packagingart

5 پیشرفت در بسته‌بندی موادغذایی در سال 2023

سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های شتابان در بخش بسته‌بندی، توزیع مواد غذایی را بهینه و عدالت غذایی را برقرار می‌کند و به جلوگیری از هدررفت موادغذایی با وجود زنجیره‌های تامین استرس‌زده کمک می‌کند.

پروفسور Claire Sand / محقق بسته‌بندی

علم بسته‌بندی مواد غذایی در سال 2022 عملکرد خود را نشان داد زیرا زنجیره تامین تحت فشار قرار گرفته و هزینه‌های موادغذایی و بسته‌بندی افزایش یافته بود. این منجر به تاکید مجدد و استفاده از بسته‌بندی برای محافظت و اطمینان از اصالت موادغذایی و بسته‌بندی‌اش شد.

علم بسته‌بندی مواد غذایی باعث افزایش استفاده از فیلم‌های متالایز شده، بسته‌بندی‌های فعال (با اتمسفرهای اصلاح‌شده حاوی ضدمیکروب) و بسته‌بندی‌های تنفسی برای سهولت در یخ‌زدایی در فروشگاه‌ها شده است تا از ضایعات مواد غذایی و هزینه‌ها کاسته شود.علاوه بر این راهنما و دستورالعملی که FDA با عنوان «عصر جدید ایمنی هوشمندانه‌تر غذا» منتشر کرد، موجی جدید از به‌کارگیری بسته‌بندی‌های هوشمند به راه انداخت.

علم بسته‌بندی در سال 2023 شتاب بیشتری به خود گرفت زیرا موادغذایی و بسته‌بندی کماکان در معرض تهدید جنگ، قحطی، بلایای طبیعی و عدم تعادل بین مقیاس‌های جهانی و محلی قرار داشتند. نکته مثبت این است که این سرمایه‌گذاری در علم بسته‌بندی موادغذایی، توزیع مواد غذایی را بهینه می‌کند، عدالت غذایی را مورد توجه قرار می‌دهد و از هدررفتن بیشتر مواد غذایی جلوگیری می‌کند. این کار تاثیر زیست‌محیطی و اجتماعی سیستم غذایی ما را کاهش می‌دهد که در نوع خود پیشرفت است.

در ادامه به پنج رویداد بزرگ که در بسته‌بندی مواد غذایی در سال 2023 رخ داد اشاره می‌شود:

1- بسته بندی‌های ضدمیکروبی پدیده‌ای عادی شده‌اند

بسته‌بندی‌های ضدمیکروبی سالیان سال است که در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها در پشت صحنه برای افزایش طول عمر محصولات به کار گرفته می‌شوند:

– توت‌ها (دی‌اکسید گوگرد برای مهار کپک)

– نان و میوه‌جات (نیسین، دارچین، SoFresh و اسیدهای چرب با زنجیره کربن پایین برای جلوگیری از رشد کپک)

– ماکیان(اکسید زینک، عصاره هسته گریپ‌فروت، پونه کوهی برای مهار لیستریا)

در سال 2023، بسته‌بندی‌های ضدمیکروبی برای جلوگیری از هدررفت بیشتر موادغذایی، بهبود ایمنی موادغذایی و گسترش زنجیره تامین نقشی مهم برعهده داشته‌اند. در نتیجه کووید 19، مصرف‌کنندگان با داروهای ضدمیکروبی احساس راحتی بیشتری می‌کنند و به دنبال این هستند تا از طریق لیبل محصولات بفهمند که چگونه بسته‌بندی ضدمیکروبی می‌تواند ماندگاری موادغذایی خریداری شده را حفظ کند.

2- بسته‌بندی‌های هوشمند هماهنگ می‌شوند

بسته‌بندی‌های هوشمند اشکال مختلفی دارند: از این میان، بسته‌بندی‌های هوشمند متکی به PH، راهی فوق‌العاده ساده برای ارزیابی کیفیت و ایمنی موادغذایی هستند. این بدین دلیل است که PH هم نشانگر و هم محدودکننده رشد باکتری است و از آنجایی که برخی از باکتری‌ها نمی‌توانند در PHهای خاص رشد کنند، رشد میکروبی باعث تغییر PH می‌شود.

