هنر بسته بندی: متن زیر ماحصل گفت و گویی با مهندس مسعود رمضانی از جمله صنعتگران و مدیران متخصص و با پشتکار کشورمان و مدیر شرکت پیشروپک است. این شرکت به گفته مهندس رمضانی برای نخستین بار موفق شده تا دستگاه چک ویر مجهز به سیستم بارکدخوان  را بسازد.

دستگاه چک ویر, مسعود رمضانی, پیشروپک, بارکدخوان, بسته بندی کالا, اتوماسیون بسته بندی, بسته بندی کالا, اتوماسیون انبار, بارگیری تخلیه,

دستگاه چک ویر, مسعود رمضانی, پیشروپک, بارکدخوان, بسته بندی کالا, اتوماسیون بسته بندی, بسته بندی کالا, اتوماسیون انبار, بارگیری تخلیه

 لطفا خود را با ذکر مسوولیت معرفی بفرمایید؟ هدف از تاسیس شرکت چه بوده و فعالیت  شرکت در چه  زمینه ای است؟

مسعود رمضانی هستم، مؤسس و مدیر عامل شرکت پیشروپک. هدف اصلی ما، ارایه راه‌حل هایی  برای سیستم های اتوماسیون بسته بندی کالا، انتقال کالا به انبار، سیستم های انبارداری و انتقال از انبار به ماشین های حمل کالا بوده؛ در حقیقت هم راه حل های مکانیکی و هم جوانب کنترلی این حوزه را توسعه بخشیده ایم. این فضا علوم متنوعی را به خدمت می گیرد؛ برای مثال در بخش فروش، مدیریت اتوماسیون انبار از تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی وکنترلی تا سیستم‌های نرم افزاری بهره می برد. در دیدی جامع تر می توانیم در بحث کنترل کیفی نیز وارد شویم که آنچه از انبار خارج می شود چه ویژگی هایی را باید از لحاظ وزن، ظاهر و QC دارا باشد. و یا در بحث بسته بندی کالا، که به صورت خرد یا پالتی انجام می شود، راه کارهای جداگانه آنها چیست.  به طور کلی می توان گفت تلاش ما عرضه ی تمامی این شاخه ها و زیرشاخه هاست.

جایگاه نوآوری و خلاقیت در برنامه های شما کجاست؟ برنامه و اهداف شرکت را  در سال جاری تبیین بفرمایید.

در طول تمامی سال های فعالیت و در کنار روال همیشگی شرکت، سالانه هدف هایی به روز و پیشرو را تعریف کرده ایم که در راستای رسیدن به آنها تلاش کرده تا بتوانیم نوآوری‌ها و دستاوردها را در موقعیت هایی خاص مانند نمایشگاه‌های تخصصی عرضه کنیم؛ در نتیجه بخش مهمی از کار ما ایده های خلاقانه و جدید است. همچنین گاهی برخی از مشتریان و مخاطبان، درخواستی هایی دارند که ما را ناگزیر از تعریف پروژه های خاص و ابداعی می کند. همیشه سعی ما بر این بوده که جلوتر از نیاز بازار حرکت کنیم و راه حل هایی را بیندیشیم که مشتریان با دیدن آنها پی به نیازهای مغفول مانده ی خود ببرند ولی همانطور که گفته شد گاهی نیز این مسئله پیش آمده که پروژه ای را برای طراحی و ساخت تعریف کرده ایم و پیش از اجرایی شدن آن، سفارش پروژه را گرفته ایم که این اتفاق ما را با فشار کاری بیشتر و زمان سریع تر به آن سمت سوق داده است.

اگر عینی تر و دقیق تر بخواهیم صحبت کنیم، دستگاه بارگیری تخلیه ی ساخت پیشروپک با در نظر گرفتن مسایل فنی، طراحی و ساخت، قابل رقابت با نمونه های خارجی است . همچنین در دستگاهی که به تازگی موفق به ساخت آن شده ایم (SPCPR) – دستگاه چک ویر مجهز به سیستم بارکدخوان- برای اولین بار است که با استفاده از یک سیستم بارکدخوان معمولی و طراحی یک برد الکترونیکی که مسوولیت تبدیل دیتای بارکدخوان را به دیتایی قابل فهم برای سیستم PLC، برعهده دارد دستگاهی تولید شده است که به جرأت می توان گفت تمامی کارخانه ها به آن نیاز دارند. در توضیح کارکرد کلی آن برای مثال در انباری که چندین نوع محصول وجود دارد، هر کدام از این محصولات به واسطه ی بارکدخوان شناسایی می شوند و به صورت اتوماتیک از مقابل سنسور دستگاه عبور می کنند، تمامی مشخصات تعریف شده از قبیل نوع محصول و یا بازه وزنی استاندارد مورد بررسی قرار می گیرد، اگر تمامی موارد درست بود، به وسیله جت پرینتر تاییدیه و مشخصات درج و محصول آماده بارگیری می شود و اگر مشخصات خارج از استاندارهای تعریف شده بود عودت و برای بازنگری برگشت داده می شود. کاربردهای این سیستم بسیار کارآمد است برای مثال در زمان بارگیری تعداد و وزن تک‌تک کارتن‌ها مشخص است در نتیجه وزن کل محموله به دست می آید که این امر رسیدی بسیار معتبر برای سیستم نقل و انتقال و تحویل به شمار می رود. همین طور می تواند بازخورد و پشتیبانی باشد برای سیستم تولید؛ برای بیان واضح تر، ممکن است شما بازه ی 50 ± گرم را برای هر محصول تعریف کرده باشید و در آخر ماه نتیجه ی این بازه منجر به ارسال 1 تن بار بیش از میزان تعریف شده باشد! این سیستم رسید بسیار دقیقی از خروج انبار است و کمک می کند که خط تولید را رصد کنید و متوجه شوید که چه اتفاقی در آنجا می افتد و همین امر نیز منجر به ذخیره مالی قابل توجهی خواهد شد.

