جنگ برای ضایعات بسته‌بندی در صنایع نوشیدنی- از تولید مواداولیه بسته‌بندی تا بطری‌ساز در گرفته است. KHS در پی ایجاد استانداردهای جدیدی در این زمینه است که هم تولیدکنندگان نوشیدنی و  هم مصرف‌کنندگان از آن سود ببرند.  تولید بسته‌بندی‌های اولیه و ثانویه پایدارتر به دو شکل اصلی انجام خواهد شد: بازیافت و استفاده مجدد. نخستین مورد نیاز دارد تا مواداولیه بسته‌بندی در چرخه‌ای مداوم از بازپس‌گیری، فرآیند و استفاده مجدد قرار گیرند. در مورد دوم، باید راه‌های گوناگون به‌کارگیری مواداولیه کمتر و کمتر را با هدف نجات منابع و جلوگیری از ضایعات امتحان کرد: «بزرگترین چالش برای ما، فرآیندپذیری مواداولیه بسته‌بندی است.» karl klumpe مدیر تولید بسته‌بندی KHS بر این نظر است.

 

 

 

او منظور خود را در یک مثال این‌چنین بیان می‌دارد: «فیلم شرینک تولیدشده از پلاستیک بازیافت شده ویژگی‌های جمع‌شوندگی بسیار متفاوتی نسبت به نمونه‌های تولیدشده از مواداولیه جدید از خود نشان می‌دهند. ما به‌عنوان یک شرکت مهندسی، نمی‌توانیم پاسخ تمام سوالات را بدهیم اما همکاری بسیار نزدیکی با تولیدکنندگان فیلم برای انجام این کار داریم.»

Klumpe می‌افزاید: «البته استانداردی برای کیفیت وجود دارد که نزد بطری‌سازان بزرگ مورد تایید قرار گرفته است. در مورد فیلم‌هایی که 100درصد از مواد بازیافتی تولید شده‌اند، نتایج هنوز رضایت‌بخش نیست. ما هنوز باید بر روی شکاف موجود بین الزامات بازیافت از یک‌سو و نیاز به بسته‌هایی باکیفیت‌های عالی از سوی دیگر کار کنیم.»

دیگر تولیدکنندگان بزرگ فیلم نیز خبر از نازک‌تر شدن فیلم‌های تولیدی‌اش دارند. klumpe می‌گوید: «مواداولیه نازک و نازک‌تر می‌شوند.» وی می‌افزاید: «برای داشتن پایداری مشابه، مواداولیه باید بیشتر و بیشتر ترکیبی شوند. این موضوع چنانچه صحبت از بسته‌بندی نوشیدنی به میان آید، محدودیت‌های خاص خود را دارد. در ضخامت کمتر از 35 میکرون، احتمال دارد تا قیمت هر کیلوگرم فیلم دوباره بالا رود. چنانچه کار به اینجا بکشد، نه خریدار و نه تولیدکننده بطری، هیچ کدام  تمایلی به تقبل هزینه‌های اضافی نخواهند داشت.»

چیزی که به پلاستیک افزوده شود برای مقوا نیز کاربرد دارد به‌ویژه هنگامی که بحث کاستن از میزان مواداولیه به میان می‌آید. کارخانه‌های کاغذسازی در حال آزمایش لایه‌های پوششی نازک‌تر و کاهش دادن تلاطم در تولید مقوای کروگیت هستند. پایداری و دوام موضوعاتی حیاتی هستند.» Klumpe با تضمین این موضوع می‌افزاید: «ما باید پاسخی برای این سوال که چگونه این مواد برای استفاده در ماشین‌آلات مناسب هستند، بیابیم. چه اتفاقی می‌افتد اگر مقوا رطوبت جذب کند؟ اگر مقوا در بیرون نسبت به داخل نازک‌تر شود، مثل یک دوقطبی خم می‌شود و تنها می‌توان آن را در ماشین‌های بسیار دقت بالا به کار گرفت نه همه آن‌ها. برای خنثی کردن این موضوع، چه باید بکنیم؟»

 

روند مداوم

همان‌طور که گفته شد، خلاقیت در محصول پایدار، فرآیندی مداوم است که  KHS با روش آزموده شده تا الگوهای جدید دنبال می‌کند. تمرکز همیشه بر پاسخ به  این سوال است که چه نگرشی را می‌توان دنبال کرد تا باعث صرفه‌جویی در مواداولیه، زمان و انرژی در ماشین‌آلات شود. یک مثال از این‌که چگونه انرژی می‌تواند در تونل شرینک با مشعل گاز متخلخل ذخیره شود. برای گرم کردن هوا، KHS تصمیم گرفت تا از الکتریسیته به‌عنوان واسط حمل انرژی البته همراه با گاز استفاده کند تا از اتلاف انرژی در حین حمل از تولیدکننده تا مصرف‌کننده صرفه‌جویی شود. این کار هزینه‌های انرژی را تا 50درصد و انتشار CO2 را تا 60درصد کاهش داد.

در سال‌های اخیر KHS استانداردهای جدیدی را در بسیاری از بخش‌ها با هدف تولید ماشین‌های مقرون به‌صرفه در مصرف انرژی تدوین کرده است. Klumpe می‌گوید: «دیگر نیازی به مقوا نداریم. فیلم محکم، الگوی شرینک برای یک بسته بسیار محکم را در اختیار ما گذاشته است. دیگر نیازی به پایدار کردن سینی‌ها یا پدهای مقوایی نداریم. به عنوان جایگزین، Display Packer طراحی و تولید شده است که بسته‌های بزرگ مستقیم درون سینی‌های مقوایی گذاشته می‌شوند بدون نیاز به لفاف‌پیچی فیلم پایدارکننده.»

یکی از بهترین مثال‌هایی که می‌توان درخصوص کاهش مصرف مواداولیه زد، Nature MultiPack است که در سال 2018، به‌عنوان بسته شش‌تایی Galrsberg Group با نام Snap Pack به بازار آمد. چند نقطه اندک از چسب که برای این بسته طراحی و مهندسی شده بود، توانست قوطی‌ها را کنار هم نگه دارد و سایر مواداولیه بسته‌بندی اضافی را حذف کند. بسته جدید توانست به کارگیری فیلم‌های شرینک برای این قوطی‌ها را حذف کند تا به میزان 76 درصد در مصرف پلاستیک‌ها صرفه‌جویی شود یعنی 1200 تن در سال. پس از آن Danone Waters نیز نخستین استفاده موفقیت‌آمیز از این نوع بسته‌بندی را تجربه کرد.

«در ارتقا بسته‌بندی‌های پایدار، ما خود را به‌عنوان واسطه‌ای در بین تمام بخش‌های درگیر در صنعت نوشیدنی در نظر می‌گیریم و می‌کوشیم تا استانداردهای جدیدی را در این بخش بنا کنیم. »