در نهمین سال، Dieline Awards برندگان برگزیده خود را اعلام کرد. این مسابقه یکی از معتبرترین مسابقات در طراحی بستهبندی است. تنها در سال 2019، 1500 شرکتکننده از 20 کشور دنیا در این رقابت شرکت کردند که 94 مورد از آنها برنده جایزه شدند.
برنده ویژه
Lind & Lime
انگلستان
همه ما چیزهای زیبا را دوست داریم اما اینجا در Dieline ما بهطور خاص چیزهای زیبا را دوست داریم. این بخشی از روش ماست.
و این شرکتکننده! قطعا زیباترین برنده امسال بود. امسال پنل داوران در محاصره هزاران بستهبندی از آژانسهایی از سرتاسر دنیا قرار گرفت. بعد از چندین دوره مشاوره و گفتوگو، آنها بالاخره این شرکت کننده را برنده جایزه Best In Show دانستند که از آژانس Contagious انگلستان ارسال شده بود. این بطری زیبا و سفارشی، بیش از 2 سال در بازار بود و در طراحی آن از ساختمان موجود در این صنعت الهام گرفته شده است. این بطری در هر قفسهای بالاتر از تمام رقبای خود از لحاظ زیبایی، خود را به نمایش میگذارد.
منتخب مدیر
Identite
بخش دشوار داشتن یک مسابقه با هیات داوران این است که هیچگاه نمیتوانی یک برنده را انتخاب کنی. همه چیز علمی و دموکراتیک است و جایزهها به شایستهترین افرادی میرسند که توسط متخصصین و حرفهایهای این صنعت انتخاب شدهاند.
خب این موضوع ما را خسته کرد. مگر میشود مسابقهای را برگزار کنی و نتوانی برندهای داشته باشی؟ به همین علت بخش Dieline Editor’s Choice راهاندازی شد و ما بستهای پایدار و بدون پلاستیک در بخش آرایشی را انتخاب کردیم که میتواند روشنکننده آینده این صنعت باشد.
Andrew Gibbs موسس Dieline میگوید: «Identite نسخه کاملی از آینده طراحی بستهبندی است. آیندهای که فناوری، پایداری را ملاقات میکند، آینده سفارشیسازی برای مشتری با استفاده از توان AI و دادههای زیاد، 100درصد فاقد پلاستیک و زیستتخریبپذیر.»
استودیوی برتر سال
Jones Knowles Ritchie
تعداد بیشمار آژانس برندینگ و طراحی وجود دارند که بخشی از رویاهای ما در طراحی بستهبندی را جامه عمل میپوشانند. قطعا تعداد آنها زیاد است اما فقط یکی از آنها در تمام طول سال ما را شگفتزده کارهای خود کرد.
Budweiser، Dunkin و عطرهای Miller Harris همگی که در پارچهای ابریشمی پیچیده شدند. آنها حتی بستهبندی قوطی ماهی ساردین برای برند Tesco را با چهره جذاب قدیمی اروپایی همراه با ظاهری مدرن، به بازار ارایه کردند.
این آژانس با برخی از ماندگارترین و مشهورترین برندهای جهانی کار کرده است و طرحهای منحصر به فردی را ارایه کردهاند.
برندسازی مجدد سال
Dunkin’
آیا تا پیش از این، برندسازی مجدد Dunkin’ توسط JKR در سال گذشته را دیده بودید؟ با تایپ فیس سفارشی، اختصاصی و زیبایی که طراحی و انجام شد، مصرفکنندگان در همه جا طعم واقعی چیزی که به معنای «run on Dunkin’» بود را چشیدند.
چیزی که JKR کشف کرد این بود که تایپوگرافی نکتهای کلیدی برای این برند است. برخلاف یک سیب که میتواند تکنولوژی را معرفی کند یا یک دومینو که معرفی پیتزا است، Dunkin’ یک فعل است و تا حد زیادی رساندن پیام آن در یک آیکون مشکل. از آنجایی که Dunkin’ میتواند برای بسیاری از موارد مختلف کاربرد داشته باشد (قهوه، دونات، ساندویچهای صبحانه، ….)، منطقی بود که بر روی تایپ فیس آن کار شود.
