RB روش جدیدی برای بازیابی بسته‌هایی که سخت بازیافت می‌شوند در بازارهای بهداشت شخصی و سلامتی را ثبت کرده است. آیا فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا الزاما باعث تولید ضایعات بسته‌بندی می‌شود؟ برندها می‌توانند به سلامت مردم و زمین کمک کنند همان‌گونه که Teracycle و Loop این کار را انجام داده‌اند. مثال جدید، برنامه RB Hearth & Nutrition Recycling، شبکه ملی برای بازیابی بسته‌بندی‌های محصولات سلامتی‌بخش است.

 

 

 

 

فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا آغاز شده و در زمانی که جمعیت زمین در حال رشد است، داروهای بدون نیاز به نسخه رشد چشمگیری داشته‌اند. میلیون‌ها نفر سالانه سعی می‌کنند تا علایم بیماری‌های فصلی خود را با محصولات سلامتی‌بخش که نیاز به نسخه ندارند و یا مواردی که در سوپرمارکت‌ها، خرده‌فروشی‌ها و داروخانه‌ها با قیمت مناسب و راحتی مصرف در اختیار هستند، درمان کنند.

بسته‌بندی نقشی بزرگ در این زمینه دارد. پلاستیک‌های یکبار مصرف در تولید قوطی‌های قرص، بلیسترها، بطری‌های شربت و اسپری‌های بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما همچنین داروهای بسیاری را می‌بینیم که به فضای فروش بدون نسخه وارد شده‌اند آن هم با بسته‌بندی‌های کاربرپسند.

البته با مواداولیه‌ای که ارزش تولیدی پایین‌تری دارند، هزینه تمام شده برای مصرف‌کننده پایین آمده  است. اغلب این بسته‌بندی‌های سبک غیرقابل بازیافت در برنامه‌های عمومی هستند.

در دنیای نگرانی‌های روزافزون درخصوص پایداری، صنعت داروهای مرتبط با سرماخوردگی و آنفلوآنزا، خود را مواجه با شرایط جدیدی درخصوص مسایل زیست‌محیطی می‌بیند.

داروهای بدون نسخه برای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی، داروهایی هستند که افراد تقریبا در تمام طول سال به آن‌ها نیاز دارند و طبق پیش‌بینی‌ها با رشدی حدود 8.5درصد به 491میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید.

باتوجه به فناوری وسیعی که در بسته‌بندی وجود دارد، تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا بر روی این بخش از سلامتی سرمایه‌گذاری کنند که شامل تضمین کیفیت، آسانی استفاده و قابلیت دستیابی خواهد شد.

بسته‌بندی در این فضا باید دارای ویژگی‌هایی همچون شاهد دستکاری شدن، راحتی، آسانی باز و بسته کردن توسط بزرگسالان (در عین حال مشکل برای کودکان)، اشغال فضای کمتر، ایمنی در مقابل شکستگی در عملیات حمل‌ونقل، بر روی قفسه یا هنگام استفاده، به میزان کافی ارزان بودن به گونه‌ای که باعث بالا رفتن هزینه نهایی محصول نشوند، باشد.

در حقیقت بسیاری از ابزارهای ارایه داروهای تجویز با نسخه (سرنگ‌های از پیش پرشده، اسپری‌های بینی و تزریق‌کننده‌های خودکار) به لطف بسته‌بندی‌های یکبار مصرف از بخش نسخه‌دارها به فضای بدون نسخه‌ها منتقل شده‌اند.

یک سیستم مسدود شده

جدای از وضعیت جهانی بازیافت، اغلب تکنیک‌های بسته‌بندی مورد استفاده در فضای داروهای بدون نسخه، غیرقابل بازیافت هستند. بسته‌های با اندازه‌های کوچک، پلاستیک‌های رنگی، اجزای چندلایه و ترکیبی (مانند سیل‌های شاهد دستکاری شدن، بسته‌های بلیستری، ساشه‌ها و پاکت‌های اسپتیک) و لفاف‌های شرینک، از لحاظ اقتصادی قابل بازیافت نیستند.

