مهران هوشیار، دبیر نخستین مسابقه طراحی صنایع‌دستی کاربردی کردن فرآورده‌های دستی را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: صنایع‌دستی با توجه به شاکله‌های فرهنگی که دارد، در جامعه معاصر هم به لحاظ تولید، هم عرضه و هم مخاطب در معرض تهدید است. در صورتی که این فرآورده‌ها به‌عنوان بخشی از هنرهای سنتی جامعه، شخصیت و هویت فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند.  مدیر گروه صنایع‌دستی دانشگاه سوره همچنین بیان کرد: ما در مسابقه طراحی صنایع‌دستی از هنرمندان خواستیم دست به خلق آثاری بزنند که با سلیقه نسل جدید هماهنگ است چراکه اگر صنایع‌دستی با مخاطب امروز همراه نشود، جایگاه خود را از دست می‌دهد و چیزی برای ارایه به‌عنوان معرفی فرهنگ و هویت ملی باقی نمی‌ماند. بنابراین تلاش ما این بوده که نسل جدید را تشویق کنیم تا در کنار هنرمندان پیشکسوت قرار بگیرد.

هوشیار به نقش و تاثیر مسایل اقتصادی اشاره و بیان کرد: صنایع‌دستی باید در زندگی روزمره مردم کاربرد داشته باشند؛ پس ما باید بتوانیم از صنعتگران و سرمایه‌گذاران، بهره‌برداری و از آنها بخواهیم تا از تولید صنایع‌دستی حمایت کنند. همچنین باید تولیدکنندگان را با سلیقه روز آشنا کنیم.  دبیر نخستین مسابقه طراحی صنایع‌دستی با اشاره به روند داوری آثار گفت: چهار‌هزار و ۸۵۴ طرح اولیه به دستمان رسید و ما آثار رادر دو مرحله داوری کردیم؛ در مرحله اول ۱۸۱ فایل انتخاب و بررسی شد و در مجموع ۳۱ فایل که ۷۸ اثر هنری را دربرمی‌گرفتند، به مرحله دوم رسیدند و در نمایشگاه ارایه شدند.

هوشیار، خلاقیت را یکی از ملاک‌های مهم داوری در این مسابقه دانست و افزود: ۱۲ گروه هنری در این نمایشگاه شرکت کردند و مهم‌ترین متر و معیار ما، خلاقیت در طراحی صنایع‌دستی معاصر ایران بود؛ به این معنی که آثار نباید نمونه مشابه داشتند و اگر نمونه مشابهی برای هر کدام از صنایع‌دستی وجود داشت، باید قابل رقابت با اثری بود که به مسابقه راه یافته و در نمایشگاه عرضه شده بود.  وی در ادامه بیان کرد: البته این خلاقیت مراحل مختلف تولید تا عرضه صنایع‌دستی را شامل می‌شد؛ به این معنی که به نحوه تولید، بسته‌بندی و حتی قیمت‌گذاری تعلق می‌گرفت.

هوشیار در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای ورود آثار برگزیده به بازار داخلی و خارجی در نظر گرفته شده، گفت: این رسالت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است اما ما به‌عنوان بخش خصوصی از شرکت‌های تولیدی مرتبط با صنایع‌دستی دعوت کرده‌ایم تا آثار را ببینند و در زمینه تولید و عرضه آن سرمایه‌گذاری کنند. اما ما در این زمینه نقش واسطه را ایفا و تنها بستری فراهم کرده‌ایم که هنرمند با کارفرما ارتباط برقرار کند.

صنایع‌دستی باید کاربردی شود

همچنین مرضیه ترکمانیان، معاون اداره کل آموزش، توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی توجه به سلیقه مخاطب امروز را مهم‌ترین هدف از برگزاری نمایشگاه طراحی در صنایع‌دستی معاصر ایران دانست و افزود: آنچه در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته، هماهنگ شدن با سلیقه امروز و ارتباطات بین رشته‌ای بوده است، ما برای نخستین بار بین رشته‌های طراحی‌های صنعتی و هنرهای تجسمی با صنایع‌دستی ارتباط برقرار کرده‌ایم.
وی در ادامه بیان کرد: صنایع‌دستی همیشه مخاطبانی داشته که به لحاظ نوستالژیک با آن ارتباط برقرار کرده‌اند بنابراین یکی از رسالت‌های ما این است که نسل جوان را با داشته‌های فرهنگی خود آشتی دهیم. از سوی دیگر یکی از عمده اهداف ما در این نمایشگاه همکاری گروهی بوده که همیشه معضل فرهنگی ما به شمار می‌آمده است.
ترکمانیان، کاربردی بودن اشیاء را از دیگر ویژگی‌های مسابقه بزرگ طراحی صنایع‌دستی دانست و افزود: هیچ‌کدام از اشیای برگزیده در این نمایشگاه جنبه دکوراتیو ندارند، همه کاربردی هستند و اتفاق دیگر این نمایشگاه، حضور و مشارکت فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع‌دستی و رسیدن از نظر و تئوری به مرحله عمل بودند.