Tosh Hall مدیر خلاقیت جهانی JKR میگوید: «نکته جالب برای ما این بود که چگونه Dunkin’ Donuts بتواند به صورت نمادین ارتباط برقرار کند، چنانچه دیگری دوناتی موجود نباشد. پس نخستین مورد کشیدن و طراحی مجدد تایپفیس Frankfurter بود چراکه تنها در بخش بالایی جعبه وجود داشت و استفاده از آن مشکل بود.»
جایزه Neenah Paper
Zoma
هر سال، جایزهای برای بهترین استفاده از کاغذ Neenah اختصاص داده می شود چرا طراحان عاشق این ماده هستند زیرا ظاهری جذاب و خاص به طرح بستهبندی یک کالا میدهد.
جایزه امسال به Zoma تعلق گرفت. طراح این بسته، Pavement، این جعبه را تبدیل به بستهای خاص کرد. همانطور که تیم Pavement سال گذشته گفت، با شبیهسازی Mother Earth با فول طلایی، برند جذاب و نفیس به نظر میآید. تمام حس کلی تعادل و پیچیدگی در این بسته دیده میشود.
جایزه مشترک HD & Digiman
Abora
چه میشود اگر به جای گل میتوانستید درخت هدیه دهید؟
این کاری است که دانشجوی طراحی Jisn Kim از کالج مرکزی هنر انجام داده و برنده جایزه شده است. نگرش طراحی Kim این بود که مردم را به پرورش گل و گیاهان همزمان با محافظت از محیطزیست شکننده و طبیعیمان ترغیب کند. خریداران هدیهای خاطرهانگیز را دریافت میکنند در حالی که میتوانند آنها را در جنگل ملی بکارند. البته نکه خلاقانه اینجاست که هر کدام یک کد GDS دریافت میکنند تا بتوانند جایگاه درخت کاشته شدهشان را شناسایی کنند.
ایده از فاجعههایی که در آبوهوای زمین در حال به وقوع پیوستن است، الهام گرفته شده است. خود بستهبندی از کاغذ 100درصد بازیافت شده تولید و با مرکب پایه سویا چاپ زده شده است.
غذایی
North Farm Rice
MENG ZHANG- استرالیا
هنگامی که صحبت از خرید برنج به میان میآید، احتمالا خود را مقابل قفسه فروشگاه با آن همه بستهبندیهای یک شکل تصور میکنید که فقط در نوع برنج متفاوتند.
North Farm تصمیم گرفت تا قالب را بشکند و نگرشی از تفکر و عشق را جایگزین کند. طراح تصمیم گرفت تا دو داستان زیبا را با تم حیوانات بر روی بستهها خلق کند. از آنجایی که به جزییات علاقه داشت، دو صحنه را خلق کرد. اولی گوزن و پرندهای نشسته بر شاخه و خرگوشی که فصل تابستان را در کنار آنها سپری میکند و دومی خرسی قهوهای و سمور آبی در کشتزاری آن هم در فصل پاییز.
طراح میگوید: «یکی از طرحها گویای تابستان و زمان کشت بود دیگری پاییز و فصل برداشت. ترکیب دو بسته نوعی داستانسرایی بود. علت اصلی انتخاب این دو تم این بود که برداشت برنج Wuchang فقط سالی یک بار اتفاق میافتد. در فرآیند رشد برنج، اواخر بهار/ تابستان و پاییز مهمترین نقش را برعهده دارند. در طی این زمان بهترین شرایط آب و هوایی و منابع آب برای این کشت به وجود میآید. من معتقدم طراحی خوب، باید ساده اما با دقت در جزییات باشد. بستهبندی انعکاسی از محصول درون آن است و محصولات از روی بستهبندیشان قضاوت میشوند.»
