در سلسله گزارش های نمایشگاه بسته بندی استانبول (Eurasia Packaging 2022)، گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی، آقای سهیل چهره ای با رضا نصیری، مدیر صادرات گروه صنایع غذایی شیرین عسل  از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه را در ادامه می خوانید. شیرین عسلی را که با بیسکوییت و شکلات و کیک می شناختیم، حالا با ظروف پلاستیکی و پریفورم در نمایشگاه حاضر شده است.

جناب نصیری. ما شیرین عسل را به صنایع غذایی و شکلات و کیک و محصولات اینچنینی می ­شناسیم. خیلی تعجب کردم وقتی در لیست شرکت­ های ایرانی شیرین عسل را دیدم. پس یک لاین جدیدی در بیزنس ­تان باز کردید، درست است.

بله. شیرین عسل یک هولدینگ است . سیاست و استراتژی شیرین عسل به این شکل بوده که در صنایعی که خودش مصرف ­کننده است، خودکفا شود. یکی از این صنایع و مهمترین ­شان، صنعت بسته ­بندی است. با توجه به طیف وسیع محصولاتی که شیرین عسل تولید می­ کرد، در بخش بسته ­بندی به ویژه در محصولاتی که از خارج وارد می ­شد، نهایتا تصمیم بر آن شد که خودکفا شویم. ماشین­ آلات را وارد کنیم و خودمان شروع کنیم به تولید.

الان بعد از حدود دو سال، تولید با موفقیت همراه بوده چون می توان گفت که اولین مشتری صنایع بسته­ بندی ما، خود شیرین عسل بوده است. موفقیتی که در تولید و کیفیت ظروف بسته­ بندی به دست آمد باعث شد که ما تصمیم بگیریم در کنار ظرفیتی که برای محصولات خودمان اختصاص دادیم فروش این محصولات ، به ویژه ظروف بسته ­بندی، را هم شروع کنیم هم در داخل و هم خارج. به همین خاطر برای بازاریابی و فروش انواع محصولات پلاستیک و بسته ­بندی در این نمایشگاه در خدمت شما هستیم.

البته این اتفاق در ایران بعضا می ­افتد. کسانی که تولیدکننده لیبل و یا پاکت بودند وفیلم ­های CPP استفاده می­ کردند، بعدا خودشان شدند تولیدکننده CPP و الان دارند صادر می ­کنند. به ما بگویید که در حال حاضر چه گستره ه­ایی از محصولات در بخش بسته بندی را شروع کرده اید و در این نمایشگاه آورده اید؟

ماشین ­آلاتی که ما  داریم قابلیت تولید ظروف ترموفورمینگ را دارند. در کنارش ظروف IML را داریم ، انواع ظروف IML. پریفورم­ ها  را در حال  تولید داریم در شش سایز. پریفورم ­های دهانه 28، دهانه 38 و دهانه 29 شورت نک که برای آب معدنی بیشتر استفاده می­ شود.

 درکنار پریفورم ­ها، ما ظروف مخصوص صنعت کشاورزی و دامپروری را داریم شامل سینی ­های کشت نشا و پدهای گوسفندداری. درکنارش خطوط تولید درب­ها را راه اندازی کرده ایم. درب بطری­های PET  و در پایان هم مولتی لِیِر شیت ­ها  را داریم که استفاده وسیعی در صنایع شیمیایی، داروسازی، غذایی و بسته­ بندی دارند.

این اولین سال است که با این بخش از محصولات­ تان در این نمایشگاه می­ آیید؟

بله. در کل اولین نمایشگاهی هست که ما در صنعت بسته­ بندی شرکت کرده ایم.

خودتان قبل از نمایشگاه، کدام بازارها را هدف قرار داده بودید؟ پیش ­بینی ­ای داشتید یا آمدید که ارزیابی کنید؟

نه ما قبل از نمایشگاه فروش مان شروع شده بود. بازار عراق را داریم که با آن­ها کار می ­کنیم. بازار کشورهای CIS را شروع کرده ایم همچنین آفریقا در پریفورم­ ها.  با توجه به نمایشگاهی که در آن هستیم و مشتریان مختلفی که آمده اند، فکر می ­کنم بتوانیم حدودا 10 کشور جدید را هم به مشتریان اضافه کنیم.

در بحث چاپ لیبل برای ظروف IML، می خواهم بدانم که آیا شما لیبل را هم خودتان چاپ می ­کنید یا در جایی دیگر چاپ می شود؟

نه ما لیبل­ ها را هم خودمان چاپ می ­کنیم.

چون ما تا همین چند سال پیش واردکننده ظروف IML بودیم بیشتر از ترکیه.آیا کیفیت محصولتان درحدی هست که بتوانید در خارج از ایران بفروشید؟

بله. ما نمونه ­هایمان را هم آوردیم، لیبل­ هایمان را. لیبل ­های تولیدی­ مان، بهترین کیفیت را دارند و قابل رقابت با بهترین تولیدات خارجی هستند چون ماشین ­آلاتی که شیرین عسل خریداری کرده همگی ماشین­ آلات روز دنیا هستند.

اگر نکته دیگری دارید که می­ خواهید اضافه کنید، بفرمایید.

خواهش می­ کنم. ممنون از شما بابت پوشش ­دهی اخبار نمایشگاه.