packagingart

 نظرسنجی بین‌المللی از اولویت ها، نگرش‌ها و اعتماد مصرف‌کنندگان

در هر دقیقه از روز، 2,460,000 محتوا در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود، 277,000 توییت ارسال می‌شود و 72 ساعت ویدیوی جدید بارگذاری می‌شود. شکی نیست که مصرف‌کنندگان امروز به اطلاعات بیشتری نسبت به گذشته دسترسی دارند. در این جامعه‌ای که از نظر دیجیتالی غنی است، جایگاه کاغذ و چاپ موضوعی بسیار مورد بحث است. این نظرسنجی بینشی را ارایه می‌دهد که چگونه مصرف‌کنندگان در سراسر جهان کاغذ و چاپ را مشاهده، ترجیح و به آن اعتماد می‌کنند؛ از خواندن برای تفریح یا کسب اطلاعات گرفته تا اخبار یا محتوای بازاریابی.

معرفی

یک نظرسنجی بین‌المللی از بیش از 10,700 مصرف‌کننده توسط شرکت Two Sides سفارش داده شد و توسط شرکت تحقیقاتی مستقل Toluna در ژوئن 2017 انجام شد. این نظرسنجی در ده کشور انجام شد: استرالیا، برزیل، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده.

این گزارش پاسخ‌های تمامی ده کشور را تحلیل کرده و بینش منحصربه‌فردی از اولویت ها، نگرش‌ها و اعتماد مصرف‌کنندگان به چاپ و کاغذ در دنیای دیجیتال ارایه می‌دهد. به‌طور کلی، نتایج نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان به اطلاعات خوانده شده در محصولات چاپی اعتماد دارند، از آن لذت می‌برند و درک عمیق‌تری از آن دارند همزمان با نشانه‌هایی از خستگی دیجیتال و نگرانی در مورد امنیت و حریم خصوصی.

این گزارش به بررسی موارد زیر می‌پردازد:

واژه‌نامه اصطلاحات

 دستگاه‌های دیجیتال/الکترونیکی: این اصطلاح شامل تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌های رومیزی است.

 توافق شده (ها): این اصطلاح شامل نتایج ترکیبی از پاسخ‌دهندگانی است که موافق یا کاملا موافق بودند.

درباره تحقیق

 نمونه‌گیری به‌گونه‌ای بود که از نظر سنی و جنسی نماینده‌ی ملی برای منعکس کردن جمعیت بزرگسال عمومی هر کشور باشد.

یافته‌های کلیدی

بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا از خواندن نسخه چاپی لذت ببرند

تحقیقاتی که ترجیحات خواندن برای انواع مختلف ارتباطات را بررسی می‌کند نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند نسخه چاپی کتاب‌ها (72%)، مجلات (72%) و روزنامه‌ها/اخبار (55%) را به گزینه‌های دیجیتال اولویت دهند. بسیاری از پاسخ‌دهندگان همچنین بیان کردند که خواندن نسخه چاپی نسبت به خواندن الکترونیکی لذت‌بخش‌تر است. با این حال، ارتباطات از بانک‌ها، شرکت‌های انرژی، خدمات عمومی و ارایه‌دهندگان مخابرات به‌طور متوسط فقط 33% ترجیح به نسخه چاپی دارند.

مصرف‌کنندگان به نسخه چاپی اعتماد دارند و هنگام خواندن نسخه چاپی درک عمیق‌تری پیدا می‌کنند

 بیشتر مصرف‌کنندگان معتقدند که هنگام خواندن از رسانه‌های چاپی (65%) نسبت به منابع خبری آنلاین (49%) درک عمیق‌تری از داستان به دست می‌آورند. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان به داستان‌های خوانده شده در روزنامه‌های چاپی (51%) بیشتر از داستان‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی (24%) اعتماد دارند. همچنین اکثریت مصرف‌کنندگان (76%) بیان کردند که نگران روند “اخبار جعلی” هستند.

عادات خواندن بسته به محتوا متفاوت است

 هنگام بررسی عادات خواندن در نسخه چاپی یا دیجیتال، بسیاری از پاسخ‌دهندگان بیان کردند که زمان صرف شده برای خواندن کتاب (45%)، مجله (63%) یا روزنامه (61%) نسبت به گذشته کمتر شده است. با این حال، زمانی که مصرف‌کنندگان در حال خواندن مجلات یا کتاب‌ها هستند، تمایل بیشتری به خواندن نسخه‌های چاپی دارند (48% مجلات، 54% کتاب‌ها). هنگام استفاده از رسانه‌های خبری، 76% به طور منظم اخبار را از طریق دستگاه‌های دیجیتال می‌خوانند و 50% برنامه دارند که در آینده اخبار بیشتری را به صورت آنلاین بخوانند.