غذاهای تازه
Steens Honey Hive
DAVID TRVBRIDGE / نیوزلند
Steens Manuka Honey محصولی کمیاب است و از گلی خاص با نام Manuka که تنها چند هفته از هر چند سال باز می شود به دست میآید. به خاطر ویژگیهای درونیاش، شبیه به عسلهای عادی که احتمالا هر روز به سر میز صبحانهتان دارید نیست. با الهام گرفتن از زنبور عسل، بستهبندی جدید Steens دارای ساختاری واکنشی و مکمل بین کندوی عسل و گل در حال شکفتن شد که اجازه میدهد تا شیشه کهربایی رنگ عسل را از درون آن بردارید.
پروژه بستهبندی کاری چندگانه با حضور طراح، مدیر مارکتینگ شرکت و مدیر تولید Steens بود. هدف بستهبندی سفارشی بود تا بتواند توجه مشتریان خاص را به رنگهای جذاب و متفاوت این بسته به نسبت رنگهای متداول طلایی و مشکی بازار جلب کند. Steens میخواست تا شور و لذتی که از تولید این محصول داشتند را با خریدار به اشتراک بگذارد. همچنین حس جالبی که در هنگام باز کردن بسته به آنها منتقل میشد. شکل جذاب و رنگارنگ این گلهاست که باعث جذب زنبورهای عسل و مانع از رفتن آنها به سمت گلهای دیگر میشود. همین الهام بخش کار ما شد تا خریداران نیز همین حس را داشته باشند و از رفتن به سمت تولیدات دیگر خودداری کنند.
لبنیات
Coconut Milk by Grinning Face
LED BURNETT DESIGN/ کانادا
شیر نارگیل تولید Grinning را فقط باید هم زد و نوشید چون فقط از آب و شیر نارگیل تولید شده است. نوع طراحی سفید و تکرنگ گرافیک ناشی از نگرش طراح به داشتن طراح مینیمال متناسب با محتویات بوده است. از آنجایی که آب و نارگیل از یکدیگر جدا میشوند نوع طراحی و استفاده از حروف بههم ریخته به گونهای بوده است تا به مصرفکننده آموزش دهد و او را ترغیب کند تا بطری را تکان دهد و محتویات را به هم بزند.
آماده خوردن
Dunkin
JONES KNOWLES RITCHIE- امریکا
آیا تا پیش از این، برندسازی مجدد Dunkin’ توسط JKR در سال گذشته را دیده بودید؟ با تایپ فیس سفارشی، اختصاصی و زیبایی که طراحی و انجام شد، مصرفکنندگان در همه جا طعم واقعی چیزی که به معنای «run on Dunkin’» بود را چشیدند.
چیزی که JKR کشف کرد این بود که تایپوگرافی نکتهای کلیدی برای این برند است. برخلاف یک سیب که میتواند تکنولوژی را معرفی کند یا یک دومینو که معرفی پیتزا است، Dunkin’ یک فعل است و تا حد زیادی رساندن پیام آن در یک آیکون مشکل. از آنجایی که Dunkin’ میتواند برای بسیاری از موارد مختلف کاربرد داشته باشد (قهوه، دونات، ساندویچهای صبحانه، ….)، منطقی بود که بر روی تایپ فیس آن کار شود.
Tosh Hall مدیر خلاقیت جهانی JKR میگوید: «نکته جالب برای ما این بود که چگونه Dunkin’ Donuts بتواند به صورت نمادین ارتباط برقرار کند، چنانچه دیگری دوناتی موجود نباشد. پس نخستین مورد کشیدن و طراحی مجدد تایپفیس Frankfurter بود چراکه تنها در بخش بالایی جعبه وجود داشت و استفاده از آن مشکل بود.»
