سرتاسری (end-to-end) از نام تجاری بهتر از عدم فعالیت است. او رویکردی را که توسط کداک (Kodak) تعیین شده است، پیشنهاد می‌کند.

او می‌گوید معمولا ۵ تا ۷درصد از محصولات دارویی فروخته شده تحت تاثیر جعل قرار می‌گیرند که مقدارش تقریبا به ۱.۵ تا ۱.۷ تریلیون دلار می‌رسد. او اضافه می‌کند که این ارقام می‌تواند بسته به جمعیت‌شناسی، جغرافیای فروش و نوع دارو، بسیار بزرگتر باشد.

قسمتی از نقش کوتری در کداک توسعه مرکب و فناوری‌های تخصصی است. بخش او در کداک یک راه منحصر‌به‌فرد و مقرون به صرفه برای ردیابی محصولات از طریق یک سیستم توزیع یا توانایی تشخیص یک محصول اصل از یک محصول تقلبی، به صورت راحت و ایمن، ارایه می‌دهد. بعضی از مرکب‌ها  فرانامریی  (ultra-covert) هستند که آن‌ها را بسیار ایمن می‌کند و حتی آزمایشگاه‌های  ‌قانونی نمی‌توانند با تجزیه و تحلیل پیچیده آن‌ها را شناسایی کنند. او می‌گوید که جعل دارو به دلیل فروش سودآور و تقریبا بدون هیچگونه مانعی برای ورود به آن، به‌طور فزاینده‌ای برای مجرمان جذاب شده است.

کوتری می‌گوید بروز جعل در ایالات متحده بسیار کم است، کمتر از ۱ درصد. با این حال، در بخشی از افریقا، ۵۰ تا ۶۰درصد شانس این وجود دارد که یک مصرف‌کننده دارو تقلبی دریافت  ‌کند. کوتری به PMP News می‌گوید: «اگر یک شرکت دارویی کاری برای کاهش ریسک انجام ندهد، ممکن است که متقلبان، توانایی کپی API و محصول را به دست آورند یا حتی فرمولاسیون را از کارخانه‌های خارجی بدزند. اگر این اتفاق بیفتد، این مشکل همچنان برای آن برند افزایش خواهد یافت، زیرا انگیزه‌ای برای جاعلان برای حرکت به سمت برند دیگری نیست چرا که لقمه چربی به دست آورده‌اند.

 

 سادگی کپی محصولات و یا تغییر شماره سریال

کوتری می‌گوید سیستم‌ها و فناوری‌های جدید، کپی کردن محصول یک شرکت یا تغییر شماره سریال را برای مجرمان آسان‌تر می‌کند.

او می‌گوید که فناوری‌های اسکن و پرینت دیجیتال مقرون به‌صرفه، سد ورود جاعلان را کوتاه‌تر و کپی لیبل را یک روند ساده و ارزان می‌کند. کدهای سازگار GS۱ یک توالی شناخته شده دارند و جاعلان ممکن است دقیقا حدس بزنند که کدام علامت‌های سریالی را بر روی بسته‌بندی و برچسب‌های کپی چاپ کنند. کوتری می‌گوید طراحی بسته‌بندی‌های آماده شده برای کارخانه‌های تولیدی، یک روش ساده‌تر برای ساخت کارتن ، جعبه‌ها و قوطی‌های قرص جعلی به وجود می‌آورد. سیستم‌های طیف‌سنج جرمی قابل حمل (Portable Mass Spectroscopy) آنالیز فرمولاسیون دارو را با استفاده از نمونه‌های کوچک، امکان‌پذیر می‌کند. کوتری اضافه می‌کند: «اینها فقط ابزارها و تکنیک‌های علنی امروز هستند.»

آنچه که کوتری همیشه جالب توجه می‌یابد، نقش  شجره نامه الکترونیک  در صنایع داروسازی است که در پنج سال آینده اجباری می شود. مقررات دولتی در کشورهای مختلف نیاز به راه کار‌های پیگیری و ردیابی بسته‌بندی دارد. این راه کار‌ها این اختیار را به برند‌ها می‌دهد که اجازه پیگیری سرتاسری محصول از تولید‌کننده تا توزیع‌کننده به کلینیک بهداشت و یا داروخانه و درنهایت بیمار را داشته باشند. با این حال، کوتری اشاره می‌کند که هیچ اجباری برای شرکت‌ها وجود ندارد که امکانات تایید هویت برای اطمینان از اصالت محصول را در اختیارداشته باشند.

