ایرنا: شهرستان گناباد در جنوبی ترین نقطه استان خراسان رضوی با توجه به موقعیت خود، ظرفیت های زیادی در بخشهای مختلف اقتصادی دارد که با برنامه ریزی مناسب می تواند به عنوان قطب اقتصادی در جنوب استان مطرح شود.

با وجود استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی و از جمله پسته و زعفران، وجود 20 ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، 172 واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی، به دلیل ضعف در صنایع بسته بندی مقادیر زیادی از مجموع تولیدات این بخشها به صورت خام به سایر شهرستانها و استانها صادر می شود.
از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد 90 هزار و 500 تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش، به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می شود و ماحصل تلاش کشاورزان این شهرستان به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.
اکنون با وجود ظرفیت های اقتصادی گناباد در بخش صنعت و معدن و کشاورزی، تنها کمتر از 10 واحد بسته بندی در این شهرستان فعال است که این شمار جوابگوی نیاز موجود در منطقه نیست.
با توجه به این معضل تولید کنندگان مجبورند برای جلب مشتری و کاهش مشکلات اقتصادی خود و یا فساد پذیری محصولات کشاورزی، تولیدات خود را به صورت خام و یا کلی به فروش برسانند و در این شرایط خام فروشی به یکی از معضلات مهم در گناباد تبدیل شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در گناباد با توجه به اهمیت این مساله، میزگردی را با هدف بررسی موضوع خام فروشی و ضعف صنایع بسته بندی، به عنوان مانعی پیش روی رونق اقتصادی این شهرستان با حضور مسئول اقتصادی فرمانداری، رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت، مسئول صنایع کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی و دبیر خانه صنعت و معدن گناباد برگزار کرد.

 توسعه صنایع بسته بندی نیازمند توجه بیشتر به قابلیتهای اقتصادی گناباد

مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد گفت: این شهرستان از ظرفیتهای اقتصادی بسیاری در زمینه های گوناگون از جمله معادن و کشاورزی برخوردار است که در برخی موارد منحصر به فرد است و کمتر شهرستانی در استان در این سطح از آن برخوردار است. جواد رمضانی گفت: گناباد از ذخائر معدنی خوبی به خصوص در بخش سنگهای ساختمانی و کائولن برخوردار است که به دلیل توجه ناکافی به اشتغال و فرآوری محصولات و مشکلات موجود در روند سرمایه گذاری به صورت خام و فله ای به دیگر نقاط ارسال می شود.
وی تصریح کرد: همچنین در زمینه های تولید محصولات کشاورزی مانند پسته، زعفران، زرشک و سماق نیز قابلیت های خوبی در گناباد وجود دارد، اما بخش زیادی از این تولیدات به صورت خام به دیگر مناطق ارسال و با نام و برند آنها در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.وی ادامه داد: با وجودی که زعفران به عنوان یکی از محصولات راهبردی گناباد از کیفیت و مطلوبیت خاصی بهره می برد ولی به دلیل ضعفی که در صنایع بسته بندی وجود دارد واسطه ها آنرا به صورت کلی و ارزان خریداری کرده و به دیگر نقاط ارسال می کنند تا پس از بسته بندی به نام زعفران قائنات و با قیمتی بالاتر در بازارهای مصرف به فروش برسد.

دبیر خانه صنعت و معدن گناباد نیز گفت: با وجود قابلیتهای بالقوه بسیار در بخشهای مختلف اقتصادی گناباد، از جمله کانی های فلزی و غیرفلزی، بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در این شهرستان در بخشهای مختلف اقتصادی و صنایع بسته بندی به نحو مطلوب فراهم نشده و این مساله موجب ارسال بخش زیادی از کالاهای تولیدی به صورت خام به دیگر نقاط شده است. حسن باصری گفت: با توجه به شرایط خاص گناباد و هزینه های تولید و فرآوری محصولات، سرمایه گذاران بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در شهرهای بزرگی مانند مشهد و تهران و نزدیک به بازار مصرف دارند و لذا برای جلب سرمایه گذار در شهری چون گناباد، حمایت و مشوقهای بیشتر از سوی مسئولان برای سرمایه گذاران الزامی است.