نگرانی در مورد تأثیرات استفاده از فضای دیجیتال بر سلامت

 52% موافق هستند که زمان زیادی را در دستگاه‌های الکترونیکی صرف می‌کنند و 53% نگران هستند که استفاده بیش از حد از دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند به سلامت آنها آسیب برساند (خستگی چشم، محرومیت از خواب، سردرد). علاوه بر این، یک سوم دیگر موافق هستند که از “اضافه بار دیجیتال” رنج می‌برند.

مصرف‌کنندگان به پیام‌های بازاریابی و تبلیغاتی چاپی واکنش می‌دهند

 ترجیحات ارتباطات تبلیغاتی و بازاریابی نیز بررسی شد و نتایج نشان می‌دهد که 52% ترجیح می‌دهند کاتالوگ‌های محصولات را به صورت چاپی بخوانند و به طور متوسط 45% از مصرف‌کنندگان موافق هستند که دوست دارند نامه‌های تبلیغاتی شخصی‌شده و بروشورهای چاپی را در خانه دریافت کنند، که 46% به آنها توجه می‌کنند. تمایل به دریافت اطلاعات از بروشورهای چاپی، نامه‌های ناخواسته و نامه‌های تبلیغاتی مستقیم بیشتر (56%) از ایمیل‌های بازاریابی (49%) است. نتایج نشان می‌دهد که 46% احتمال بیشتری دارند که پس از دیدن تبلیغ در یک روزنامه یا مجله چاپی اقدامی انجام دهند تا اینکه همان تبلیغ را به صورت آنلاین ببینند.

بازاریابی و تبلیغات آنلاین نسبتا در میان بیشتر مصرف‌کنندگان محبوب نیست

 نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از مصرف‌کنندگان به تبلیغات آنلاین توجه نمی‌کنند (68%) و 57% تمام تلاش خود را برای اجتناب از آنها انجام می‌دهند. اکثریت (60%) موافق هستند که نمی‌توانند به یاد بیاورند آخرین باری که به صورت داوطلبانه بر روی یک تبلیغ آنلاین کلیک کرده‌اند چه زمانی بوده است.

مصرف‌کنندگان معتقدند که باید حق انتخاب نحوه دریافت ارتباطات را داشته باشند

 بخش نهایی نظرسنجی به بررسی گرایش به ارتباطات دیجیتالی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که 89% از مصرف‌کنندگان معتقدند که باید حق انتخاب نحوه دریافت ارتباطات (چاپی یا الکترونیکی) را بدون هزینه اضافی از سازمان‌های مالی و ارایه‌دهندگان خدمات داشته باشند.

چاپ حریم خصوصی و امنیت بیشتری فراهم می‌کند

 71% از مصرف‌کنندگان نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی با اطلاعات شخصی به صورت الکترونیکی دارند، در حالی که 73% معتقدند که نگه‌داری نسخه‌های چاپی در خانه راهی امن‌تر برای ذخیره اطلاعات است.

۱. ترجیحات خواندن

فناوری و نحوه ارتباطات ما در چند دهه گذشته به سرعت توسعه یافته است. به عنوان مصرف‌کننده، اکنون انتخاب‌های بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی برای دریافت رسانه و اطلاعات داریم. اما با وجود این همه انتخاب، آیا چاپ هنوز جایگاهی دارد؟ و با وجود انتخاب، مصرف‌کنندگان چه فرمتی را ترجیح می‌دهند؟

چاپ همچنان برای خواندن تفریحی مانند کتاب‌ها، مجلات، اخبار و خرید از کاتالوگ‌ها محبوبیت دارد. کامپیوترها برای خواندن اسناد تراکنشی مانند صورت‌حساب‌ها و بیانیه‌ها ترجیح داده می‌شوند، در حالی که موبایل‌ها و تبلت‌ها کمترین محبوبیت را برای خواندن دارند.

علیرغم هشدارها درباره جایگزینی کتاب‌های الکترونیکی به جای کتاب‌های کاغذی در زندگی مردم، چاپ همچنان محبوب‌ترین فرمت برای خواندن کتاب‌ها باقی مانده است. 72% از تمام پاسخ‌دهندگان کتاب‌های چاپی را ترجیح می‌دهند و تنها 9% از پاسخ‌دهندگان کتاب‌خوان‌های الکترونیکی را ترجیح می‌دهند. نظرسنجی نشان داد که فرانسه بیشترین طرفداران کتاب‌های چاپی را دارد، به طوری که 85% این فرمت را انتخاب می‌کنند.

