ایسنا: مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: درحال حاضر نیاز اصلی استان به تاسیس واحدهای سورت و بسته بندی محصولات است تا محصولات را به صورت استاندارد و مورد قبول بازار ارائه دهند که با این پتانسیل بازار مناسبی برای این واحدهای بسته بندی خواهد بود.

 واحد های سورت و بسته بندی, صنایع تبدیلی و تکمیلی, نگهداری و ذخیره سازی میوه,  بسته بندی

پرویز تومرایی افزود: خلاء نبود واحد های سورت و بسته بندی دراستان به وضوح دیده می شود که اگر اعتبارات لازم به این واحد ها تزریق شود باعث اشتغال پایدار و کاهش هدررفت محصولات باغی خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از هدر رفت محصولات باغی و احداث واحدهای سورت و بسته بندی نیاز به جذب اعتبار سرمایه گذاران داخل و خارج استان و رفع مشکلات واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان است.

  مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۳۲۷ واحد سردخانه دراستان فعال است که ظرفیت نگهداری بیش از ۵۰۰ هزارتن انواع محصولات باغی را دارند، خاطرنشان کرد: وجود سردخانه باعث جلوگیری از هدر رفت محصولات می شود. وجه تمایز آذربایجان غربی با سایر استان‌های پرمحصول، وجود سردخانه کافی برای نگهداری و ذخیره سازی میوه و عرضه آن به مرور زمان به بازار است.

وی با اشاره به اینکه به اندازه کافی دراستان سردخانه وجود دارد و دیگر هیچ مجوزی برای احداث سرخانه صادر نمی شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عمده محصولات استان درشهرهای ارومیه، مهاباد، اشنویه، سلماس و میاندواب تولید می شود اکثر سردخانه های استان در این شهرستان ها فعال هستند. وجود سردخانه های استاندارد و مجهز باعث می شود میوه در هر زمان و با توجه به نیازها و تقاضای بازار به موقع عرضه شود. مدیرصنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: آذربایجان غربی باوجود 19 واحد تولید آبمیوه و کنسانتره، رتبه یک کشوری را دارد.