یکی از پیشروان جهانی در زمینه طعم غذا و تغذیه، به تازگی مطالعهای انجام داده است که نشان میدهد یکسوم مصرفکنندگان مواد غذایی، تمایل به استفاده از برندها یا محصولاتی را دارند که از زمان ماندگاری بالاتری برخوردارند. این تغییر در رفتار مصرفکنندگان از تمایل شدید آنها به کاهش میزان ضایعات مواد غذایی ناشی میشود. یافتههای مربوط به یک نظرسنجی جدید نشان میدهد که 98 درصد افراد شرکتکننده در آن نظرسنجی در تلاش برای به حداقل رساندن ضایعات غذایی بودند که این اقدام متاثر از توجه به عواملی همچون نگرانیهای مالی، ملاحظات زیستمحیطی و توجه به میزان رو به افزایش گرسنگی در جهان عنوان شد.

در همین حال 69 درصد از مصرفکنندگان تمایل به خرید محصولاتی داشتند که در فرمولاسیون آنها به کاهش ضایعات غذایی توجه خاص شده بود. این دیدگاه جدید حاکی از یک فرصت استثنایی برای صنعت غذا است تا با دست زدن به اقدمات جدید محصولاتی را تولید کند که با انتظارات در حال تغییر مصرفکنندگان همخوانی داشته باشند.
این مطالعه که تعداد ۵۱۵۴ مصرفکننده در ۱۰ کشور را دربر میگرفت، نشان داد که ۷۲ درصد از پاسخدهندگان معتقد بودند با افزایش مدت ماندگاری یک محصول میتوان ضایعات مربوط به آنها را کاهش داد. همچنین ۷۴ درصد از مصرفکنندگان مورد سوال در بررسی بالا اذعان کردند که در موقع خرید اقلام مصرفی خود به میزان مواد نگهدارنده موجود در آن محصولات توجه ویژهای دارند.
همچنین بخش دیگری از همین نظرسنجی نشان داد در مجموع ۸۲ درصد از پاسخدهندگان از مصرف مواد نگهدارنده طبیعی در محصولات استقبال کردند، در حالی که ۵۰ درصد از شرکتکنندگان با خرید محصولاتی که در آنها از نگهدارندههای مصنوعی استفاده میشد مشکلی نداشتند.
Kerry Group، یکی از پیشروان جهانی در زمینه طعم غذا و تغذیه، به تازگی مطالعهای انجام داده است که نشان میدهد یکسوم مصرفکنندگان مواد غذایی، تمایل به استفاده از برندها یا محصولاتی را دارند که از زمان ماندگاری بالاتری برخوردارند.
این تغییر در رفتار مصرفکنندگان از تمایل شدید آنها به کاهش میزان ضایعات مواد غذایی ناشی میشود. یافتههای مربوط به یک نظرسنجی جدید نشان میدهد که 98 درصد افراد شرکتکننده در آن نظرسنجی در تلاش برای به حداقل رساندن ضایعات غذایی بودند که این اقدام متاثر از توجه به عواملی همچون نگرانیهای مالی، ملاحظات زیستمحیطی و توجه به میزان رو به افزایش گرسنگی در جهان عنوان شد.
در همین حال 69 درصد از مصرفکنندگان تمایل به خرید محصولاتی داشتند که در فرمولاسیون آنها به کاهش ضایعات غذایی توجه خاص شده بود. این دیدگاه جدید حاکی از یک فرصت استثنایی برای صنعت غذا است تا با دست زدن به اقدمات جدید محصولاتی را تولید کند که با انتظارات در حال تغییر مصرفکنندگان همخوانی داشته باشند.
این مطالعه که تعداد ۵۱۵۴ مصرفکننده در ۱۰ کشور را دربر میگرفت، نشان داد که ۷۲ درصد از پاسخدهندگان معتقد بودند با افزایش مدت ماندگاری یک محصول میتوان ضایعات مربوط به آنها را کاهش داد. همچنین ۷۴ درصد از مصرفکنندگان مورد سوال در بررسی بالا اذعان کردند که در موقع خرید اقلام مصرفی خود به میزان مواد نگهدارنده موجود در آن محصولات توجه ویژهای دارند.
