packagingart

5 تمرین برای داشتن طراحی بهتر در دنیای امروز

Andrej Vidovic / مدیر هنری و طراح بسته بندی

یک طرح بسته‌بندی قوی باید در میان سایر رقیبان در قفسه فروشگاه‌ها بدرخشد. برای جلب توجه و اعتماد مصرف‌کنندگان در سال 2022، طرح‌های بسته‌بندی شما باید بتواند تغییرات رفتاری تازه در مصرف‌کنندگان را مورد توجه قرار دهند.

از آنجایی که بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان در امریکا احتمالا به محصولات جدید روی می‌آورند و از آنجایی که کالاهایی که به‌طور معمول از آنها استفاده می‌کردند بسته‌بندی نامناسبی داشتند، مشخص می‌شود که نقش بسته‌بندی تا چه میزان پررنگ شده است.

موضوع فراتر از تنها معرفی یک برند از محصول تولیدی‌اش است. این موضوع همچنین نشانگر توجه آنها به تجربه مصرف‌کننده و اینکه آنها تا چه میزان نقاط درد جمعیتی گروه هدف را شناسایی کرده‌اند نیز هست.

در ادامه به پنج تمرین که منجر به داشتن طراحی بسته‌بندی جذاب برای مصرف‌کنندگان و تبدیل آنها به خریداران وفادار می شود، اشاره می کنیم.

1- مصرف‌کنندگان را در قلب طرح بسته‌بندی‌تان قرار دهید.

مصرف‌کنندگان شما نیاز دارند تا بلافاصله دریابند محصول شما چه چیزی است. برندینگ خوب. آموزش لحظه‌ای را به دنبال دارد و بهترین مکان برای آموزش مصرف‌کنندگان آینده‌نگر، بر روی بسته‌بندی محصول شماست.

همیشه در ذهن داشته باشید که طراحی بسته‌بندی نباید درخصوص برند شما باشد بلکه باید خریدار را هدف قرار دهد و در خدمت او باشد. در هنگام خرید محصول، مصرف‌کنندگان به این‌که چه چیزی درون آن است توجه می‌کنند و اینکه چگونه نیاز آنها را برطرف یا مشکلشان را حل می‌کند.  در اصل باید گفت که برندینگ و پیام‌رسانی شما نیاز دارد تا شفاف، قابل درک و سود محور باشد.

پیام بسته باید به سادگی قابل درک باشد و نیز باید جنبه‌هایی را شامل شود که مخاطبین شما با آنها آشنا باشند. به طور ویژه چنانچه کلمات و عباراتی در صنعت دارید که متداول هستند، سعی نکنید که چرخ را دوباره اختراع کنید و آنها را به گونه‌ای تغییر دهید که گیج‌کننده باشند و مخاطب را که به چنین زبانی عادت کرده دچار سردرگمی کنید.

مهم است که شخصیتی منحصربه‌فرد را برای طرح بسته و پیام خاص آن بسازید. واقعا مهم است که تعادلی عالی بین آگاهی و اصالت ایجاد کنید که به نیازهای خریدارتان پاسخ مناسبی بدهد.

2- ویژگی‌های متفاوت خود را ایجاد و معرفی کنید.

چه چیزی است که محصول شما را از تولیدات رقبا متمایز می‌کند؟ کالای شما چگونه در برابر سایر رقبا در قفسه فروشگاه‌ها قدعلم می‌کند؟ پیام برند شما بر چه پایه‌ای استوار است؟

هنگامی که طوفان مغزی در هنگام طراحی بسته‌تان به سراغتان آمد، این سوال‌ها را از خود بپرسید تا وجوه تمایز خود را مشخص کنید. این نقاط تمایز برای موفقیت در بازار اشباع شده با برندهای مختلف بسیار حیاتی است آن هم در سطح جهانی به ویژه اینکه در بسیاری مواقع نقاط تمایز بسیار اندک هستند.

به این فکر کنید که چه چیزی برند و محصول خاص شما را متمایز و ویژه می‌کند. لیست خود را از مهم‌ترین‌ها بنویسید و مطمئن شوید که نمایش و ارایه این نقاط تفاوت به قدر کافی واضح و گویا بر روی بسته‌بندی‌تان باشند، هم از لحاظ دیداری و هم متنی. رنگ‌های زنده و شکل‌های غیرمتعارف ازجمله عوامل متمایزکننده در طراحی یک بسته هستند.

3- خریداران را با قصه‌گویی محتوای قابل اشتراک درگیر کنید.

ارتباط حسی با مخاطب از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه میلنیال‌ها و نسل Z درحال حاضر سهم بزرگی از فشار مصرف‌کننده را به خود اختصاص داده‌اند.

این گروه‌های آماری به‌طور ویژه علاقمند به داستان‌سرایی هستند. آنها برندهایی را دنبال می‌کنند که همراستا با ارزش‌هایشان باشند و مواضع اخلاقی را در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید مدنظر قرار می‌دهند.

فضای امروز بازار نیاز به برندهایی دارد تا محصولاتشان را با بسته‌بندی‌های شخصی‌تر و گویاتر نزد مصرف‌کننده ارتقا دهند. یک بسته‌بندی که با داستانی در ذهن خلق می‌شود، انسانی‌تر به نظر می‌رسد و نیازهای امروز مصرف‌کنندگان به شفافیت و واقعیت‌گویی را برطرف می‌کند. داستان‌سرایی در برندینگ، مصرف‌کنندگان را در گفت‌وگوی برند درگیر می‌کند. این نقش اصلی در طراحی بسته‌بندی امروزی و مدرن، به خوبی در بسته‌بندی‌های تعداد محدود و اختصاصی و طرح‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی تمایل به اشتراک گذاشتنشان دیده می‌شود، مشهود است.

این کار به درگیر کردن مصرف‌کنندگان کمک می‌‌کند همچنین راهی برای حمایت از برند را با گسترش بسته در نقاط تماس چندگانه دیجیتال ایجاد می‌کند. یک زبان شاد، متمایز و انعطاف‌پذیر که پیوسته در رسانه‌های چندگانه موجود است، یک اصل اساسی برای بسته‌بندی مشارکت‌محور به شمار می‌آید.

به الفبای تصویری خود که قرار است با مخاطب ویژه‌تان از طریق کانال‌های مختلف صحبت کند فکر کنید. رنگ، تصویرسازی، تایپ فیس و عکس‌هایی که داستان می‌گویند همگی توانایی بسته شما را برای ارتباط با مخاطب در پلتفرم‌های گوناگون بالا می‌برند.

4- طرح بسته‌بندی خود را در برابر آینده ایمن کنید.

معرفی یک محصول به بازار و یافتن فضا برای آن در بازار بزرگ و بی‌رحم، فرایندی طولانی و هزینه‌بر است. به همین خاطر ایمن کردن طرح بسته‌تان در برابر تغییراتی که آینده آبستن آنها است، موضوعی ساختاری برای ایجاد پایداری در سرمایه‌گذاری و سودآور کردن آن است.

هنگامی که در حال طراحی محصولتان هستید، به کل محصولی که هنوز در خط تولید است فکر کنید و نمونه‌سازی‌های کارهای قبلی. طراحی جدید شما باید دقیقا از همین‌جا شروع شود تا برند بتواند ارتباط مستمر را با خریداران حفظ کند.

بسته‌بندی‌هایی که شخصیت ارزش و هدف برند را در خود دارند و نیز زبان بصری فریبنده و اطمینان‌بخشی را القا می‌کنند- بسته‌بندی‌هایی هستند که آینده خود را اولویت‌بندی می‌کنند. همچنین مهم است که انگشت خود را بر روی ضربان صنعت نگه دارید و هر گونه گرایش جدیدی که محبوبیت به دست آورده را به خوبی رصد کنید.

برای اینکه فروش آینده و درگیری خریدار تضمین شود طراحی بسته باید چنین شرایطی داشته باشد:

– پایدار و دوستدار محیط زیست باشد.

– داستان محصول را بگوید.

– عادت‌های در حال تغییر مصرف‌کنندگان را پیش‌بینی کند.

– هرگونه ایراد احتمالی در باز شدن جعبه برطرف شود.

– منسجم و منطبق بر اصول و استراتژی کلی برندینگ باشد.

5- جسور و خلاق باشید.

همان‌طور که در بخش اول صحبت شد، طراحی بسته‌بندی تنها راجع به ویژگی‌های ظاهری نیست. گرافیک، پیام‌رسانی و نوشته‌ها، بخش‌های درونی هستند که به نحوه درک مصرف‌کننده از یک محصول کمک می‌کنند.

یک روند تازه در طراحی بسته‌بندی داشتن ایده‌ای خلاقانه اما ساده و قابل فهم برای بالا بردن شخصیت برند و نیز آگاهی‌رسانی درخصوص آن نزد خریدار است. همچنین باید بتواند ارتباط موفقیت‌آمیزتر با جمعیت‌های جوان‌تر بگیرد. این گرایش برای داشتن دستور کاری محاوره‌ای و آرام، در سال‌های آینده نیز پابرجا خواهد بود.

طراحی بسته‌بندی باید مشتری‌محور باشد

اصول همیشگی در طراحی بسته بر جای خود باقی می‌مانند اصولی همچون جذابیت، رنگ‌های برند، کیفیت چاپ و اندازه مناسب فونت اما چیزی که متغیر است رفتار و سلیقه خریدار است. بنابراین باید توجه خاصی به این موضوع داشت.

در سال 2022، مصرف‌کنندگان با انتخاب‌های بسیار گسترده‌تری نسبت به گذشته روبرو هستند. زمان توجه آنها کوتاه‌تر است، انتظارات بالاتر رفته و ارزش‌های موجود در زندگی‌شان آ‌نها را به سمت تصمیم‌گیری خرید سوق می‌دهد و راهنمایی می‌کند.

برای هم‌آوایی با چنین برداشت ذهنی از مصرف‌کنندگان، طراحی بسته‌بندی پیشرو و امروزی باید بر پایه چنین تلاش‌هایی استوار باشد: خریدارمحور باشد، منحصر به فرد باشد، آینده را در نظر بگیرد و جسورانه باشد.

خروج از نسخه موبایل