هنر بسته بندی: قرمز، آبی، زرد یا رنگی کاملا متفاوت؟ رنگ ها در دنيای اقتصاد از اهميت ویژه ای برخوردارند. حتی اختلافات بزرگی هم برای حق استفاده از رنگ ها ميان شرکت های بزرگ جهان در جریان است. گالری عکسی در باره رنگ ها در برندهای اقتصادی.

 

 

رنگ قرمز بانک “اشپارکاسه” آلمان

شعبه های بانک “اشپارکاسه” آلمان از رنگ قرمز خاصی استفاده می کنند. اما بانک “سانتاندر” در اسپانيا نيز از همين رنگ استفاده می کند و چندی ست اختلافات بر سر اجازه استفاده از این رنگ ميان این دو شرکت اروپایی بالاگرفته است. سرانجام دادگاه عالی آلمان رای بر استفاده بانک “اشپارکاسه” از این نوع رنگ قرمز خاص داد.

 

رنگ نارنجی بيسکويت “براندت”

سيلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی که در شرکت “گلدمارکه” فعال است در باره نقش رنگ ها در برندهای مختلف می گوید مهم این است که رنگی در ذهن بيننده برای مدتی طولانی باقی بماند. خانم گلدهامر بر این نظر است که شرکت بيسکویت سازی براندت آلمان با استفاده از رنگ نارنجی خاص به این هدف خود رسيده و این رنگ در ذهن بيننده باقی می ماند.

 

 

رنگ زرد انتشارات “لانگنشايد”

رنگ زرد نيز در بخش مهمی از شرکت های تجاری آلمان اهميت ویژه ای دارد. انتشارات لانگنشاید یا پست آلمان با رنگ زرد شناسایی می شوند. بيسکویت “لایبنيتس” و کتابچه های انتشارات “رکلام” نيز از رنگ زرد استفاده می کنند. سيلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی بر این نظر است که “رنگ های مشخص و یک دست چون رنگ زرد، در ناخودآگاه افراد نفوذ می کنند و در ذهن بيننده باقی می مانند.”

 

 

رنگ سرخابی “تلکوم”

سيلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی بر این نظر است که هيچ برندی نيست که از رنگ استفاده نکرده باشد. شرکت تلکوم که بزرگ ترین شرکت مخابرات اروپاست، رنگ سرخابی را برای برند خود انتخاب کرده است. البته تلکوم از یک شرکت وبسایت آمریکایی که از رنگ سرخابی تلکوم استفاده کرده بود شکایت کرد، اما باخت و آن شرکت هم اکنون حق استفاده از همان رنگ را برای خود به دست آورده است.

 

 

رنگ بنفش شکلات “ميلکا”

گاوی که روی پوست اش لکه های بنفش باشد وجود ندارد. اما شکلات های شرکت ميلکا از چنين گاوهایی برای فروش محصولات خود استفاده می کند. اما چرا رنگ بنفش مورد توجه این شرکت قرار گرفته است؟ سيلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی، بر این نظر است که شکلات ذهن انسان را به دوران کودکی می برد و رنگ بنفش نيز دقيقا همين احساس را در انسان برمی انگيزد.

 

 

رنگ خاکستری و طلايی “يوپی اس”

“یوپی اس” یا “یونایتد پارسل سرویس” از بزرگ ترین شرکت های لجستيکی در سراسر جهان است. این شرکت از جمله محموله های پستی خود را با خودروهایی با آرمی که زمينه خاکستری دارند به مشتریان خود تحویل می دهد. حدود ١٠٠ سال پيش که آرم “یوپی اس” تعيين شد، رنگ قهوه ای در آمریکا نماد شکوه و کيفيت عالی بود. این رنگ همچنين بسيار کارا بود، زیرا رنگ قهوه ای غبار خيابان ها را که بر سطح خودرو نشسته بودند، نشان نمی داد.

 

 

رنگ آبی تيره ی شرکت “نيوآ”

شرکت محصولات آرایشی و بهداشتی نيوآ رنگ آبی تيره ی را برای محصولات خود برگزیده است. اما ده ها شرکت دیگر نيز خواستار استفاده از همين رنگ برای محصولات خود هستند. اختلافات بالا گرفته اند و شرکت نيوآ در سال گذشته ميلادی ( ٢٠١۵ ) در این زمينه به پيروزی رسيد و اکنون دادگاه فدرال حق ثبت اختراع در آلمان باید در این باره نظر دهد.

 

 

رنگ سبز اتوبوس ھای شرکت “فليکس”

شرکت مسافری فليکس که به بيشتر کشورهای اروپایی سفر می کند، شعار خود را ” سبز سفر کن” گذاشته است. خانم سيلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی بر این نظر ست که این شعار به خوبی با رنگ اتوبوس ها همخوانی دارد.

 

 

رنگ آميزی کودکانه در شرکت “ھيپ”

چرا باید یک رنگ را انتخاب کرد، وقتی رنگ های بسياری در دسترس هستند؟ بعضی شرکت های اقتصادی آگانه از رنگ های مختلفی برای ارایه شرکت خود استفاده می کنند. مثلا شرکت های “گوگل” “ای بِی” یا “هيپ”، شرکت توليد محصولات غذایی کودکان. خانم سيلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی می گوید استفاده از حروف به رنگ های مختلف “کودک شاد” را در ذهن افراد تداعی می کند.