پیشرفتی عمده‌ در بسته‌بندی‌هایی انجام شده است که حاوی شاخص‌های PH در ساختار فیلم یا به عنوان برچسب هستند. جالب توجه است که آنتوسیانین‌های استخراج شده از غذاها، در نشانگرها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آنها را با چاپگر جوهرافشان به کار گرفت. تصور کنید خرده‌فروشان برچسب‌‌هایی را بر روی گوشت‌های بسته‌بندی شده چاپ می‌کنندکه زمان ماندگاری محصول را به مصرف‌کنندگان اطلاع می‌دهد.

3- طراحی بسته‌بندی با اندازه مناسب و متمرکز بر مصرف‌کننده

معماری و ساختار (Price Puck Architecture) PPA -محصولات با قیمت مناسب- دسته‌بندی‌های زیادی مانند آب‌نبات، برشتوک و کلوچه‌ها را نیز دربرگرفته است. با این حال، این تغییر اندازه هنوز، با دسته‌های دیگر مرتبط شده است. این موضوع در سال 2023 تغییر کرد و در آن هنگام بود که پنجره‌ای به سمت نوآوری در طراحی بسته باز شد. به عنوان مثال، طراحی برای جایگزین کردن کیت‌های خرده‌فروشی که ناشیانه انجام شده است را می‌توان با مرحله دوم تولید اجرایی کرد. مثال دیگر در نوآوری مجدد است. دربندی مجدد در اوایل دهه 1990 به عنوان راهکاری خوب به بازار آمد و از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کرد زیرا به مصرف‌کنندگان اجازه می‌داد تا بسته‌ پنیر خرد شده را بار دیگر به طور کامل ببندد.

30 سال بعد در سال در سال 2023، مصرف‌کنندگان شاهد طراحی بسته‌هایی هستند که ضایعات پس از باز شدن بسته را کاهش می‌دهند. از آنجایی که برندها برای دستیابی به «اندازه مناسب برای همه» در PPA تلاش می‌کنند، طراحی بسته برای دربندی مجدد وسیله‌ای است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد آنچه را که لازم است بردارند و به‌طور ایمن بسته را برای محافظت از موادغذایی، دوباره مهر و موم کنند.

4- علم و روابط

ادغام شدید در صنایع غذایی و بسته‌بندی منجر به رقابت بسیاری از کانورترهای بزرگ بسته‌بندی و تامین‌کنندگان ماشین‌آلات برای کسب‌وکار برندهای بزرگ شده است. با این حال، بسیاری از شرکت‌های بسته‌بندی درجه دوم با شرکت‌های کوچکتر غذایی خارج از این نزاع کار می‌کنند. این پویایی‌های بازار باعث سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش توسط کانورترهای متوسط و کوچک و شرکت‌های تامین‌کننده ماشین‌آلات شده است.

علاوه بر این ما شاهد همسویی بیشتر با دانشگاه‌های خاص برای اجزای نوآوری‌های متمرکز بوده‌ایم.

5- کنسرسیوم‌های بین‌المللی

فراوانی تحقیقات بسته‌بندی موادغذایی در سراسر جهان، همراه با کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند، منجر به افزایش تحقیقات چندملیتی در زمینه علم بسته‌بندی موادغذایی شده است. خوشبختانه برای نوآوری، تحقیقات بهینه شده بر رسیدگی به نیازهای فوری، جایگزین روش‌های سنتی شده است. این موضوع با طراحی پروتکل‌های کاری مبتنی بر هوش مصنوعی در توسعه داده‌های جدید مطابقت دارد و نویدبخش پیشرفت حوزه‌های حیاتی علم بسته‌بندی موادغذایی و تمرکز بر پیشگیری از ضایعات موادغذایی است. علاوه بر این، همکاری بین‌المللی در رفع نیاز مشترک به بسته‌بندی برای محافظت از موادغذایی درک فرهنگ‌های مختلف را ارتقا می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل