packagingart

5 نکته کلیدی برای خوشحال نگه داشتن مصرف کنندگان غذای بیرون بر

Kathy Deignan / کارشناس بسته بندی

مترجم: آذر کهوایی

 از شواهد چنین به نظر می‌رسد که تقاضا برای مصرف غذاهای بیرون‌بر و غذاهای قابل خوردن در حین حرکت به مرحله انفجار رسیده است به همین دلیل تمامی رستوران‌ها و بیرون‌برهای غذایی باید سیستم بسته‌بندی‌های خود را به خصوص برای دوران بعد از همه گیری به گونه‌ای ارتقا دهند تا با نیازها و انتظارات رو به افزایش مشتریانشان هماهنگ باشند.

در دو دهه گذشته بیشتر غذاهای تحویلی به درب منزل فقط به پیتزا و غذاهای چینی اختصاص داشت، هرچند اندک غذاهای دیگری نیز به بیرون از رستوران فرستاده می‌شدند. در 5 تا 10 سال اخیر به خصوص در دوران پاندمیک کرونا، تمایل مشتریان به شکل آشکاری به سمت غذاهای بیرون‌بر یا بسته‌بندی آماده مصرف تغییر جهت داده است.

بر اساس داده‌های McKinsey ، امروزه تحویل غذا، بازاری غول آسا است با  ارزش جهانی بیش از 150 میلیارد دلار و از سال 2017 تاکنون با رشد سه برابری روبه‌رو بوده به‌طوری‌که از زمان شروع همه‌گیری کرونا تا به حال، تنها در ایالت متحده آمریکا رشدش دو برابر شده است. آمارها حاکیست که این صنعت در طول سال‌ها از رشد ثابت 8 درصدی برخوردار بوده است.

در حالی که صرف غذا در رستوران هنوز سهم بزرگی از درآمد رستوران‌ها را به خود اختصاص می‌دهد اما سفارش دیجیتال و تحویل غذا به خانه‌ها به خصوص از سال 2014 تاکنون، 300 درصد رشد بالاتری را در مقایسه با صرف غذا در رستوران‌ها نشان می‌دهد. حتی رستوران‌هایی که به‌طور سنتی سرویس تحویل غذا به خانه را به مشتریان خود ارایه نمی‌دادند- از جمله رستوران‌های گران‌قیمت- مجبور شدند در طول همه‌گیری کرونا با موقعیت پیش آمده سازگار شوند و از آن زمان تاکنون همچنان گزینه غذای بیرون‌بر را در سرویس خود حفظ نمایند زیرا مصرف‌کنندگان امروزی در نحوه مصرف غذاهای آماده به‌دنبال انعطاف بیشتری هستند.

ظاهر و طعم غذا دست در دست هم به پیش می روند

خوب حالا چطور؟ آشکارا چنین به نظر می‌آید با وجود تغییر فاز کرونا از همه‌گیری به فاز بومی، روش تحویل غذا به درب خانه‌ها و بیرون‌بری آن در آینده نزدیک و دور سهمی صعودی را در بازار سرمایه به خود اختصاص خواهد داد. سهولت دسترسی به مصرف‌کنندگان تازه و همچنین امکان تحویل غذا به مکان‌هایی که مشتریان در آن زندگی یا کار می‌کنند، روش بازی را حقیقتا تغییر داده است. به همین دلیل رستوران‌ها و سایر مراکز غذایی چاره‌‌ای جز تطبیق با این رو‌ش‌های جدید را ندارند. صاحبان این مراکز باید بتوانند خدمات بیرون‌بر رستوران‌هایشان که مدت‌ها برای مطلوب بودن کیفیت‌شان تلاش کرده‌اند را با گزینه‌های داخل آن برابر کنند. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند برای باقی ماندن در صحنه رقابت این بازار به سرعت رو به رشد، به چیزی بالاتر از ارایه غذاهای با طعم لذیذ نیاز است و برخلاف آنچه که پیش از این در درجه دوم اهمیت بود، اکنون بسته‌بندی‌های غذایی به بزرگترین عامل برای ارایه محصولات قابل اعتماد و با کیفیت بالا تبدیل شده و بخشی از تجربه دلنشین و لذتبخش مشتریان در غذاهای بیرون‌بر را به خود اختصاص می‌دهند.

از رستوران‌های چند ستاره برند میشلین تا رستوران‌های زنجیر‌ه‌ای غذایی جهانی گرفته و غذاخوری‌‌های محلی و کامیون‌های حمل غذا، صنعت بسته‌‌بندی موادغذایی به سرعت به یکی از موضوعات مورد بحث در مورد تحویل غذا و بیرون‌بر تبدیل شده است. از این رو بدون اتخاذ استراتژی مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی، رستوران‌دارها و خرده‌فروشان مواد غذایی با این خطر روبه‌رو هستند که چنانچه به ارتقا کیفیت بسته‌بندی مواد غذایی خود توجه کافی را اعمال نکنند، بسیاری از مشتریانی را که به دلیل طعم و کیفیت مطلوب غذاهایشان جذب کرده بودند از دست بدهند.