 

داروسازی نگاه دوباره‌ای به سریال‌سازی  می‌اندازد

او می‌گوید: «بنابراین توجه زیادی به صنعت سریال‌سازی وجود داشته است. آنچه که اکنون شاهد هستیم این است که برخی از این مجوزها لزوما مانند آنچه ما فکر می‌کردیم  وقوع نیافته است. شرکت‌های داروسازی در مورد جعل   بسیار نگران هستند و دوباره به دنبال راه کار‌های احراز هویت رفته‌اند.»

شرکت‌های بسیاری وجود دارند که انواع مختلفی از راه کار‌های تایید هویت را در زمینه حفاظت از برند ارایه می‌کنند. کوتری می‌گوید راه کار‌ها می‌توانند بین ارایه تصاویر نامریی، برچسب‌های IR یا UV، و شماره سریال‌های قابل ردیابی در نوسان باشند. به کارگیری دوربین استاندارد تلفن هوشمند برای اسکن کردن کدهای ماتریکس QR  یا   2D Matrix  روی بطری‌های دارو نیز از دیگر روش‌هاست. برخی قابلیت‌های هولوگرافیکی را پیشنهاد می‌کنند که راه کار‌های نیمه‌مخفی و آشکار برای احراز هویت را ارایه می‌دهند.

کوتری می‌گوید: «و بعد از همه این‌ها تمام راه‌ها به سمت فناوری‌های بسیار جالب دیگر برای قابلیت‌های نامریی و فرانامریی کشیده می شود. در بحث نامریی‌ها، که در آن کداک تخصص دارد، ما یک راه کار غیرقابل کشف از نظر   قانونی ارایه می‌دهیم.»

 

شناسایی سریع

سیستم علامت‌گذاری فرانامریی پیشرفته کداک، نتیجه سرمایه‌گذاری در این فناوری پیشرو است که در طول سال‌ها توسعه یافته است. کوتری می‌گوید اگر شما یک برند هستید و می‌خواهید فناوری احراز هویت کداک را به کار ببرید، می‌خواهید توانایی این را داشته باشید که محصول واقعی و جعلی را به سرعت در این زمینه شناسایی کنید و اطمینان حاصل کنید که جاعلان نمی‌توانند نشانگرهای تایید هویت شما را شناسایی کنند.

با یک راه‌کار ترکیبی ردیابی سریال‌، توزیع‌کنندگان، مراکز بهداشتی، داروخانه‌ها و بیماران می‌توانند متقاعد شوند -از طریق روش‌های بازاریابی-   مانند تخفیف در خریدهای آینده یا امتیازات جمع شده، محصول را اسکن کنند.

او می‌گوید: «شما روی کاغذ علامت می‌گذارید. این یک نشانه آشکار به سادگی چیزی مانند یک کد QR است. با انجام این کار، اطلاعات پایه‌ای دریافت می‌کنید، مانند موقعیت GPS و به‌طور بالقوه به‌دست آوردن هویت کسی که اسکن می‌کند بسته به آنچه که در برنامه باز شده است و فهمیدن این‌که محصول در جغرافیای درستی اسکن می‌شود.»

او می‌گوید: «ما می‌توانیم نشانه‌های فرانامریی را داخل کدهایی که می‌توانند توسط ریدرهای دستی اختصاصی کداک نشان داده شوند، کار گذاریم. جاعلان می‌توانند کدهای آشکار استاندارد را کپی کنند، اما اگر کدها دارای علایم نامریی باشند، نمی‌توانند علایم شما را که در کدهای آشکار دارید، باز تولید کنند. چاپ کدهای ماتریکس QR یا 2D توسط مرکب یا رنگ بی‌نشان کداک بهترین سیاست بیمه جهانی است که می‌توانید در برنامه محافظت از برند خود داشته باشید.»