مجلات چاپی به همان اندازه کتاب‌های چاپی محبوب هستند، به طوری که 72% ترجیح می‌دهند با یک نسخه کاغذی از مجله مورد علاقه خود استراحت کنند.

ترجیحات گسترده‌ای برای خواندن اخبار در سراسر جهان وجود دارد. به طور کلی، 55% یک روزنامه چاپی را ترجیح می‌دهند، در حالی که 27% ترجیح می‌دهند اخبار را روی کامپیوتر بخوانند و تنها 17% ترجیح می‌دهند از موبایل یا تبلت استفاده کنند. در آلمان، 75% از مصرف‌کنندگان همچنان ترجیح می‌دهند اخبار روزانه خود را از طریق یک روزنامه چاپی دریافت کنند؛ در حالی که در اسپانیا، تنها 42% از پاسخ‌دهندگان چاپ را انتخاب می‌کنند.

برای اسناد تراکنشی و ومعاملاتی، به استثنای بیانیه‌های مالیاتی، کامپیوترها (لپ‌تاپ و دسکتاپ) بیشترین روش ترجیحی برای خواندن هستند.

یافته‌ها به‌طور خلاصه

فرانسه: 85% ترجیح می‌دهند کتاب را به صورت چاپی بخوانند.

بریتانیا: 78% مجلات چاپی را ترجیح می‌دهند.

آلمان: 75% روزنامه‌های چاپی را ترجیح می‌دهند.

استرالیا: 63% ترجیح می‌دهند با کاتالوگ‌های چاپی خرید کنند.

برزیل: 61% ترجیح می‌دهند صورتحساب‌های انرژی و خدمات عمومی خود را به صورت چاپی دریافت کنند.

۲. عادات خواندن

بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌گویند که چاپ را ترجیح می‌دهند – اما آیا رفتار آنها در عمل نیز این را نشان می‌دهد؟

اگرچه ترجیح برای اخبار چاپی بیشتر از دیجیتال است (55% ترجیح می‌دهند اخبار چاپی را بخوانند در مقایسه با 45% که اخبار الکترونیکی را ترجیح می‌دهند)، در عمل، دیجیتال به‌عنوان روش اصلی دریافت اخبار پذیرفته شده است. 50% از تمام پاسخ‌دهندگان روزانه اخبار را روی یک دستگاه دیجیتال می‌خوانند و 26% دیگر حداقل یک‌بار در هفته این کار را انجام می‌دهند. روزنامه‌های چاپی به‌طور روزانه توسط 29% از پاسخ‌دهندگان جهانی خوانده می‌شوند و 31% حداقل یک‌بار در هفته روزنامه را به دست می‌گیرند.

کتاب‌های چاپی توسط 72% از مصرف‌کنندگان ترجیح داده می‌شوند و 54% از تمامی پاسخ‌دهندگان روزانه یا حداقل یک‌بار در هفته کتاب‌های چاپی می‌خوانند. تنها 28% از پاسخ‌دهندگان جهانی ترجیح می‌دهند کتاب‌ها را به صورت الکترونیکی (موبایل، تبلت، کامپیوتر و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی) بخوانند؛ این ترجیح به وضوح در رفتار آنها منعکس شده است، زیرا 55% ادعا می‌کنند که هرگز یا به‌ندرت کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند.

80% از تمامی پاسخ‌دهندگان حداقل یک‌بار در ماه یک مجله چاپی می‌خوانند، در مقایسه با 56% که مجلات دیجیتال می‌خوانند. نظرسنجی تفاوت‌های قابل توجهی در عادات خواندن مجله نشان داد. به عنوان مثال، 57% از پاسخ‌دهندگان در ایتالیا حداقل یک‌بار در هفته یک مجله چاپی می‌خوانند، اما در نیوزیلند و استرالیا کمتر از 35% از پاسخ‌دهندگان هر هفته یک مجله چاپی می‌خوانند. در برزیل، 63% ادعا می‌کنند که حداقل یک‌بار در هفته یک مجله دیجیتال می‌خوانند، در مقایسه با تنها 19% از پاسخ‌دهندگان بریتانیا.