روغن و سس
CUAC AOVE
CABELLO X MURE – اسپانیا
Cabello X Mure جنبه زیباییشناختی جدیدی را به روغن زیتون فرابکر داد. این طرح شامل بطری شیشهای همراه با لیبل سفید یا مشکی منقوش به تصویر اردک. Cuac Aoue روغن زیتونی عالی از لحاظ طعم و عطر است اما Cuac نگرشی جدید در بستهبندی است: مدرن، تازه و با هدفی کاملا روشن.
مدیر شرکت میگوید که این روغن از درختهای زیتون 50ساله در منطقه Cazorla برداشت میشود و رنگ خاص آن زبانزد است.
اسنکهای شور
Jacob’s
REARLFISHER- انگلستان
با نگاهی به این محصول میتوان به مدرن و جذاب بودن آن پی برد.
ایده بزرگ طراحی مجدد، جشن گرفتن و احترام به میراث برند همزمان با روش پخت این اسنک بود. حسی که از پخت شروع و به اسنک ختم شد.
با بزرگنمایی و تمرکز بر مهمترین و به یادماندنیترین ویژگیهای این محصول، هویت مدرن و جذاب و پرجنبوجوش تصویری جدید خلق شد و الگوهای جدید هندسی از کراکرها، جذابیت آنها در قفسه فروشگاهها را ایجاد کرد.
آب
MAKA
ANAGRAMA- مکزیک
MAKA X MEXICO بازگشتی جالب به ریشههای مکزیکیاش داشت. نمایش بخشی از فرهنگ مکزیکی در طراحی و پشتیبانی از فرهنگهای بومی، منجر به خلق بطری پلاستیکی شد که در زبالهها تجزیه میشود و در مجموع قرار است حس انجام کارهای خوب را به مصرفکنندگان اهدا کند.
مدیر طراحی در این خصوص میگوید: «البته که این پرنده برای ما جذاب بود اما ما نیاز به عنصر آیکونیک قوی برای خلق یک برند منحصربهفرد داشتیم. پس از پسزمینه رنگی بر روی لیبل بطری استفاده کردیم. در اندازههای مختلف بطری، کانسپتهای جداگانهای استفاده شد. ترجیح دادیم تا در برخی از رنگ و برخی دیگر از خطوط و سادگی استفاده کنیم.
غیرالکلیها
Small Beer Brew Co.
KWGDOM & SPARROW LTD – انگلستان
این نخستین آبجوی بدون الکل دنیاست. James and Flelix موسسان شرکت، هدفی داشتند مبنی بر داشتن آبجوی کوچک با طعمی بزرگ. آنها از نشانه دست استفاده کردند مبنی بر نبود الکل در عین حفظ طعم بود.
این برند، برندی عالی در بازار است اما هدف این بود که با استفاده از دست، این عالی بودن باتوجه به جزییات تلفیق به خریدار القا شود.
بهداشت شخصی
Myro Refillable Plant-Powered
DEERFLELD – امریکا
همه از ضدعرقها در هنگام خروج از خانه و رسیدن به کارهای روزمره استفاده میکنیم اما آیا هیچگاه فرصت داشتهاید تا محتویات تشکیلدهنده آنها را مطالعه کنید؟
پنج ماده مضر تشکیلدهنده موجود در ضدعرقها شامل آلومینیوم، پارابن، پروپیلن گلیکول، ترکیلازن و فتالات میشوند. این مواد سرطان سینه، مشکلات ریوی و التهابهای پوستی را سبب میشوند.
این برند از مواد طبیعی و غیرمضر در محصول خود استفاده کرد و به دنبال این بود تا بستهبندیای را طراحی کند که تداعیکننده طبیعی بودن محصول و غیرمضر بودن آن برای طبیعت باشد. آنها به دنبال طراحی بودند که خریداران با آنها دکور حمام خود را تزیین کنند. بستهها در 5 رنگ طراحی شدند. این بستهها قابل پر کردن مجدد، 50 درصد پلاستیک کمتری مصرف شده بود.