عده‌ای بر این باورند که بسته‌بندی و لیبل‌زنی آن علت 33درصد از خطاهای دارویی هستند. موسسه IOM در گزارش سال 2006 خود با نام «جلوگیری از خطاهای دارویی» به این نکته اشاره کرده است. برای به حداقل رساندن خطراتی که می‌تواند به چنین خطاهایی منجر شود، FDA نخستین سری راهنمای خود با عنوان «نکات ایمنی طراحی محصول برای کاهش خطرات دارویی» را منتشر کرد. راهنمای دوم به‌طور خاص بر لیبل‌های ظروف دارویی و لیبل‌های جعبه‌ها تمرکز دارد در حالی که سومین نمونه بر نام‌گذاری متمرکز خواهد بود.

بسته‌بندی و لیبل‌زنی, کاهش خطرات دارویی, لیبل‌های ظروف دارویی, طراحی و تولید درب‌های دارویی, لیبل‌های شفاف, بسته‌بندی دارو

 در راهنمای اول FDA برخی توصیه‌‌ها را برای بهبود طراحی و تولید درب‌های دارویی دارد. «آژانس به تولیدکنندگان دارو تاکید می‌کند تا در مراحل اولیه ارتقا دارو به پتانسیل‌های موجود برای خطاهای دارویی توجه کنند. بسته‌بندی و لیبل‌زنی از جمله این تاکیدها هستند.» از آنجایی که بسته‌بندی، لیبل‌زنی و فهرست علایم و اطلاعات به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر استفاده از دارو شناخته شده‌اند، هرگونه ضعف یا خطایی می‌تواند باعث خطایی دارویی شود که خطرات زیادی را متوجه بیمار می‌کند.

FDA تصریح می‌کند که «تاثیرگذارترین استراتژی برای هدف‌گیری خطاهای مرتبط با دارو، بر بهبود و ارتقا طراحی ارتباط و واکنش بین محصول و مصرف‌کننده استوار است.» مصرف‌کنندگان می‌توانند پزشکان، داروسازان، پرستاران و بیماران شامل شود.

علاوه بر نحوه دوزبندی دارو، مصرف‌کننده باید با چالش درب ظرف دارویی نیز مواجه شود. FDA می‌گوید: بهترین طراحی درب برای ظرف آن‌هایی هستند که احتیاج به آموزش اضافی مصرف‌کننده نهایی ندارند. این موضوع در مورد دوزبندی و روش خوردن دارو نیز صادق است. طراحی نامناسب درب ظرف منجر به خطاهایی در روش خوردن، دوزبندی و استفاده از داروها می‌شود.»

آژانس چندین توصیه را برای سیستم‌های بسته‌بندی دارد: به‌عنوان مثال «تا حد امکان درب‌های ظرف نباید به طرز گیج‌کننده‌ای شبیه دیگر محصولاتی باشند که از یک خط تولید هستند یا حتی سایر خطوط تولید.» آژانس می‌نویسد: «در صورت امکان درب‌های تولیدی‌تان را به وسیله اندازه، شکل، رنگ، نوع بافت ماده اولیه یا سایر راه‌ها متمایز کنید. انجام این کار از احتمال خطر انتخاب اشتباهی محصول می‌کاهد.»

خطا در انتخاب محصول، بنا به گزارش‌ها، از ویال‌هایی که دارای شکل، اندازه و درب با رنگ مشابه هستند و در قفسه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، ناشی می‌شود. محصولاتی که برای مصرف بعدی باید رقیق شوند را نباید در ظرف‌هایی بسته‌بندی کرد که برای مصرف مستقیم طراحی شده‌اند.

به تولیدکنندگان توصیه می‌شود تا از محصولات دارای ابزارهای دارویی ترکیبی (افشانه‌ها یا قلم‌های از پیش پر شده) که عملکرد غیرقابل انتظار یا نامعمولی دارند، محافظت مناسبی در مقابل مصرف غیرصحیح ندارند، کنترل‌های پیچیده یا گیج‌کننده‌ای دارند و دارای لیبل‌زنی نامناسب یا ویژگی‌های ایمنی قابل صرفنظر کردن هستند، دوری کنند.

«خوانایی موضوعی حیاتی است.» از درب‌های ظروفی که تمایز دیداری ضعیفی بین ماده اولیه درب واطلاعات لیبل مانند فویل، لیبل‌های شفاف بر روی سرنگ‌های شیشه‌ای، پلاستیکی یا اطلاعات حک شده برای خود سرنگ ایجاد می‌کنند خودداری کنید.

بسته‌بندی متناسب با اندازه مصرف (در مقابل بسته‌بندی‌هایی که میزان زیادی دارو را در خود جای می‌دهند) نیز در کاهش خطاها موثر هستند. FDA تصریح می‌کند که «استفاده هوشمندانه از ظروف متناسب، اندازه مصرف (بلیستر، ساشه، پاکت و راهنمای نوبت مصرف و تقویم‌دار) که می‌تواند دارو را صحیح و بی‌کم و کاست تحویل مشتری دهد نیز از میزان خطاها می‌کاهد.» چنین بسته‌بندی‌هایی ممکن است از خطاهایی که ممکن است توزیع غیردقیق دارو در بسته‌بندی‌های با حجم زیاد موجب شود، جلوگیری کند. ظروف متناسب با اندازه مصرف همچنین ممکن است خطاهای احتمالی در روش مصرف دارو را نیز بکاهد چنانچه راهنمای روش مصرف، زمان مصرف یا دوز مصرف به آن‌ها الصاق شده باشد.

توصیه می‌شود در بسته‌بندی‌های متناسب با اندازه مصرف، طراحی به گونه‌ای انجام شود که اندازه مصرف و روش آن به شکلی مناسب باشد تا از خطای احتمالی جلوگیری شود. FDA تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا از ابزارهای کاهش‌دهنده ریسک همچون (FMEA) استفاده کنند و عوامل انسانی را با شبیه‌سازی محیط و فرد استفاده‌کننده در نظر بگیرند. «برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی برای طراحی مجدد محصول به خصوص هنگامی که به بازار ارسال شده است، مهم است که مصرف‌کننده نهایی را در فضایی که دارو را مصرف می‌کند مورد توجه قرار دهید آن هم در مراحل اولیه ارتقاو طراحی بسته‌بندی دارو.»