مصرف هزینه برای جمع‌آوری و جداسازی باتوجه به این‌که سیستم‌های بازیافت کارایی چندانی برای مدیریت آن‌ها ندارند، ارزش پایین مواداولیه را منجر شده است. علاوه بر این اغلب بسته‌بندی‌های محصولات سرماخوردگی و آنفلوآنزا، دفن و یا سوزانده می‌شوند که این موضوع دستیابی به یک منبع ارزشمند مواداولیه را از بین برده است.

تقریبا اکثر پلاستیک‌های بکر و جدید که برای یک بار استفاده تولید شده‌اند، دور انداخته می‌شوند. چه می‌شد اگر بخشی از 280 میلیون تن محصولات تولیدشده جمع‌آوری و بازیافت می‌شدند و برای آن‌ها نیز بازارهای مناسبی پیدا می‌شد؟

تجارت می‌تواند باعث کارکرد مناسب سیستم شود

الان و در آینده، تجارت‌ها و برندها در قوی‌ترین شرایط برای تاثیرگذاری بر چرخه توزیع هستند. هر چه تجارت بزرگتر، تاثیر نیز بیشتر. RB، تولیدکننده محصول‌های محبوب Mucinex، Enfamil و  Airborne، یکی از آخرین مجتمع‌های تولیدی است که با TeraCycle بر روی حل مشکلات چنین شکست‌هایی در اقتصاد مواداولیه کار می‌کند.

به‌عنوان بخشی از تعهدات پایداری‌اش برای حذف یا کاهش استفاده از پلاستیک‌های بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری در تحقیقات برای یافتن مواداولیه جایگزین، این همکاری با TeraCycle شکل گرفت تا محصولات بهداشتی خاص این بخش که بازیافت سختی دارند را هدایت کنند. این بخش‌ها شامل:

– ویتامین‌ها، مینرال‌ها و مکمل‌ها

– سلامت جنسی و عمومی

– مواد مغذی کودکان و نوزادان

– بهداشت شخصی و مراقبت از پا

می‌شوند.

از بلیسترها گرفته تا تیوب‌های ویژه کودکان و نیز تیوب‌های محصولات بهداشت شخصی، این برنامه انواع مختلفی از بسته‌بندی‌هایی که روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم را شامل می‌شد. همچنین باشگاه‌های ورزشی، کالج‌ها، خرده‌فروشی‌ها و سازمان مشابه نیز عضوی از شبکه قرار گرفتند.

RB به‌عنوان بخشی از برنامه جدید Loop Platform قرار گرفت تا محصولات را از بسته‌بندی‌های قابل دفن و دورانداختنی به بخش قابل استفاده مجدد و پایدار جابه‌جا کند. این برای محصولاتی که در بخش سلامتی و رفاه بودند چالش‌برانگیز بود که بخواهند به بخش پرکنی مجدد وارد شوند چراکه بحث استریلیزاسیون و کاهش راحتی مصرف‌کنندگان در مصرف هنگام حرکت، موضوعاتی مهم بودند. در مجموع این بخش علت‌های مختلفی داشتند تا از منافع بسته‌بندی‌های یکبار مصرف بهره‌مند شوند اما همان‌طور که RB ثابت کرد، این کار شدنی بود.

آن چیزی که برای بدن مفید است و در بسته‌بندی‌های یکبار مصرف بدون امکان بازیافت عرضه می‌شود، لزوما برای زمین خوب نیست اما آن چیزی که برای زمین خوب است، اغلب برای ما نیز مفید است. چاره و درمان برای بسته‌بندی‌های یکبار مصرف، بازیافت است اما نکته کلیدی هیچوقت چیزی جز کاهش مصرف نخواهد بود.