همچنین بخش دیگری از همین نظرسنجی نشان داد در مجموع ۸۲ درصد از پاسخدهندگان از مصرف مواد نگهدارنده طبیعی در محصولات استقبال کردند، در حالی که ۵۰ درصد از شرکتکنندگان با خرید محصولاتی که در آنها از نگهدارندههای مصنوعی استفاده میشد مشکلی نداشتند.
Bert De Vegt، معاون حفاظت و نگهداری غذا در گروه کری گفت: تحقیقات ما به وضوح نشان میدهد که مصرفکنندگان مواد غذایی علاقه زیادی به کاهش ضایعات غذایی در خانههای خود دارند و به این نکته به خوبی اشراف دارند که استفاده از محصولات با زمان ماندگاری بالا چگونه به حفظ منابع جهان و مراقبت از محیطزیست خواهد انجامید.
او در جایی دیگر چنین میافزاید: با توجه به ادامه فشارهای تورمی که هماکنون در سرتاسر جهان شاهد آن هستیم، جلوگیری از افزایش ضایعات موادغذایی از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.
او همچنین اضافه میکند: با توجه به اینکه ۲۹ سپتامبر بهعنوان روز جهانی آگاهی از کاهش ضایعات و هدررفت منابع غذایی توسط سازمان ملل تعیین و به جهانیان معرفی شده است، اقدامات فوری به منظور پیشگیری هرچه بیشتر از ضایعات غذایی و افزایش زمان ماندگاری محصولات غذایی باید صورت گیرد به طوریکه نشانگر ملموسی از بهبود عمر مفید محصولات باشد. لذا با انجام اهداف اشاره شده، شرکتهای تولید مواد غذایی باید به خوبی بتوانند به تقاضاهای مصرفکنندگانی که به طور فزایندهای نگران تاثیر اتلاف منابع غذایی بر خود، جامعه و سیاره خود هستند پاسخ دهند.
حالا باید ببینیم که این پردازندهها چه معنایی دارند؟ این دادهها به این معنی است که چشم خود را به روی این تغییرات باز نگهدارید و با شرکای تولیدی خود امور را بررسی و اگر نیاز باشد بازبینی نمایید و در صورت نیاز تغییرات ضروری را در نظر بگیرید. اگر آنها در نظر دارند که در محصولات قبلی خود تغییری حاصل کرده یا مبادرت به تولید محصولات جدیدی کنند بدین معنی است که باید به روشهای جدیدی روی آورند که بتوانند به مدت ماندگاری محصولات خود اضافه کرده و از اتلاف آنها جلوگیری کنند. این روشهای نگهداری میتواند شامل خشک کردن، انجماد، ترش کردن و پرتودهی برای کند کردن یا متوقف کردن فساد غذا باشد.
در اینجا باید به پورتفولیوی گروه کری اشاره کنیم که شامل سرکههای بافر شده بدون سدیم، استاتهای پتاسیم، سیستمهای چندکاره برای حل چالشهای پیچیده نگهداری در محصولات گوشتی، و طیفی از محصولات گندم تخمیر شده برای کنترل کپک در نان میشود.
همچنین کری در یک گروه ائتلافی عضویت دارد که بر روی ضایعات غذایی تحقیق میکنند و از ایدههای جدید برای کمک بیشتر به مشتریان و مصرفکنندگان استقبال میکنند تا هر چه بیشتر اطلاعاتی را در جهت شفافسازی برچسبها و اطلاعات مربوط به تاریخهای مصرف را در اختیار آنها قرار دهند.
در اوایل سال ۲۰۲۳، گروه کری تحقیقاتی را با همکاری گروههای دیگری چون C+R Research, Qualtrics, Wageningen University&Research (WUR) آغاز کرد تا به درک عمیقتری از نظرات و رفتار مصرفکنندگان در مورد ضایعات مواد غذایی دست یابد.
این مطالعات و تحقیقات صورت گرفته شامل مصاحبههای عمیق یک هفتهای با 60 مصرفکننده در آمریکا، بریتانیا، مکزیک، فرانسه و تایلند میشود. همچنین یک کاوش کمی گستردهتر از نظرسنجی با شرکت 5154 مصرفکننده درکشورهای نامبرده در بالا و به همراه کشورهای دیگری چون برزیل، آفریقای جنوبی، آلمان، استرالیا و کانادا.