در مورد خواندن پیام‌های بازاریابی، نتایج برای هر دو فرمت الکترونیکی و چاپی مشابه بود. 23% از تمامی پاسخ‌دهندگان روزانه ایمیل‌های بازاریابی را می‌خوانند؛ 19% روزانه نامه‌های تبلیغاتی آدرس‌دار تحویل گرفته شده در خانه را می‌خوانند و 18% روزانه نامه‌های تبلیغاتی بدون آدرس تحویل گرفته شده در خانه را می‌خوانند. خواندن ایمیل‌های بازاریابی به‌طور چشمگیری بین کشورها متفاوت است. در برزیل، 45% از مصرف‌کنندگان روزانه ایمیل‌های بازاریابی را می‌خوانند؛ در حالی که در بریتانیا کمتر از 13% از پاسخ‌دهندگان روزانه ایمیل‌های بازاریابی را می‌خوانند. 35% از پاسخ‌دهندگان در فرانسه ادعا می‌کنند که هرگز ایمیل‌های بازاریابی را نمی‌خوانند!

۳. اخبار مورد اعتماد

مفهوم جعل داستان‌ با هدف فروش بیشتر نسخه‌ها از نخستین روزهای رسانه‌های جمعی وجود داشته است. با این حال، پدیده اخیر رسانه‌های اجتماعی موجب ظهور “اخبار جعلی” شده است.

76% از تمامی پاسخ‌دهندگان معتقدند که اخبار جعلی یک روند نگران‌کننده است. در آفریقای جنوبی، 87% نگران این روند هستند.

پاسخ‌دهندگان در سراسر جهان اعتماد بسیار کمی به رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان منبع اخبار دارند. تنها 24% از پاسخ‌دهندگان جهانی به اخبار داستان‌هایی که در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر می‌خوانند، اعتماد دارند. پرسش شوندگان در بریتانیا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی بیشترین میزان تردید را دارند و تنها 16-19% از پاسخ‌دهندگان به اخبار اجتماعی اعتماد دارند. مصرف‌کنندگان در ایالات متحده بیشترین اعتماد را به رسانه‌های اجتماعی دارند و 35% از پاسخ‌دهندگان به داستان‌هایی که می‌خوانند اعتماد دارند.

اعتماد به روزنامه‌های چاپی دو برابر اعتماد به رسانه‌های اجتماعی است، به‌طوری که 51% از پاسخ‌دهندگان جهانی به اخبار داستان‌هایی که در روزنامه‌های چاپی می‌خوانند، اعتماد دارند. کشور با بالاترین سطح اعتماد به روزنامه‌های چاپی فرانسه است با 62%. این ممکن است توضیح دهد که چرا فرانسه همچنین بالاترین نسبت پاسخ‌دهندگان (74%) را دارد که اگر روزنامه‌های چاپی ناپدید شوند، بسیار نگران خواهند شد.

روزنامه‌های چاپی می‌توانند پوشش عمیقی از یک داستان ارایه دهند بدون اینکه با حواس‌پرتی‌های معمولی که با خواندن آنلاین همراه است، مانند تبلیغات مزاحم، نوتیفیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی، پاپ‌آپ‌ها و غیره، روبه‌رو شوند. این ممکن است دلیلی باشد که 63% از تمامی پاسخ‌دهندگان معتقدند که خواندن اخبار در یک روزنامه چاپی درک عمیقی از داستان ارایه می‌دهد و  71% از مصرف‌کنندگان در ایالات متحده و فرانسه این را درست می‌دانند.

اگرچه تنها 48% از پاسخ‌دهندگان معتقدند که خواندن اخبار آنلاین درک عمیقی از داستان ارایه می‌دهد، 50% از تمامی پاسخ‌دهندگان می‌گویند که در آینده اخبار بیشتری به صورت آنلاین خواهند خواند.

 یافته‌ها به‌طور خلاصه:

آفریقای جنوبی: 87% فکر می‌کنند اخبار جعلی یک روند نگران‌کننده است.

فرانسه: 74% اگر روزنامه‌های چاپی ناپدید شوند، بسیار نگران خواهند شد.

ایالات متحده: 71% معتقدند که خواندن اخبار در یک روزنامه چاپی درک عمیقی از داستان ارایه می‌دهد.

فرانسه: 62% به اخبار داستان‌هایی که در روزنامه‌های چاپی می‌خوانند، اعتماد دارند.

نیوزیلند: تنها 17% به اخبار داستان‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی می‌خوانند، اعتماد دارند.

