ظروف پلاستیکی غذا و نوشیدنی به صدها شکل موجود هستند و به تولیدکنندگان بسته‌بندی این اجازه را می‌دهند تا از محصولاتشان محافظت کنند و همزمان آنها را به شکل‌های خلاقانه‌ای پیش چشم مشتریان بگذارند. پلاستیک به عنوان ماده اولیه بسته‌بندی ارجح برای صنعت غذا و نوشیدنی مطرح است بسیار جلوتر از شیشه، فلز و کاغذ. تقاضا برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی سخت و انعطاف‌پذیر سال به سال افزایش می‌یابد و این به خاطر گرایش بیشتر به ظروف به شکل‌های خلاقانه است که پیشرفت‌های جدید به خصوص حامل‌های نوشیدنی را ممکن ساخته است.

 

ظروف پلاستیکی غذا و نوشیدنی به صدها شکل موجود هستند و به تولیدکنندگان بسته‌بندی این اجازه را می‌دهند تا از محصولاتشان محافظت کنند همزمان آنها را به شکل‌های خلاقانه‌ای پیش چشم مشتریان بگذارند. پلاستیک به عنوان ماده اولیه بسته‌بندی ارجح برای صنعت غذا و نوشیدنی مطرح است بسیار جلوتر از شیشه، فلز و کاغذ. تقاضا برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی سخت و انعطاف‌پذیر سال به سال افزایش می‌یابد و این به خاطر گرایش بیشتر به ظروف به شکل‌های خلاقانه است که پیشرفت‌های جدید به خصوص حامل‌های نوشیدنی را ممکن ساخته است. از دیگر مزیت‌های ظرف‌های پلاستیکی وزن سبک‌تر محصول نهایی است که هزینه‌های حمل را کاهش می‌دهد. پلاستیک همچنین مانع غیرقابل نفوذ بسیار خوبی در برابر اکسیژن است که آن را در جایگاهی همانند بسته‌های شیشه‌ای یا فلزی قرار می‌دهد.

انتخاب پلاستیک مناسب برای کار

پیشرفت‌ها در پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و فناوری قالب‌گیری بادی باعث ایجاد طرح‌های خلاقانه بسیار در ظروف مورد استفاده در صنعت غذا و نوشیدنی شده است. تقریبا تمام بطری‌های مصرف یک نفره و بزرگتر آب و نوشیدنی گازدار در امریکا در بطری‌های PET به فروش می‌رسند. بخش‌های دیگر غذایی همچون کره بادام‌زمینی، چاشنی‌ها و روغن‌های خوراکی نیز در سیطره پلاستیک‌ها هستند. فرمول‌های خاص PET در برخی ظروف به کار برده می‌شود تا قابلیت استفاده از مایکروویو را داشته باشند.

از آنجایی که فاقد BPA یا phthalates است، PET از نظر FDA و سایر موسسه‌های مرتبط با سلامت برای در تماس بودن با غذا و نوشیدنی ایمن شناخته شده است. Solu PET تولید Plastics Color که می‌تواند فرمول‌بندی مطابق با قوانین FDA برای استفاده در کاربردهای غذایی و الزامات U.S.Pharmacoperia درخصوص عبور نور داشته باشد، در طیف‌های استاندارد و حتی مطابق سفارش مشتری موجود است. مستربچ‌های SoluPET می‌توانند به گونه‌ای فرمول‌بندی شوند تا نیازهای خاص مشتری برای داشتن مقدار تعیین شده‌ای از مواد آسیابی را تامین کند وتولیدکنندگان بتوانند الزامات برای داشتن محصول قابل بازیافت را برآورده کنند که درنهایت منجر به کاهش مصرف مواد اولیه خام مورد نیاز در فرآیند تولید خواهد شد.

برندینگ با رنگ

فراتر از مزیت‌های عملی همچون وزن سبک‌تر، ایجاد نفوذناپذیری بیشتر در برابر اکسیژن و نشکن بودن، یک ظرف پلاستیکی باید نقش بازاریابی را هم ایفا کند. داشتن جذابیت برای چشمان مصرف‌کننده نیاز به رنگ‌های درخشان دارد.

LiquiSol، محصول دیگری از Plastics Color، حامل رنگی مایع است که می‌تواند در همه نوع از سیستم‌های رزین برای پلاستیک‌های حرارتی و گستره عظیمی از کاربردها شامل اکستروژن، قالب‌گیری بادی و تزریقی مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت مشتریان خود را به آزمایشگاه ترکیب رنگش با نام Solutions Center دعوت می‌کند. در این کارخانه خریداران و متخصصین مجموعه با یکدیگر بر روی کنسانتره و مستربچ‌های سفارشی کار می‌کنند تا رنگ ایده‌آل برای ظروف مشتری و بسته‌بندی به دست آید.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند مجموعه گسترده‌ای از رنگ را داشته باشند که تزیینات همه چیز را از موجودی انبار گرفته تا رزین‌های رنگی شده در برداشته باشد. ابزار تحقیقاتی دیگری که به وسیله Plastics Color پیشنهاد می‌شود گرایش یا جهت‌گیری رنگی است که کمک می‌کند تا سلایق امروز و گرایش‌های آینده پیش‌بینی شود. متخصصین شرکت، تجزیه وتحلیل کاملی از مرکز تولید ظروف نوشیدنی وغذای مشتری به عنوان بخشی از شراکت تهیه می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا بهترین رنگدانه‌ها را برای محصولاتشان انتخاب کنند.

گرایش‌های فعلی

استفاده از پلاستیک برای ظروف غذا و نوشیدنی و بسته‌بندی روبه افزایش است. هر سال شرکت‌ها به دنبال راه‌های جدید برای بهبود و آماده‌سازی پلاستیک در راستای گسترش به‌کارگیری آنها در بخش غذا و نوشیدنی هستند. به‌عنوان آخرین نمونه می‌توان مصرف‌کنندگان سلامت محور را نام برد که چگونه در پی آماده‌سازی بازار برای غذاهای درمانگر، بخشی از بازار شامل مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی، هستند. این بخش کماکان به رشد خود ادامه می‌دهد و پلاستیک نیز به انتخاب نخست برای بسته‌بندی این محصولات بدل شده است. اگرچه مانند مشابه‌هایشان در بخش الکترونیک و کالاهای خانگی، شرکت‌های تولیدکننده غذا ونوشیدنی در مبارزه با تهدیداتی هستند که از جانب کالاهای جعلی وارد می‌شود.

پلاستیک و پتانسیل

یک حقیقت غیرقابل بحث این است که مردم به نوشیدن و خوردن ادامه خواهند داد. برای برآورده کردن این نیازها، صنعت تولید غذا و نوشیدنی به‌طورمداوم به دنبال ظروف و بسته‌بندی‌هایی خواهد گشت که بتوانند به‌طور موثر و جذاب این محصولات را به دست مصرف‌کننده برسانند. پلاستیک یکی از مواردی است که بسیاری از تولیدکنندگان انتخاب می‌کنند.