هنر بسته بندی: در آستانه نمایشگاه اگروفود تهران با دکتر مهدی کریمی تفرشی رییس مجتمع صنایع غذایی گلها گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده و نقطه‌نظرات ایشان را درباره مهم‌ترین مسایل صنعت غذا و روند پیشرفت‌های مجتمع صنایع غذایی گلها جویا شدیم که مشروح این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

با توجه به شرایط پسابرجام، دورنمای خود را از صنعت غذای کشور بیان فرمایید.

با توجه به گذشت 4 دهه از انقلاب می‌توان گفت که چهار دهه تحریم را پشت سرگذاشته‌ایم و این تحریم‌ها همچنان پیش روی ما نیز قرار دارند. به‌طور طبیعی بعد از برجام با فراهم شدن شرایط جدید، بسیاری از موارد تسهیل شده، اما متاسفانه هنوز واردات از برخی کشورهای غربی و اروپایی ممکن نیست و می‌توان گفت برجام هنوز کاملا اجرایی نشده است. البته با توجه به موفقیت‌های انجام شده در برجام چون الزام خرید مواد اولیه از کشورهای دارای محصولات با کیفیت پایین وجود ندارد، بنابراین کالاها رقابتی‌تر ساخته و در نهایت قیمت تمام‌شده ارزان‌تر می‌شود.

صادرات در ایران یک بحث تازه و نوپا است، اگر در کشور بیش از یک‌سوم کارخانجات صادرات داشته باشند می‌توان گفت که به خوبی عمل کرده‌اند. امروزه ایران شرایط مناسبی برای صادرات به منطقه ‌CIS، به‌عنوان مثال روسیه را دارد که با توجه به شرایط سیاسی مورد تحریم جهانی قرار گرفته است، اما متاسفانه سرعت بسیار کمی برای ورود به بازار این کشورها داشتیه‌ایم و تاکنون فقط بخش محدودی از بازار این کشور را در اختیار گرفته‌ایم.

اگر شرکت‌های ایرانی می‌توانستند از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کنند (ضمن توجه به اینکه کشورهای اروپایی این بازارها را رصد می‌کنند) می‌توانستند از این فرصت به‌عنوان دروازه‌های برای صادرات به کشورهای اروپایی استفاده کنند. متاسفانه پس از فروپاشی شوروی سابق برخی تاجرنماهای ایرانی به صادرات کالاهای غیرکیفی به کشورهای همسو دست زدند، بنابراین هنوز دیدگاه منفی نسبت به صنعت مواد غذایی ایران وجود دارد که ما در تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی این افتخار را داریم که با صادرات کالاهای باکیفیت، ذهنیت بدی که در مورد کالاهای ایرانی وجود دارد را از بین ببریم و تا حدودی نیز موفق بوده‌ایم

از دولتمردان برای رفع مشکلات اقتصادی در داخل کشور چه انتظاری دارید؟

اکنون تولیدکنندگان این بخش برای بسته‌بندی مناسب، حضور مواد غذایی ایرانی در بازارهای جهانی و رقابت با سایر مدعیان این عرصه ضعف داشته و هنوز هم بسیاری از واحدهای تولیدی نیز با ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می‌کنند. رفع این مشکلات در گرو تزریق نقدینگی مناسب به این صنعت است اما متاسفانه هنوز هم بسیاری از بنگاه‌های کوچک و زودبازده این بخش به‌دلیل شرایط بد اقتصادی و ناتوانی در باز پرداخت وام‌های بانکی مجبور به تعطیلی و واگذاری خطوط تولید به‌دلیل بدهی به بانک‌ها شده‌اند.

متاسفانه بزرگترین مشکل پیش روی صنعت، عدم نقدینگی برای تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان است اگر مواد اولیه به صورت نقدی خریداری شوند قیمت تمام‌شده کاهش پیدا می‌کند. همه شرکت‌ها چه آنان که با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و چه آنانی که شرایط بهتری دارند برای ادامه فعالیت خود نیاز به «نقدینگی و وام تولید» دارند تا بتوانند چرخه تولید کشور را بچرخانند.بنابراین خواستار توجه به پیام مقام معظم رهبری در دو سال گذشته «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» بوده و امیدواریم کابینه و بانک‌ها حمایت از صنایع داخلی را سرلوحه کار خویش قرار دهند به‌طوری که شرکت‌هایی که وام گرفته‌اند اما متاسفانه به دلایل مختلف تعطیل یا نیمه‌فعال هستند طی جلساتی مورد بخشش قرار گیرند تا چرخ صنعتشان بچرخد و جمعیت چندهزار نفری جامعه درگیر کار شوند.