جدی ترین مسایل پیش روی شرکت شما چیست؟

شاید نیروی انسانی بزرگترین دغدغه ی ماست. نوع کار ما می طلبد که افراد، علاوه بر تخصص، تعهد و عشق نیز داشته باشند، نگران ساعات رفت و آمد نباشند. افرادی که شبانه روز با این کار زندگی کنند. بخشی از رشد شرکت تا به امروز هم مدیون همین مسأله است به طوریکه افراد متخصص و متعهد شرکت حتی روزهای تعطیل نیز برای تحقق اهداف تعیین شده مشغول کار بودند.

چه نوع خدماتی در شرکت جنابعالی ارایه می شود. برای نوسازی ماشین آلات چه اقداماتی انجام داده اید؟

در زمینه ی ماشین آلات با برنامه حرکت می‌کنیم. قصد تهیه ی برخی از تجهیزات مورد استفاده را نداریم. در واقع به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کرده ایم که چندین واحد در کنار ما خدمات مورد نیازمان را در بالاترین کیفیت ارائه می دهند و به جای آنکه همه چیز را در کارخانه تولید کنیم، تمرکزمان بر ارایه ی بهترین سطح از تخصص خودمان و رفع نیازها به واسطه ی ارتباط با اصناف گوناگون است. در حقیقت از توان فنی دیگران هم بهره می بریم. در این حالت هم سرعت کار بیشتر است، هم هزینه ها به صرفه است همچنین برخی از دغدغه ها را حذف کرده ایم تا روی کیفیت تمرکز و نظارت بیشتری داشته باشیم. در کنار این موضوع، برنامه ریزی سالانه برای تهیه تجهیزات مورد نیاز داریم و تمامی ماشین آلات، نو و به روز خریداری می شوند.

عملکرد شرکت را در سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید، لطفا به طور کامل توضیح دهید.

به لطف خدا هر سال رشد مقبولی را شاهد بوده ایم؛ چه در بحث بازار و فروش و چه در مقوله ی توانمندی‌های خودمان. به دلیل وجود سیستم تحقیق و توسعه ای که با صرف هزینه های فکری، زمانی و مادی بر آن پافشاری کرده ایم، نتیجه ی حاصله ایجاد بازارهای جدید به صورت مستمر بوده است. در مجموع رو به رشد هستیم به طور یقین، علاوه بر موارد یاد شده شرایطی همچون شرایط اقتصادی کشور هم می تواند تأثیرگذار باشد به نحوی که برای تحقق برخی از برنامه ها به زمان و هزینه بیشتری نیاز داشته باشیم.

تمام تلاش مجموعه پیشروپک این بوده که از نظر استانداردهای بین المللی جایگاه خود را به دست آورد. مشتریان ما به واسطه ی آشنایی با سابقه و حساسیت های شرکت و بنا بر گفته خودشان حاضرند مبلغ بیشتری هم پرداخت کنند حتی زمانیکه دستگاهی برای اولین بار طراحی و اجرا می شود، پیش پرداخت داشته باشند، برای مدتی منتظر بمانند اما دستگاه موجود چینی در بازار را خریداری نکنند. این نگرش و دیدگاه، سرمایه اصلی و موتور محرک ما محسوب می شود به دلیل اینکه قدمهایمان را به گونه ای برداشته ایم که موجب خلق اعتماد در دنیا شده ایم که مایه افتخار و مباهات است.

در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.

در پایان از مجله وزین هنر بسته بندی کمال تشکر را دارم.

دستگاه چک ویر, مسعود رمضانی, پیشروپک, بارکدخوان, بسته بندی کالا, اتوماسیون بسته بندی, بسته بندی کالا, اتوماسیون انبار, بارگیری تخلیه