وی گفت: فرآوری محصولات هم با مشکلات و محدودیت هایی مواجه است به طوری که تنها در بخش تولید شیر خام کارخانجات تولید مواد لبنی به جای فرآوری شیر خام، شیر خشک آماده را از دیگر شهرستانها وارد می کنند و مسئولان باید روند سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی را هموارتر کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز گفت: سالانه مقادیر زیادی از مواد معدنی و نیز 250 هزار تن خاک و سنگ در گناباد استخراج می شود که برخی از این مواد به خصوص کائولن به دلیل نبود صنایع فرآوری به صورت خام برای مصارف واحدهای تولیدی به دیگر نقاط کشور ارسال می شود.

هادی ایزدی، تولید کائولن را از جمله قابلیتهای خاص گناباد ذکر کرد و گفت: چهار واحد استخراج کائولن در گناباد ملزم به راه اندازی واحد فرآوری این مواد شده اند و با راه اندازی واحد تولید کاشی در این شهرستان در آینده نزدیک، سالانه 80 تا 100 هزار تن کائولن، معادل 70 درصد تولید شهرستان در این واحد مصرف می شود. وی خاطرنشان کرد: از مجموع تولید روزانه 200 تن شیر در گناباد تنها 30 تن در گناباد فرآوری می شود و بقیه به صورت خام از این شهرستان خارج می شود.

وی مهمترین عوامل موثر بر تولید و سرمایه گذاری را ماده اولیه، فناوری، نیروی انسانی و منابع مالی ذکر کرد و گفت: در زمینه نیروی انسانی ماهر و با تجربه با کمبود و محدودیتهایی در گناباد مواجه هستیم و آموزشها و فناوری های مراکز آموزش فنی و حرفه ای و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی متناسب با نیاز روز جامعه نیست. ایزدی ادامه داد: ماده اولیه و نیروی انسانی مناسب برای سرمایه گذاری در بخش صنعت بسته بندی در گناباد وجود دارد ولی به دلیل فقدان ساز و کارهای مناسب سرمایه گذاری در این بخش، توفیق چندانی نداشته ایم.

وی تصریح کرد: اداره صنعت و معدن و تجارت و فرمانداری گناباد تعامل خوبی با متقاضیان سرمایه گذاری در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی دارند و حتی برخی از امتیازات و مجوزها را که برخی شهرستانها به مرکز استان حواله می دهند، در گناباد در اسرع وقت به متقاضیان اعطا می شود. مسوول صنایع کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد هم با اشاره به ظرفیتهای خاص بخش کشاورزی این شهرستان گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی مهمترین حلقه ارتباط بین صنعت و کشاورزی هستند که با حمایت های مسئولان می توان از این ظرفیت برای توسعه گناباد بهره گرفت.

بیگی تاکید کرد: باید با بازاریابی محصولات تولیدی بخش کشاورزی در قالب خوشه های صنعتی از این بخش حمایت کرد و با برندسازی منطقه ای از این ظرفیت برای رونق بخشیدن به اقتصاد این خطه استفاده کرد.
وی اعطای تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران بخش کشاورزی و از جمله متقاضیان سرمایه گذاری صنایع تبدیلی بخش کشاورزی را ضروری دانست و گفت: تسهیلات با سود 18 درصد فعلی برای سرمایه گذاران این بخش مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص گناباد و مشکلات ناشی از خشکسالی سالهای گذشته، دولت باید با بخشیدن جرائم و ارائه تسهیلات مناسب با سود کم، سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی این شهرستان کند. وی تصریح کرد: اداره امور مالیاتی در دریافت مالیات، شرکتها و فعالان اقتصادی گناباد و به تبع بخش کشاورزی را با مناطق برخورداری مانند تهران به یک چشم نگاه می کند در صورتی که باید با یک سری معافیتها سرمایه گذاران را دلگرم به سرمایه گذاری در این منطقه کند.

