همان‌طور که گفته می‌شود، شما تنها یک شانس دارید تا نخستین تاثیر را بگذارید. در دنیای بسته‌بندی، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر برای بسیاری راهکاری عالی برای شرکت‌هایی است که بهترین غذاهای خود را عرضه کنند. از دهه 1950، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، خلاقیت‌های بسیاری را در industry 1 با خود به ارمغان آورده و جایگزینی قابل دسترس و سفارشی برای بسته‌بندی‌های سخت به‌شمار آمده است. به خاطر مواداولیه سبک- اغلب پلاستیک یا رزین- بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر جزو گزینه‌های اولویت‌دار نزد برندهای غذایی، کالاهای مصرفی بسته‌بندی و شرکت‌های داروسازی به حساب می‌آیند. اما چه چیز بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر آنها را تا این حد تاثیرگذار کرده است؟ و بسته‌بندی‌های انعطاف چگونه می‌توانند تا این حد تکامل و نوآوری داشته باشند؟ پاسخ در سه نکته کلیدی نهفته است:

 

 

 

بسته‌بندی‌ای که تاثیرگذار است

در دنیای دیجیتالی امروز، باز کردن جعبه یک بسته به بخشی متمایز و پیش‌بینی شده از تجربه مصرف‌کننده تبدیل شده است. در ذات خود، باز کردن جعبه ترکیبی از حسب‌های بینایی، شنوایی، لامسه و در برخی اوقات بویایی است که باعث ایجاد حس ارزشمندی برند نزد مصرف‌کننده می‌شود. اگر به درستی انجام شود، می‌تواند منجر به کسب اعتماد و وفاداری خریدار نسبت به برند شود. با به‌کارگیری چاپ دیجیتال بر روی بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، شرکت‌ها می‌توانند از فضای داخلی جعبه برای ارایه به مصرف‌کنندگان برای ارایه چهره غنی‌تری از برند بهره‌مند شوند. با افزودن لوگوی شرکت یا محصول، QR code یا اطلاعات تجاری، بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر سفارشی شده در واقع وارد مرحله‌ای می‌شود تا مصرف‌کنندگان را به سمت وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های تبلیغاتی برند سوق دهد که نتیجه آن تشویق و نزدیکی آنان با برند خواهد بود.

اما یک شرکت چگونه می‌تواند این تشویق و هیجان مصرف‌کننده را نسبت به تجربه باز کردن جعبه تکرار کند؟ بسته‌بندی انعطاف‌پذیر به شرکت‌ها اجازه می‌دهد به آسانی و قابلیت دسترسی بتوانند چاپ دیجیتال سفارشی داشته باشند به همین خاطر هر تجربه باز کردن جعبه برای مصرف‌کنندگان تازه خواهد بود. اطلاعات کوچک در بسته‌بندی تضمین خواهد کرد تجربه مصرف‌کننده همیشه جدید خواهد بود و امکان گفت‌گو بین خریدار و برند را فراهم می‌سازد. در هنگام گشتن به دنبال شریکی برای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، شرکت‌ها باید به دنبال متخصصینی باشند که بتوانند طراحی بسته‌بندی و تجربه آن را داشته باشند. همچنین منابع مواداولیه و تولید را بشناسند. هنگامی که یک شرکت مشاوره بسته‌بندی از شروع تا پایان را انجام می‌دهد، می‌تواند با همکاری برند، طراحی بسته‌بندی‌ای را انجام دهد که قصد برند را به شکلی جذاب و منحصربه‌فرد تعریف کند.

راهکارهای خلاقانه برای دنیای تجارت الکترونیک

غیرقابل انکار است که تجارت الکترونیک نقطه اتکای اصلی زندگی امریکایی است. در حالی‌که بسته‌بندی‌های سخت به‌طور تاریخی برای حمل‌ونقل‌های کالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد آن هم به خاطر طبیعت بادوامش،  بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر نیز به عنوان جایگزین‌های در حال رشد برای شرکت‌ها به شمار می‌آیند. با وجود اینکه به ساختارمندی بسته‌بندی‌های سخت نیستند، اما بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر – اینکه یک پاکت است یا پاکت پستی- می‌تواند جایگزین جعبه برای مواد کمتر شکستنی مانند انواع کتاب، لباس و مواد دارویی شود.

بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر برای تولید اقتصادی‌تر هستند و در حین حمل جای کمتری را اشغال می‌کنند که هزینه‌های حمل را کاهش می‌دهد. همزمان جنس بیشتری نیز حمل می‌شود.

