packagingart

بر خلاف برخی بخش های غذایی، صنعت بسته‌بندی آب متضرر از کرونا

 نوش آنلابن: پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت بسته‌بندی آب و مشکلات تولیدکنندگان این صنعت نوشت. با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور از اسفند ماه و در نتیجه تعطیلی گسترده بسیاری از اصناف طی سه ماه گذشته بخش وسیعی از بازار توزیع و مصرف آبهای بسته بندی از دست رفته و همین امر موجبات بروز خسارات سنگینی در صنعت مذکور را فراهم نمود، این در حالیست که تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تولید و فروش بسیاری از سرفصل های صنایع غذایی و آشامیدنی به شدت افزایشی بوده و بسیاری از واحدهای تولیدی را ناگزیر به افزایش ساعات تولید و عرضه نمود .

 

 

بررسی آمار تولید و فروش آبهای بسته بندی در کشور طی سالهای اخیر نشانگر این مطلب میباشد که حدود نیمی از تولیدات این صنعت متعلق به احجام یک نفره اعم از ۵۰۰، ۳۵۰، ۳۳۰ ، ۲۵۰، ۲۳۰ و ۲۰۰ سی سی می‌باشد که بازار مصرف آنها عبارتند از کافی شاپها، رستورانهای اعم از سنتی و فست فود، هتلها و مراکز جهانگردی، ایرلاینها، مراکز تفریحی اعم از پارک، سینما، تئاتر، موزه، باشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی، و ….. که متاسفانه همگی آنها طی سه ماه اخیر ناگزیر به تعطیلی بوده و همین امر موجب توقف تولید و عرضه این بخش از محصولات صنعت بسته بندی آب شد و در نتیجه بسیاری از واحدهای تولیدی در این صنعت چاره ای جز تعطیلی و توقف تولید نداشتند و متاسفانه آن گروه از شرکتهای تولیدی که بیشترین تمرکز خود را بر روی تولید و عرضه محصولات با حجم یک نفره ( single serve ) قرار داده بودند بیشترین زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا را متحمل شدند .

 

بدون شک شیوع ویروس کرونا همزمان با کاهش شدید قدرت خرید مردم طی سالهای اخیر موجبات تضعیف هرچه بیشتر این صنعت را فراهم نموده است، این در حالیست که فرهنگ مصرف آب بسته بندی در خارج از مرزهای ایران همواره در حال توسعه میباشد ، بدون شک افزایش دانش مصرف کنندگان در خصوص تفاوت کیفی آبهای بسته بندی با آب شرب شهری که حاصل جمع آوری آبهای سطحی در پشت سدها و انتقال به تصفیه خانه ها و نهایتا توزیع توسط سیستمهای توزیع زیر زمینی میباشند از مهمترین دلایل توجه روز افزون مردم در سطح جهان به این محصولات می باشد.

 

استحصال و برداشت آب از سفره های زیرزمینی و هدایت آن در کوتاهترین زمان ممکن به درون بطریها بدون دخالت دست از مهمترین مزیتهای کیفی آب های بسته بندی میباشند که در کنار سایر ویژگیهای منحصر به‌فرد از جمله سبکی و سهولت در حمل و نقل ، امکان استفاده شخصی ، امکان انبارش و نگهداری در طولانی مدت ، امکان استفاده در بحرانهای طبیعی و غیر طبیعی از جمله زلزله، سیل یا جنگ ، و…… موجب گردیده است تا امار تولید و مصرف آنها در جهان بطور روز افزون افزایش یابد، ذکر این نکته ضروریست که در برخی از کشورهای جهان از جمله ایران عزیز، قدمت بالای شبکه توزیع که گاها به بیش از نیم قرن میرسد موجبات بروز پوسیدگی و فرسودگی بالا در شبکه را فراهم نموده است و همین امر میتواند موجبات افت کیفی آب و کاهش ضریب اطمینان نزد مصرف کننده را فراهم نماید.

 

از آنجا که مردم عزیز کشورمان در زمره مردمان کم نوش در مصرف آب محسوب میگردند ، انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی بر این امید است تا فرهنگ مصرف آبهای بسته بندی به عنوان سلامت محورترین محصول در صنعت غذا و آشامیدنی در میان هموطنان گرامی ارتقاء یابد و ضمن تغییر از گروه کم نوش به پر نوش در مصرف آب ، موجبات ارتقاء سلامت روزافزون خود را فراهم نمایند.

 

خروج از نسخه موبایل