packagingart

چرا تنوع نسل، مزیت بزرگ رقابتی است؟

 

حفظ تیم‌های همفکر؛ نوآوری تیم‌های متنوع

تقریبا غیرممکن است از فردی که دیدگاه‌هایی مثل شما دارد یا به مانند شما فکر می‌کند، چیز جدیدی یاد بگیرید. چرا برای بسیاری از سازمان‌ها و رهبران، تنوع بسیار چالش‌برانگیز است؟ به این دلیل که بودن با افرادی که شبیه ما فکر و عمل می‌کنند راحت‌تر است. جنبه تقابلی دیدگاه‌های مختلف، پیچیده و مدیریت آن سخت‌تر است.  سازمان‌هایی که متفکران مشابهی را استخدام کرده و ارتقا می‌بخشند، در واقع سرپوشی بر استعدادهای خود می‌گذارند.

 

 

 

 

 

 

 چشم‌اندازهای بیشتر تیم، به تصمیم‌گیری بهتر منجر می‌شود. تنوع دیدگاه اشکال مختلفی دارد: ازجمله سوابق مختلف، شخصیت، جنس، نژادها و اقوام، تجارب، تفکر الگوها، مکان‌ها، مهارت‌ها، سبک‌های رهبری و سنین. نیروی کار متنوع، بهتر می‌تواند پاسخگوی بازار متغیر و مستعد اختلال قرن بیست‌ویکم باشد.

 تحقیقات نشان می‌دهد که تیم‌های بدون تنوع، به احتمال زیاد رویکرد یکنواخت‌تری را برای حل مساله به کار می‌گیرند که درنهایت به سرکوب خلاقیت و محدودیت راه‌حل‌های به کار گرفته شده توسط تیم می‌شود. یک تیم متنوع، برای رویارویی با مشکل از هر زاویه‌ای مجهزتر است که منجر به راه‌حل بهتر و متفکرانه‌تری می‌شود.

تست ایده‌ها در برابر دیدگاه‌های مختلف، ما را از چگونگی توسعه بهترین ایده‌ها مطلع می‌سازد. هشتاد و پنج درصد از شرکت‌ها، این موضوع که تنوع موجب ایده‌های نوآورانه تری می‌شود را قبول دارند. علاوه بر این، در خارج از سازمان‌ها، در سراسر صنایع، برای تنوع و جامعیت، ۵۷ همکاری بهتر تیمی، ۱۹درصد احتباس بیشتر، ۴۵درصد احتمال بیشتر بهبود سهم بازار، ۷۰درصد احتمال بیشتر در دستیابی به موفقیت در بازارهای جدید، گزارش شده است.

 تیم متنوع، این فرصت را فراهم می‌کند تا نقاط قوت منحصربه‌فرد هر عضو تیم، تقویت یابد. هر چه تنوع بیشتر شود، به همان میزان نقاط قوت در دسترس نیز وسعت پیدا کرده و افزایش می‌یابد. هر عضو تیم متنوع، این توانایی را دارد تا بتواند کاستی‌ها یا نقاط کور دیگر اعضای تیم را جبران کند.

تنوع‌شناختی جایی است که یک تیم مردمی، به‌صورت متمایز، از روش‌های متنوع تفکر برخوردار است (تجربی، تحلیلی، منطقی، خلاق، و غیره). تنوع‌شناختی موجب تقویت نوآوری، افزایش اشتغال کارمند، افزایش رضایت مشتری (به این دلیل که مشتریان مختلفی، وارد نمایندگی می‌شوند) و بیزینس‌های مختلف در محیط کارهایی که امروزه به سرعت در حال تغییر هستند، می شود.

 

تنوع فکر، موجب تحریک نوآوری می‌شود.