جلب و حمایت از سرمایه گذاری صنایع تبدیلی باید متناسب با ظرفیتهای منطقه باشد

دبیر خانه صنعت و معدن گناباد در این میزگرد گفت: برای جلوگیری از پراکنده کاری باید متناسب با ظرفیتهای خاص گناباد در تولید پسته، زعفران، فرش دستباف، مواد معدنی و غیره و اختصاص ردیفهای اعتباری مناسب، سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخشها کرد و ضمن ایجاد اشتغال پایدار از خروج بخش زیادی از کالاهای تولیدی به صورت خام به خارج شهرستان و حتی استان و کشورهای دیگر جلوگیری کرد.
باصری تصریح کرد: پراکنده کاری و سلیقه ای عمل کردن دستگاههای اجرایی مربوط از دیگر مشکلات این بخش محسوب می شود که باید با اعطای تسهیلات مناسب و کم بهره، واحدهای بزرگ صنایع بسته بندی را جایگزین مشاغل کوچک خانگی کرد که تاکنون بهره لازم را نداشته اند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم با اشاره به اینکه از 172 واحد تولیدی بخش صنعت و معدن گناباد ، 20 واحد در بخش صنایع غذایی فعالیت دارند، گفت: این اداره با روان سازی تسهیلات و معرفی قابلیتهای خاص هر منطقه از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی حمایت می کند. ایزدی، ضمن تاکید بر حمایت بیشتر دستگاههای اجرایی از تولید کنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی گناباد گفت: هزینه های دریافتی از فعالان این بخش باید موجب جلب سرمایه گذاری و نه دلسرد شدن آنان شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال اداره امور آب بابت هر مترمکعب آب مصرفی در صنایع بسته بندی آب معدنی 60 هزار ریال مطالبه می کند که این مساله به هیچ عنوان برای سرمایه گذار مقرون به صرفه نیست.
وی تاکید کرد: باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین حمایتی متناسب با ظرفیتها و شرایط جغرافیایی هر منطقه از فعالان سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی و صنایع تبدیلی حمایت بیشتری کنند.
وی برندسازی منطقه ای و بهره گیری از ظرفیت خوشه های صنعتی را در این زمینه بسیار مهم دانست.

مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد نیز گفت: مشکل و محدودیتی از نظر زیرساختهای منطقه ای برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی این شهرستان وجود ندارد و قرار داشتن گناباد در مسیر ورودی دیگر استانها به خراسان رضوی، وجود ناوگان پرتوان حمل و نقل بار و نیروی انسانی ماهر و کم توقع از جمله ظرفیتهای شهرستان است. وی نبود مراکز تحقیقات و مشاوره سرمایه گذاری را از مهمترین مشکلات در جلب سرمایه گذار و معرفی ظرفیتهای اقتصادی به دیگر نقاط ذکر کرد و گفت: برخی دستگاههای اجرایی مرتبط به جای توجه به مسائل علمی و ارائه مشاوره های کارشناسی و سازنده برای جلب سرمایه گذار، درگیر مسائل حاشیه ای شده اند. وی گفت: به این دلیل ظرفیتهای موجود اقتصادی در مسیر توسعه و رونق اقتصادی گناباد جهت دهی نشده و بخش زیادی از کالاهای تولیدی به صورت خام به دیگر نقاط ارسال می شود.

سرمایه گذاری ثابت و پایدار تنها با تعلق خاطر در سرمایه گذاران ممکن می شود

مسوول امور اقتصادی فرمانداری گناباد گفت: سرمایه گذارانی که تعلق خاطر و آشنایی کافی نسبت به ظرفیتهای اقتصادی گناباد ندارند تنها به دنبال صرفه اقتصادی خود هستند و در صورت بروز مشکلات بعد از مدتی سرمایه خود را به دیگر نقاط انتقال می دهند. وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر سرمایه گذار تعلق خاطر منطقه ای داشته باشد و هدفش توسعه این شهرستان باشد، در ایجاد اشتغال پایدار به موفقیتهای بیشتری دست می یابد.
مسوول صنایع کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: جهاد کشاورزی در راستای وظایف خود با حمایتهای لازم و معرفی ظرفیتهای موجود تلاش می کند تعلق خاطر سرمایه گذاران را در سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی افزایش دهد. بیگی گفت: با توجه به مخاطرات و احتمال فسادپذیری تولیدات کشاورزی، این بخش نسبت به دیگر بخشهای تولیدی از حساسیت خاصی برخوردار است و اگر دید سرمایه گذار نسبت به ظرفیتهای بخش کشاورزی روشن نشود و فعالان این بخش تعلق خاطر لازم را نداشته باشند، به توسعه مطلوب دست نمی یابیم و مشکل خروج بخش زیادی از محصولات کشاورزی به صورت خام به دیگر نقاط به قوت خود باقی خواهد بود.