اما این کافی نیست که به شرکت‌ها پیشنهاد کنیم راهکارهای هوشمندانه‌ خود را با آن سازگار کنند. در سال 2019، Amazon برنامه APASS را اجرا کرد و آن را در اختیار فروشندگان و تولیدکنندگان گذاشت تا دوام بسته‌بندی‌هایشان را تخمین بزنند. برای دریافت تاییدیه، بسته‌ها باید از آزمایش‌های مختلفی بگذرند که بتوان تاثیر ضربه، فشار، تکان و حرارت‌های بسیار بالا را بر آنها ارزیابی کرد. میلیاردها بسته از طریق آمازون سالانه فروخته می‌شوند به همین خاطر برندهایی که به دنبال رقابت در فضای تجارت الکترونیک هستند باید دنبال شرکت‌هایی باشند که بتوانند آزمایش‌ها و تاییدیه‌های APASS را به سلامت بگذرانند و طراحی‌هایی را انجام دهند که الزامات را برآورده سازند.

با اجباری کردن بسته‌ها برای داشتن تاییدیه APASS، آمازون از شرکت‌ها خواست تا به تمام گزینه‌های بسته‌بندی و جایگزین‌ها برای مطابقت با راهکارهایی که بهترین امکان حمل را فراهم می‌کنند، فکر کنند. برای برخی از آنها، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر گزینه‌ای مناسب است و الزامات آمازون کمک می‌کند تا بهترین گزینه برای اجرا انتخاب شود.

پایداری هوشمند برای آینده

همزمان با اینکه برندها مواجه با چالش‌‌های فراینده از جانب مصرف‌کننده برای ثبت، نگهداری و گسترش تجارت‌های پایدار هستند، بسته‌بندی نیز تحت همان بررسی‌های دقیق قرار گرفته است. مواد اولیه جایگزین بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در بازار موجود شده‌اند که نه‌تنها پایدارند بلکه برای خریدار نیز جذابند و آنها را گزینه‌ای عالی برای برندهایی می‌کنند که به دنبال تجارت‌های پایدار هستند.

بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر پایه فیبر مانند کاغذ کرافت، نه‌تنها محافظتی واقعی برای مواد به شمار می‌آیند، بلکه در زمره زباله‌های کنار خیابانی به حساب می‌آیند (قابل جمع‌آوری و بازیافت) و از تلاش‌ها و هدف‌های برند برای داشتن بسته‌بندی‌های پایدار نیز حمایت می‌کنند. حتی بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر کاملا پلاستیکی هم به‌گونه‌ای مهندسی و تولید می‌شوند که بیشتر دوستدار محیط‌زیست باشند.

صنعت بسته‌بندی در فناوری‌هایی که موجب کاهش مصرف مواد اولیه و البته ایمنی محصول می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده است. با بارگذاری و جایگیری مناسب پالت‌ها، تولیدکنندگان می‌توانند از پلاستیک‌های نازک‌تر اما به همان میزان مقاومی استفاده کنند که همان مقاومت هنگام دور انداخته شدن را دارا باشند. این کار هم در فضا و هم ضایعات کاهش ایجاد می‌کند. این فرآیند به عنوان نوعی کاهش شناخته می‌شود که تولیدکنندگان به‌طور مداوم  آن را برای بهبود وضعیت تولید در جهت تولید سبز به کار می‌گیرند.

بسیاری از پیشرفت‌های زیست‌محیطی مطابق با نیازهای خاص صنعت پیش می‌روند. مثلا در میان مشتریان شرکت Veritiv، شرکتی وجود دارد که توزیع‌کننده شیرینی و نان و غذاهای اسنک است و از Veritiv خواسته تا بسته‌بندی‌هایی را برایش تولید کند که 33درصد زیست تخریب‌پذیر و تجدیدپذیر باشند. با به‌کارگیری محصولات نشاسته‌ای 100درصد طبیعی و مرکب‌های پایه سویا، شرکت فرآیند چاپ نه رنگ پاکتی را طراحی کرد که هزینه‌های نیروی انسانی را کاهش داده است. مصرف‌کنندگان بسیار بیش از پیش نسبت به محیط‌زیست حساس شده‌‌اند و شرکت‌هایی را پشتیبانی می‌کنند که چنین ارزش‌های را پاس می‌‌دارند. حرکت به سوی پاکت‌های زیست تخریب‌پذیر به ایجاد اطمینان در میان خریداران فعلی و جذب خریداران جدید کمک کرده است.

بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر کماکان به‌عنوان یکی از فعال‌ترین و متحرک‌ترین گزینه ها برای شرکت‌هایی که به دنبال راهکارهای بست‌بندی تاثیرگذار، مسوولیت‌پذیر و قابل انتقال و قابل دسترس هستند، مطرح است. این نوع بسته‌بندی‌ها به شرکت‌ها برای ایجاد تاثیر اولیه بهتر و جذب خریداران در سرتاسر دنیا کمک می‌کنند. این بسته‌بندی‌ها یکی از پیشروترین انواع در ایجاد خلاقیت هستند.