امروزه، رستوران‌ها و سایر خرده‌‌فروشان مواد غذایی باید همواره از پیش   برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند خود را با تقاضای فزاینده برای خدمات غذای بیرون‌بر   هماهنگ سازند. در ادامه به پنج نکته کلیدی که برای توسعه استراتژی بسته‌بندی مواد غذایی سالم در سال 2022 و پس از آن آورده شده است اشاره می‌شود:

1- بسته‌بندی مواد غذایی ای را انتخاب کنید که برند و منوی غذایی شما را تقویت کند، نه آن را کاهش دهد.

با روند بی‌سابقه رو به افزایش تعداد رستوران‌ها و موسسات غذاخوری که پا در این صنعت می‌گذارند بدون شک ریسک‌ این بازار نیز در حال افزایش است. حالا زمان آن روزها گذشته است که رستوران‌ها و بیرون‌برها می‌توانستند غذای خود را در ظروف فوم پلی‌استایرن با درب لولایی بگذارند و به راننده تحویل دهند تا آن را به دست مشتری برساند.   در بحث حمل‌ونقل و تحویل، رقابت بسیار زیادی درخصوص  بسته‌بندی وجود دارد. متاسفانه، رستوران‌‌داران و خرده‌‌فروشان مواد غذایی، نظارت خود بر کیفیت غذا را از زمان آماده‌سازی تا زمانی که به دست مشتری می‌رسانند را به‌طور قابل توجهی از دست می‌دهند. بسته‌بندی مواد غذایی چه جنس، رنگ، ساختار، اندازه یا شکلی داشته باشد،  نقش مهمی در حفظ ظاهر غذا از رستوران تا میز آشپزخانه را ایفا می‌کند. زمانی که در حال بررسی بسته‌بندی محصول غذایی خود با کارشناس بسته‌بندی هستید گزینه‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با منو، پرس غذا و زیبایی کلی آن باشد که شما انتظار دارید به آن دست پیدا کنید.

 2- بسته‌بندی مواد غذایی خود را براساس نوع و دمای مطلوب نگهداری آن انتخاب نمایید.

بسته‌بندی باید بتوانند امکان حفظ زیبایی غذا و شکل تحویل آن را بهبود بخشد. آن دسته از خرده‌فروشان مواد غذایی که به اهمیت این نکات پی برده‌اند قادرند به انتخاب درست بسته‌بندی برای محصولات خود نایل شوند. آنها به خوبی دریافته‌اند که چگونه غذای گرم و سرد و یا مایع و جامد را در بسته‌بندی مناسب به دست مشتریانشان برسانند.

با افزایش تحویل و تقاضا بر روی درایورها و برنامه های تحویل، داشتن بسته بندی مواد غذایی که دمای غذا و یکپارچگی آن را تا زمانی که ممکن است پس از خروج از رستوران حفظ کند، اهمیت بیشتری پیدا می کند.این جا بحت اعتبار و شهرت است برای مشتری هیچ چیز بدتر از این نیست که هنگام تحویل گرفتن غذای سفارشی اش به درب خانه، آن را خیس و تغییر شکل و کیفیت داده شده ببیند چراکه فروشنده از بسته‌بندی مناسبی استفاده نکرده است. او باید بداند که تعبیه یک دریچه تنظیم دما در این بسته‌بندی‌ها ضروری است. غذای خیلی سرد یا خیلی گرم به معنای بسته نشدن احتمالی درب و یا  انتخاب نامناسب بسته بندی متناسب با آن غذای خاص خواهد بود.

3- بسته‌بندی پایدار را مدنظر داشته باشید و آنها را عاقلانه انتخاب کنید.

مطلوب بودن بسته‌بندی‌های مواد غذایی در واقع نمایشی است از تلاش‌های پایدار و همیشگی صاحبان رستوران‌ها یا خرده‌فروشی‌های موادغذایی. امروزه برای بسیاری از مصرف‌‌کنندگان، دست یافتن به یک بسته‌بندی مطلوب و بادوام با نگاه به مسایل زیست‌محیطی یک ضرورت است.  55 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که آنها امروزه به شدت یا بسیار نگران تاثیرات زیست‌‌محیطی بسته‌بندی محصولات هستند و براساس همین دیدگاه است که بسیاری از مصرف‌کنندگان ممکن است با توجه به نوع بسته‌بندی یک فروشنده بخواهند مشتری دایم او شوند یا نه. با همین رویکرد، مقررات محلی و ایالتی مناطق مختلف، رستوران‌داران و خرده‌‌فروشان مواد غذایی را مجبور کرده است که بسته‌بندی‌های قدیمی خود را کنار بگذارند و از بسته‌بندی‌های دوستدار محیط‌زیست استفاده نمایند. امروزه گزینه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد – از محصولات کاغذی ساخته ‌شده از مواد بازیافتی و محصولات پایه پالپ کاملا کمپوست‌‌پذیر تا بسته‌بندی‌های پلاستیکی قابل بازیافت از آنجایی که پذیرش بازیافت همچنان در حال رشد است، هنوز این صنعت نیازمند کوشش همه طرف‌های این زنجیره ارزشمند است تا دریابند که بازارهای هر منطقه واقعا چه موادی را می‌پذیرند. باید در نظر داشت اگر چه زیرساخت‌های کمپوست در بسیاری از زمینه‌ها محدود است، اما همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و می‌تواند گزینه مناسب دیگری برای مشتریان محسوب شود. از طرف دیگر هنگامی که با فروشندگان بسته‌بندی برای انتخاب بسته‌بندی مناسب محصولات خود مذاکره می‌کنید، به طول عمر آن هم توجه کنید. باید همیشه به یاد داشته باشید که بسته‌بندی منتخب شما باید با محصولتان تناسب داشته و از زمان ماندگاری خوبی هم برخوردار باشد. برای مثال، گزینه‌های قابل کمپوست ممکن است برای محصول شما بهترین‌ باشند اما در برخی موارد دیگر شاید بتوانید از گزینه ظروف پلاستیکی قابل بازیافت (PET) به راحتی استفاده نمایید.