یکی از باارزش‌ترین اشکال شناختی تنوع در دنیای متغیر امروز، در محیط کارهای چندنسلی دیده می‌شود. از آنجایی که نسل Y یا نسل هزاره، اساسا در نوع تفکر و روش حل مساله، نسبت به نسل قبل متفاوت می‌باشند، تنوع نسلی، یکی از نسخه‌های خیلی قدرتمند تنوع‌شناختی می‌باشد. تفاوت نسلی، هیچ‌گاه به گستردگی امروز نبوده است. با توجه به نظرسنجی اخیر انجمن پژوهش و مشاوره Frank N. Magid ، حدودا ۵۲درصد از کارکنان، بیان کردند که کمتر می‌توانند با شخصی از نسل دیگر کنار بیایند. در مقایسه، ۳۰درصد از کارکنان، کنار آمدن با افرادی از نژادهای مختلف و ۱۹درصد کنار آمدن با جنس مخالف را دشوار بیان کردند. شارالین اور، مدیر اجرایی این انجمن می‌گوید « درک نسل جدید آموزش تنوع است.»

 اختلاف بین نسل‌ها، احتمالا در آینده نیز ادامه خواهد داشت: ۴۵ درصد از افراد متعلق به نسل Z (نسل بعد از نسل هزاره)، کار کردن با نسل Baby Boomers ، ۱۷درصد با نسل X، اما تنها ۵درصد با نسل Y (نسل هزاره) را، به‌عنوان یک چالش بالقوه پیش‌بینی کردند.

 با وجود نسل‌ها به‌عنوان یکی از بزرگترین تنوع‌ها که موجب تقسیم و جدایی بین کارمندان می‌شود، رهبران باید به‌صورت بین‌المللی وارد عمل شوند تا به منظور بهره بردن از مزایای تنوع نسلی، نسل‌ها را با یکدیگر متحد نمایند.

 پرورش محیطی به همراه اعتماد، مشارکت، گسترش ارتباطات و آزادی برای ایجاد و پیاده‌سازی ایده‌ها، به سازمان‌ها در سرمایه‌گذاری بر روی قدرت‌شناختی متنوع نسل‌هایشان، کمک خواهد کرد. ترکیب و اتحاد تجربه نسل قبل، دیدگاه تازه و نوآوری نسل  Y ،  به خلق سازمان‌های مطمئن آینده، در قرن بیست‌ویکم کمک خواهد کرد.  به‌عنوان مثال، تیمی که از مزایای تنوع نسلی بهره‌مند ‌باشد، قادر خواهد بود تا با اعتماد به نفس، با فرزندان نسل بی‌بی بومر (نسل انفجار جمعیت)، تجربه نسل ایکس و سرعت نسل هزاره، ارتباط برقرار کند.

دنیس کندی، بنیانگذار و مدیرعامل شورای تنوع ملی، می‌گوید، «مدیریت تنوع نسلی، به‌عنوان کلیدی برای سازمان‌هاست تا از مزیت‌های رقابتی بهره‌مند شوند و موجب تاثیر مثبت در روحیه کارمندان، بهره‌وری و پول‌گروی شوند. برای سازمان‌های کسب مزیت رقابتی و تاثیر مثبت در کارمند روحیه، بهره‌وری و احتباس.»

 او می افزاید: «سازمان‌هایی که خواهان رشد و پیشرفت در آینده هستند، باید کارمندان و مدیرانی در اختیار داشته باشند، که در رسیدگی و برخورد با تفاوت‌ها و دیگر ابعاد موجود، که شامل تنوع نسلی می‌باشد، ماهر و توانا باشند.»

 تا به الان، شرکت‌ها از کارمندان خواسته‌اند تا با فرهنگ سازمانی خود را مطابقت دهند، اما آنکا ویتنبرگ، معاون ارشد رییس‌جمهور و مدیر ارشد تنوع و تضمن در سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی، فرهنگ‌های سازمانی را تشویق به «فراگیر شدن» می‌کند و این اجازه را می‌دهد تا افراد نسل‌های مختلف، بر فرهنگ شرکت و سازمان تاثیرگذار باشند.

 دستیابی به تنوع‌شناختی از طریق یک تیم چندنسلی، کارکنان را قادر می‌سازد تا سوالات بهتری بپرسند، تاثیرگذارتر باشند و تجربیات اصلاح شده را به کارمندان و مشتریان در تمامی سنین، انتقال دهند.

 

خروج از نسخه موبایل