 وجود دلال ها و واسطه ها، دلیل توسعه خام فروشی در گناباد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: متصدیان واحدهای تولیدی که با مشکلاتی در بخشهای مختلف از جمله تسهیلات معوقه بانکی و بدهی به شرکتهای خدماتی نظیر آب و برق و گاز وغیره دست و پنجه نرم می کنند، به ناچار برای برون رفت از این مشکلات، کالای تولیدی خود را زیر قیمت واقعی به دلال ها می فروشند و دلال ها نیز آن کالا را به صورت فله ای از شهرستان خارج و یا در اختیار واحدهای فرآوری دیگر نقاط قرار می دهند.
هادی ایزدی با اشاره به وجود مافیای شیر و تاثیر آن بر بی ثباتی قیمت تولیدات این بخش توسط دلال ها در گناباد، گفت: برپایی روزبازارها و نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و ارائه مستقیم کالاهای تولیدی و توسعه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی، موجب کاهش جولان دلالها و تاثیر نامطلوب آنها بر عرصه اقتصاد می شود.

مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد نیز با اشاره به نقش بازاریابی موفق در کاهش معضل واسطه ها در این شهرستان گفت: واحدهای مشاوره اقتصادی و بازاریابی در ادارات و دستگاههای اجرایی گناباد وجود ندارد و واسطه ها با سوء استفاده از این مساله و ناآشنایی تولید کنندگان با بازار مصرف، اقدام به خرید بخش زیادی از کالاها به صورت خام و عرضه آن در بازار مصرف سایر مناطق می کنند. رمضانی گفت: ضروری است در همه واحدهای تولیدی واحدهای مشاوره و بازاریابی به صورت علمی دایر شود.

دبیر خانه صنعت و معدن گناباد نیز گفت: تولید کنندگان برای کاهش مشکلات اقتصادی، و از سویی با وجود خلاء سرمایه گذاری کافی در بخش صنایع بسته بندی گناباد، مجبورند کالاهای تولیدی خود را با قیمتهای پایین تر از متوسط بازار به واسطه ها بفروشند و مجموع این مسائل موجب دامن زدن به معضل دلالی و خام فروشی محصولات صنعتی و معدنی و کشاورزی این منطقه شده است.
مسئول صنایع کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: دلالها با سوء استفاده از مشکلات تولید کنندگان و خرید تولیدات آنها با قیمت بسیار پایین و فروش این کالاها با قیمتهای به مراتب بالاتر در بازار، معضل خام فروشی تولیدات بخش کشاورزی گناباد را مضاعف کرده اند. علی اصغر بیگی گفت: تولید کنندگان بخش کشاورزی به دلیل ترس از ضایع شدن تولیدات این بخش مجبورند کالاهای خود را با قیمتهای بسیار پایین در اختیار دلالها قرار دهند و بهترین راه برون رفت از این مشکل، راه اندازی و توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی است.

 جلب سرمایه گذار در صنایع بسته بندی نیازمند معرفی بیشتر ظرفیتهای اقتصادی گناباد

مسوول امور اقتصادی فرمانداری گناباد گفت: بهترین بخشی که در معرفی ظرفیتهای اقتصادی گناباد نقش موثری دارد خود فعالان اقتصادی و متولیان واحدهای اقتصادی هستند و باید با تبلیغات مناسب و برندسازی منطقه ای کالاهای خود را به دیگر نقاط معرفی کنند. رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم با تاکید بر نقش تبلیغات برای معرفی کالاهای تولیدی به دیگر نقاط گفت: تجربه واحدهای اقتصادی موفق در این زمینه باید به عنوان الگوی سایر واحدها قرار گیرد و تولید کنندگان به این باور برسند که تبلیغات هزینه نیست بلکه صرفه و ارزش افزوده اقتصادی است. ایزدی گفت: حضور تولید کنندگان در نمایشگاههای داخلی و خارجی به صورت گروهی و یا انفرادی، از دیگر عوامل موفقیت در این بخش محسوب می شود.

دبیر خانه صنعت و معدن گناباد نیز گفت: به دلیل ضعف تولید کنندگان در معرفی کالاهای خود، بسیاری از مصرف کنندگان شناخت کافی از محصولات این شهرستان ندارند و اکنون کالاهای مشابه که با تبلیغات گسترده در میان مصرف کنندگان جا افتاده اند، در عمده فروشگاههای گناباد به فروش می رسند.
حسن باصری گفت: باید با تبلیغ بیشتر، ظرفیتهای اقتصادی شهرستان برای متقاضیان سرمایه گذاری معرفی شود تا بستر جذب سرمایه گذار در بخش صنایع تبدیلی افزایش یابد.

172 واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعال است و برای راه اندازی این واحدها هزار و 273 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.  فعالیت این تعداد واحد صنعتی در گناباد برای سه هزار و 284 نفر شغل مستقیم و 2 برابر این تعداد به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.