 4- تجربه مشتریان در خانه را در نظر بگیرید.

این روزها باید در نظر داشت که بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند غذای تحویلی خود را مستقیما در همان ظرف بخورند و وقت خود را صرف انتقال آن به بشقاب نکنند. بنابراین رستوران‌ها و خرده‌فروشان باید این نکته را در نظر بگیرند که مشتری غذای خود را به همان شکلی که آنها در ظروف بسته‌بندی می‌چینند، می‌بیند و می خورند. امروزه، غذاهایی که به سبک خانوادگی بیرون‌بر می‌شوند مانند پیتزا، تقریبا همیشه در بشقاب سرو می‌شوند که مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، اما برای غذاهای چند وعده‌ای که برای دو، سه یا چهار نفر سرو می‌شوند و قیمت بالاتری دارند یا از رستوران‌های گران‌قیمت تهیه می‌شوند بسته‌بندی‌های مناسب بسیار حایز اهمیت است و یک بسته‌بندی شیک و مناسب که کیفیت و آراستگی غذا را حفظ نماید به مشتری امکان لذت بیشتر را به هنگام خوردن می‌دهد. بنابراین به‌عنوان یک فروشنده موادغذایی مطمین شوید که مشتریان شما با دیدن غذا و بسته‌بندی مناسب و زیبای آن حس کنند که در حال صرف غذا در رستوران شما هستند.

5- به هنگام انتخاب یک بسته‌بندی به هزینه آن و فضایی که اشغال می‌کند توجه کنید.

اکنون پس از مشاهده نکات بالا قابل درک است که برای ارایه بهترین خدمات به مشتریان به انواع بسیار متنوعی از بسته‌بندی‌ها نیاز است تا بتوان تناسب مطلوبی بین بسته‌بندی و منوی غذای یک رستوران برقرار کرد. بهترین فروشندگان بسته‌بندی مواد غذایی آنهایی هستند که براساس منوی رستوران و نیازهای مشتریان شما کارهایشان را طراحی کنند و لیستی از گزینه‌هایی را در اختیار شما قرار دهند که می‌توانند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرند بدون اینکه ظاهر غذا و کیفیت آن را به خطر بیندازند. به گزینه‌هایی فکر کنید که هم برای غذاهای گرم و هم برای غذاهای سرد مناسب هستند یا سینی را انتخاب کنید  با گزینه‌های مختلف درب، گنبدهای بلند برای ساندویچ‌ها و سالادهای بزرگ و درب‌های صاف برای اقلام کم وزن. یافتن ترکیب بسته‌بندی مناسب و یافتن طراح ماهر و کاربلد رمز و کلید موفقیت شما است. در فضاهای کوچک آشپزخانه و بودجه‌های فشرده و اندک، رستوران‌داران قادر به انتخاب فقط معدودی ظروف بسته‌بندی هستند لذا باید آنها را با دقت و متناسب با منوی کامل رستوران خود انتخاب نمایند. بنابراین عرضه‌‌کنندگانی که سعی می‌کنند طرح‌های سفارشی زیادی را به رستوران‌داران یا خرده‌فروشان بدون درک از موقعیتشان ارایه نمایند، در واقع بهترین قدم‌های عملی را در جهت منافع مشتریان خود برنمی‌دارند و پاسخگوی نیازهای مشتریان خود نیستند. به عبارت دیگر، آن دسته از خرده‌فروشان مواد غذایی که سریع‌تر و به موقع این تناسب را برقرار نمایند قادر خواهند بود در این بازار رو به رشد و فشرده رقابتی باقی بمانند. دنیای تحویل غذا و بیرون‌بری در مدت زمان کوتاهی به طرز چشمگیری تغییر کرده است و هرگز به اندازه‌ای کنونی داشتن یک طراح خوب بسته‌بندی در پیشبرد بازار کسب‌وکار ضروری نبوده است.

خروج از نسخه موبایل