4. فشار دیجیتال؟

تحقیقات روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها به سلامت آسیب می‌زند و بر خواب تاثیر منفی می‌گذارد. اما آیا مصرف‌کنندگان نگران این موضوع هستند؟ و چقدر برایشان مهم است که “خاموش کنند”؟

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که 53% از پاسخ‌دهندگان جهانی نگران هستند که استفاده بیش از حد از دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند به سلامتشان آسیب بزند. تنها 37% از مصرف‌کنندگان در آلمان نگران آسیب به سلامت از دستگاه‌های الکترونیکی هستند که به‌طور تصادفی همان نسبت از پاسخ‌دهندگان آلمانی است که می‌گویند زمان زیادی را با دستگاه‌های الکترونیکی صرف می‌کنند (کمترین میزان در بین همه کشورها).

5. ترجیحات تبلیغاتی

مزایا و معایب تبلیغات آنلاین موضوعی است که بین حرفه‌ای‌های بازاریابی به شدت مورد بحث قرار گرفته است. عدم وجود نظارت مستقل، استفاده از ابزارهای مسدودکننده تبلیغات و تکنیک‌های اندازه‌گیری جنجالی از جمله موضوعات پراخت شده در بیشتر نشریات و وب‌سایت‌های صنعتی هستند. اما در سطح بنیادی، مصرف‌کنندگان نسبت به تبلیغاتی که آنلاین مشاهده می‌کنند چه احساسی دارند؟

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که تبلیغات آنلاین از سوی اکثریت پاسخ‌دهندگان جهانی به‌طور منفی دیده می‌شود، به‌طوری که 68% از پاسخ‌دهندگان به تبلیغات آنلاین توجه نمی‌کنند. در بریتانیا، با 78% بیشترین نسبت پاسخ‌دهندگان وجود دارد که به تبلیغات آنلاین توجه نمی‌کنند. همچنین، 72% از پاسخ‌دهندگان در بریتانیا نمی‌توانند آخرین بار را که به‌طور داوطلبانه روی یک تبلیغ آنلاین کلیک کرده‌اند به یاد آورند.

به‌طور کلی، 62% از پاسخ‌دهندگان جهانی و 69% از پاسخ‌دهندگان در ایالات متحده و بریتانیا تبلیغات آنلاین را آزاردهنده و معمولا بی‌ارتباط می‌دانند.

مسدود کردن تبلیغات مشکل عمده‌ای برای هر دو گروه تبلیغ‌کنندگان و صاحبان وب‌سایت‌ها است که ممکن است در نتیجه آن درآمد خود را از دست بدهند. 58% از تمام پاسخ‌دهندگان سعی می‌کنند تبلیغات آنلاین را مسدود یا از آن‌ها اجتناب کنند. بریتانیا با 64% بیشترین تعداد پاسخ‌دهندگان را دارد که تبلیغات را مسدود یا اجتناب می‌کنند و به‌دنبال آن پاسخ‌دهندگان در ایالات متحده و فرانسه با 63% قرار دارند.

نظرسنجی همچنین نشان داد که اعتماد به تبلیغات آنلاین به طور قابل توجهی کم است. 58% از پاسخ‌دهندگان جهانی به بسیاری از تبلیغات آنلاین اعتماد ندارند. در فرانسه، 63% از پاسخ‌دهندگان به تبلیغات آنلاین اعتماد ندارند.

هنگام مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات چاپی، 46% از پاسخ‌دهندگان جهانی پس از مشاهده یک تبلیغ در روزنامه یا مجله چاپی احتمال بیشتری دارد که اقدام به خرید کنند تا اینکه همان تبلیغ را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند. در ایالات متحده، این عدد به 54% افزایش می‌یابد.

همچنین، 46% از پاسخ‌دهندگان جهانی به پیام‌ها و تبلیغات در بروشورها و نامه‌های چاپی بیشتر توجه می‌کنند تا پیام‌ها و تبلیغات ارسال شده از طریق ایمیل. در فرانسه، 59% از مصرف‌کنندگان به بروشورها و نامه‌های چاپی توجه بیشتری می‌کنند.

یافته‌ها به‌طور خلاصه:

۶. گرایش به دیجیتال

سازمان‌های مالی، خدمات عمومی، شرکت‌های مخابراتی و دولت‌ها به طور فزاینده‌ای مشتریان خود را به سمت “بدون کاغذ” شدن تشویق می‌کنند. اما تغییر به دیجیتال همیشه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان ارزش ارتباطات مبتنی بر کاغذ را درک می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل