هنر بسته بندی: گفت و گوی ما با آقای علی شالباف، مدیر برگزاری نمایشگاه اصفهان پلاست را درادامه خواهید خواند. ثبت نام نمایشگاه به خوبی پیش می رود و شالباف پیش بینی می کند تا نمایشگاهی پررونق را برای امسال شاهد باشیم.

 

علی شالباف, نمایشگاه اصفهان پلاست, شهر صنعتی اصفهان,  صنعت لاستیک,  صنعت پلاستیک

  • بدون تردید از نگاه فعالان صنایع پلاستیک، اصفهان پلاست بزرگترین نمایشگاه استانی صنعت پلاستیک و مهمترین آن است چه برنامه های برای اصفهان پلاست امسال دارید؟

نمایشگاه اصفهان پلاست که از جمله نمایشگاه‌های شناخته شده حوزه لاستیک، پلاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در سطح کشور به شمار می‌رود، تاکنون دوره‌های موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری هر چه منسجم‌تر آن در سال جاری با حضور شرکت‌های معتبر داخلی نیز انجام شده است. نمایشگاه «اصفهان پلاست» به عنوان نخستین نمایشگاه تخصصی لاستیک و پلاستیک کشور، از سال 1381 در شهر صنعتی اصفهان به صورت دو سالانه هدف‌گذاری شد. برگزاری نمایشگاه های تخصصی از این دست، منبع و مرجعی از دانش، تجربه و توانمندی بشمار می‌آید که توسعه و ایجاد همکاری های مشترک از دستاوردهای با ارزش آن خواهد بود. علاوه بر آن، تبادل دانش و تجربه برای اقشار مختلف مرتبط با این صنعت، اعم از تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، تولیدکنندگان، دانشگاهیان و دیگر آحاد متخصص جامعه از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه محسوب می شود. در بیش از یک دهه برگزاری، این نمایشگاه به عنوان یک نمایشگاه منطقه‌ای و ملی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و اعتماد فعالان این صنعت برای مشارکت در اصفهان پلاست جلب شده و خوشبختانه نمایشگاه به جایگاه مناسبی رسیده است . با عنایت به سیاست‌های کلی کشور در سال‌جاری و در راستای حمایت از کالای ایرانی رویکرد مشارکت کنندگان در این نمایشگاه و همچنین ستاد برگزاری نمایشگاه بیشتر ارایه تولیدات و توانمندی های داخلی است هرچند که ستاد برگزاری نمایشگاه بر اساس وظیفه ذاتی خود در خصوص اطلاع رسانی گسترده بین المللی نیز اقدامات لازم را صورت داده است.

  • برنامه های شما برای حضور حداکثری غرفه گذاران و بازدیدکنندگان در سال پیش‌رو چیست؟

امسال نیز مانند دوره‌های قبل تلاش حداکثری برای حضور مشارکت کنندگان مرتبط با گروه های کالایی اعلام شده و بازدیدکنندگان متخصص از سراسر کشور صورت پذیرفته است. در این راستا ضمن اطلاع رسانی و برگزاری جلسات مختلف با انجمن‌ها ، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرتبط با موضوع نمایشگاه به‌منظور استفاده از نقطه نظرات آنها بعنوان متولیان موضوع و حضور همه جانبه اعضای آنها اقدامات گسترده‌ای صورت پذیرفته است. همچنین از طریق مجلات، نشریات و پایگاه های اطلاع رسانی مرتبط نیز خبررسانی جامعی برای فعالان صنعت انجام شده که امیدواریم با توجه به گروهای کالایی معرفی شده بتوانیم شاهد حضور همه جانبه فعالان صنعت لاستیک، پلاستیک و ماشین آلات و تجهیزات وابسته باشیم.

 

  • بعد از برگزاری سالانه نمایشگاه اصفهان پلاست در دوره های ابتدایی برای عدم تداخل با ایران پلاست نمایشگاه را دو سالانه کردید چرا سال گذشته نمایشگاه برگزار نشد. آیا برگزاری سه سالانه نمایشگاه مدنظر شماست؟

علت عدم برگزاری نمایشگاه اصفهان پلاست در سال گذشته تصمیم گیری دست‌اندرکاران نمایشگاه بین المللی اصفهان مبنی بر انتقال محل برگزاری نمایشگاه اصفهان به محل دایمی در حال احداث بودکه بر اساس پیش بینی های آنها مقرر بود در نیمه دوم سال 1396 به بهره برداری برسد و مدنظر بود که نمایشگاه اصفهان پلاست بعنوان یکی از نمایشگاه‌های شاخص تخصصی همزمان با افتتاح این سایت در محل جدید برگزار شود البته تلاش ما هم بر همین امر بود ولی متاسفانه این مهم میسر نشد و ما هم بعنوان برگزار کننده نمایشگاه اصفهان پلاست مصلحت دیدیم به جهت عدم سرگردانی مشارکت‌کنندگان و پرهیز از بی نظمی در سال 1396 نمایشگاه را برگزار ننماییم تا تکلیف محل جدید نمایشگاه اصفهان مشخص شود که متاسفانه تا کنون نیز به بهره برداری نرسیده است، با این وجود، تصمیم به برگزاری نمایشگاه اصفهان پلاست بصورت دوسالانه است و برنامه ای برای برگزاری سه سالانه آن نداریم.

 

  • بنا بر اطلاعات رسیده، کار واگذاری غرفه‌ها از چندی پیش آغاز شده، وضعیت استقبال شرکت ها به چه ترتیبی است؟

خوشبختانه بدلیل جایگاهی که نمایشگاه اصفهان پلاست پس از 14 سال بین فعالان صنعت پیدا کرده، استقبال در این دوره از نمایشگاه نیز بسیار خوب بوده و با توجه به فرصت باقیمانده تا زمان برگزاری تاکنون بیش از 70% از فضای نمایشگاه واگذار شده که جادارد از حسن اعتماد مشارکت کنندگان و فعالان صنعت صمیمانه تشکر کنیم.

 

  • یکی از محاسن اصفهان پلاست نسبت به بقیه نمایشگاه‌های استانی، حضور تعداد قابل توجهی غرفه گذار از استان اصفهان بوده که معمولا یکی از عوامل رونق نمایشگاه است. نمایشگاه داران استان‌های دیگر تلاش می‌کنند ۹۹ درصد فضای سالن‌های خود را به تهرانی ها بفروشند. برای جذب حداکثری غرفه گذاران اصفهان امسال هم برنامه‌ای دارید. بالاخره استان اصفهان یکی از قطب های صنعت پلاستیک در ایران است؟

همان‌طور که اطلاع دارید استان اصفهان بعنوان کلان شهر صنعتی کشور دارای بیش از 9000 واحد تولیدی، صنعتی در زمینه های مختلف است که خوشبختانه در زمینه صنعت لاستیک و پلاستیک نیز تعداد قابل توجهی از فعالان این صنعت در زمینه ماشین سازی، مواد اولیه و محصولات نهایی در این استان مشغول فعالیت هستند و امسال نیز شاهد حضور قابل توجه این واحدها در نمایشگاه اصفهان پلاست هستیم . همچنین با توجه به ارتباط با انجمن ها و اتحادیه‌های مرتبط استانی و اطلاع رسانی گسترده تلاش برای جذب بازدیدکنندگان متخصص استانی و کشوری ادامه دارد.

 

  • ساعت بازدید از نمایشگاه همان بعدازظهر است. دلیل برگزاری نمایشگاه‌های استانی در ساعات عصر و شب چیست؟

پاسخ این سوال به آداب و فرهنگ بسیاری از مراکز استان ها بر می‌گردد که عادت به ساعت کاری صبح و بعدازظهر دارند و حتما بین روز را برای استراحت کوتاه تعطیل می‌کنند برخلاف تهران که بطور یکسره بسیاری از شرکت ها، فروشگا ه‌ها و مجموعه‌ها بکار خود ادامه می‌دهند. براساس تجربه نمایشگاه‌ها در اصفهان و یا خیلی از شهرستان‌های دیگر بین ساعت 13 تا 17 از استقبال بسیار کمی از سوی بازدیدکنندگان روبرو می‌شود و درست در زمانی که قرار است نمایشگاه تعطیل شود همه برای بازدید (عصر) مراجعه می‌کنند، این امر باعث شده که ساعت بازدید برای تمامی نمایشگاه‌ها در شهر اصفهان در طول سال از ساعت 15 تا 21 یا 22 در نظر گرفته شود.