همچنین انتظار می‌رود با اجرای سیاست‌های اصل44 قانون اساسی، فضا و میدان بیشتری به فعالان بخش خصوصی داده شود و دولت فقط نقش کنترل و نظارت‌کننده داشته باشد. این عامل باعث می‌شود که صنعت روبه تعالی رود زیرا رقابت‌پذیری بین بخش خصوصی بیشتر است، برای دستیابی به چشم‌انداز ایران در افق 1404 که نوید ایرانی سربلند و توانا را می‌دهد تنها حمایت دولت کافی نیست بلکه این مهم با کمک و همکاری بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه‌ها محقق می‌شود. بسیار مهم است مدیران کارخانجات از حالت سنتی خارج و به روز شوند. علاوه بر این مشاوران جوان تحصیل کرده که خروجی دانشگاه‌ها هستند را در کنار خود داشته باشند و تجربه خویش را در اختیار آنها قرار دهند.

لطفا بفرمایید در تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی هم صنف در رابطه با کارگاه‌های غیرمجاز زیرزمینی چه اقداماتی انجام شده است.

کارگاه‌های غیرمجاز زیرزمینی از مواد اولیه نامرغوب، تاریخ گذشته و دورریختنی استفاده و پس از تغییر تاریخ مصرف کالاها با دستگاه‌های چاپی آنها را با نصف قیمت عرضه می‌کنند که این امر بر سلامت و بهداشت جامعه تاثیر بسزایی دارد، در این‌باره ما با سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت و درمان تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای برای شناسایی این کارگاه‌ها همکاری داشته‌ایم تا آنها را در اختیار ضابطین قانون«سازمان تعزیرات حکومتی» قرار دهیم. حمایت‌های وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با این موضوع قابل توجه است که جای بسی تقدیر دارد. امیدواریم که وزارت جهاد کشاورزی نیز با توجه به اینکه بانی صنعت کشاورزی و غذا به‌شمار می‌رود تمهیدات بیشتری را در رابطه با این صنعت مادر در کشور داشته باشد.

موقعیت و جایگاه شرکت در بازار خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجتمع صنایع غذایی گلها با بیش از ۳۰۰ نوع محصول، پرتنوع‌ترین شرکت از نظر محصولات به‌شمار می‌آید و محصولات خود را در بسته‌بندی‌های مختلف شامل سلفون، جعبه،OPP، قوطی‌های پلاستیکی، فلزی و ظروف PET، در وزن‌های گوناگون عرضه می‌کند.گلها محصولاتی مانند انواع نمک تصفیه و تبلور مجدد یددار، ادویه‌جات و چاشنی‌ها، انواع آرد و پودر کیک، حبوبات و غلات، خشکبار و سبزیجات خشک، پودرهای ژله، کنسروها و مکمل‌های غذایی دارد، در زمینه خشکبار نیز محصولاتی چون زرشک، کنجد، کشمش، ذرت، دانه هل سبز و چوب‌دارچین تولید می‌کند.

این برند دارای مجوزهای قانونی تولید، استانداردهای ملی و بین‌المللی بوده که برخی از آنها شامل نخستین نشان استاندارد نمک طعام در ایران، نخستین مجوز بسته‌بندی و استاندارد آرد سفید در ایران، گواهینامه تحقیق و توسعه (R&D) از وزارت صنایع و گواهینامه تایید غذا و دارو از امریکا است. گلها محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، استرالیا، کانادا، مناطقی از CIS مانند روسیه و گرجستان صادر می‌کند، همچنین توانسته‌ایم محصولات‌مان را به آفریقای جنوبی و بعضی از کشورهای اروپای شرقی (کالاهایی که با ذائقه آنها سازگار است) صادر کنیم.