packagingart

بررسی آخرین پیشرفت‌ها و گرایش‌ها در دنیای بسته‌بندی

 مصرف‌کنندگان آگاهی که بیشتر خریدشان را آنلاین انجام می‌دهند و کارکردهای بهتری را از کالای خریداری شده انتظار دارند، نیروی محرک طراحی بسته‌های نوظهور سخت و انعطاف‌پذیر هستند- از پاکت‌ها گرفته تا مقسم‌های نسل آینده قرص.

 

بطری PET

چنین نیازهایی نیروی محرکه روش‌های جدید پیشگویان طراحی و ابعادسنجی برای بسته‌بندی‌های ویژه تجارت الکترونیکی‌ای هستند که باید خارج از چرخه توزیع و تولید سنتی، از تولیدکنندگان صاحب‌نام تجاری تا قفسه فروشگاه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند. علاوه بر این، پیشرفت‌ها در مواداولیه پایدار و تعهد صاحبان نام‌های تجاری برای حرکت درجهت رسیدن به هدف‌های والا در موضوع بازیافت، همگی گسترش تولید پلاستیک‌های دوستدار محیط‌زیست را در پی خواهند داشت.

بسته‌بندی‌های راه‌حل‌محور

در بحث بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، به‌ویژه پاکت‌ها، ما شاهد افزایش 58درصدی در معرفی محصولات غذایی‌ای هستیم که بسته‌بندی‌های ایستاده، مهمترین انتخاب برای عرضه این محصولات از سال 2012 بوده‌اند. David Luttenberger، مدیر جهانی بسته‌بندی در آژانس Mintel در ادامه می‌گوید: «خرده‌فروشان و برندها همگی بر نقشی که بسته‌بندی می‌تواند در بهبود زندگی مصرف‌کنندگان ایفا کند، تاکید دارند.»

بسته‌بندی‌های راه‌حل‌محور که کمتر قابل شکستن هستند، توزیع و ریختن محصول از درون آنها آسان‌تر است یا قابل سیل مجدد هستند، در مقابل آنهایی که فقط قابل بستن دوباره هستند، کلیدی برای افزودن ارزشی فراتر از صرفا متفاوت بودن به حساب می‌آیند.

Luttenberger می‌افزاید: «هنگامی که قیمت و کیفیت ارایه‌شده محصول با هم برابر باشند، مصرف‌کننده بسته‌بندی را به‌عنوان راهکاری می‌شناسد که قرار است در زندگی او تفاوتی واقعی ایجاد کند.» مثالی که در این مورد می‌توان ابراز کرد ظرف PET دمشی ThermaSet تولید Graham Packaging برای پرکنی داغ غذاهای پاستوریزه است که برنده جایزه الماس مسابقه Dupont 2016 شد. کلیدی‌ترین ویژگی‌های این ظرف به قرار زیر هستند:

1- پایداری گرمایی تا حدود 300 درجه فارنهایت

2- 50 درصد سختی بیشتر دیواره‌های کناری

3- طول عمر 2سال یا بیشتر به خاطر فناوری ضدنفوذ

4- سبک‌تر و مقاوم در برابر شکنندگی است که این ظرف را جایگزین مناسب برای خطوط پرکنی دمای بالا کرده است

5- دیواره‌های نازک‌تر به معنای جار باریک‌تر است که فضای کمتری در قفسه می‌گیرد و حمل آن نیز آسان‌تر است

6- 100درصد قابل بازیافت به عنوان PET

ThermaSet فرآیند قالب‌گیری دمشی است که در آن رزین استاندارد گرید بطری به ظرف‌هایی با ویژگی‌های بسیار بالاتر از آنچه PET تاکنون به آنها دست یافته است تبدیل می‌شود. درحقیقت، غول خرده‌فروشی Wegman، در محاسباتش به این نتیجه رسید که با این بطری چهره جدیدی به قفسه فروشگاه داده‌اند. جار کمی نازک‌تر به نظر می‌آید و تا وقتی آن را در سبد خرید خود نگذاشته‌اید فرقش را با شیشه متوجه نخواهید شد. Michael Reed مدیر تجاری Graham ادامه می‌دهد: «بسته‌بندی برای بخش‌هایی در مرکز فروشگاه که به دنبال رشد و خلاقیت هستند پتانسیل‌های جدیدی ایجاد می‌کند.»

بسته‌بندی‌هایی که باعث افزایش و بهبود تلقی از تازگی می‌شوند یا ویترینی از نشانه‌های بسیار زیبایی‌شناختی هستند، به وضوح روند صعودی را طی می‌کنند. به‌عنوان مثال، بسته‌بندی‌های سخت، به‌ویژه در بخش بهداشت شخصی از مزیت‌های PET به نحو احسنت استفاده می‌کنند. ظرف‌هایی از این جنس به خوبی توانسته‌‌اند رنگ‌های زیبا و غنی محصولات را از درون خود نمایش دهند.

گزارش Mintel2016 درخصوص بسته‌بندی مواد غذایی تصریح می‌کند که تازگی، دغدغه شماره یک مصرف‌کنندگان است. چه بسته‌بندی سخت از جنس PET فوق‌شفاف باشد یا پنجره‌ای در دل یک بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، توانایی مصرف‌‌کننده برای بالا بردن قدرت تصمیم‌گیری‌اش از طریق دیدن تازگی محصولی که آن را می‌خرد، موضوعی حیاتی است.

نمونه قابل ذکر در این مبحث قوطی پلاستیکی TruVue تولید Sonoco است که به خاطر شفافیتش، محصول به خوبی از درونش پیداست. این قوطی در سال 2015 تولید و توسط McCall Farm برای خط محصول Glory Farms این شرکت مورد استفاده قرار گرفت. Luttenberger در این خصوص چنین توضیح می‌دهد. «ما این قوطی‌های پلاستیکی را تا پیش از این با درب‌های آلومینیومی دیده بودیم. این یکی کمی شکیل‌تر و پرزورتر به نظر می‌آید چراکه قابلیت انجام عملیات قرعی را داشت.»

در جایی که آب‌وهوای سخت، یک مشکل باشد، راهکارهایی مانند بطری جدید StarLite Tropical شرکت Sidel، صحت محصول از تولید تا مصرف را تضمین می‌کند. این بطری‌ها با ظرفیت 25/0 تا 3 لیتر، برای بسته‌بندی‌ نوشیدنی‌های گازداری عرضه شده‌اند که در هوای مرطوب یا گرم تولید می‌شوند. بطری PET نهایی پایداری بیشتر و مقاومت بالاتر در برابر خراش و شکستگی در طول چرخه توزیع را از خود نشان می‌دهد.

بر روی رادار سال 2017

گزارش Mintel2017 در مورد گرایش‌های جهانی بسته‌بندی، از 5 حرکت و جابه‌جایی موثر صاحبان نام‌های تجاری خبر می‌دهد. مصرف‌کنندگان بیش از پیش از شکل ساختار و طراحی بسته آگاهی می‌یابند. Beth Bloom تحلیلگر Mintel می‌افزاید: «نگهداری و حفظ هویت برند از طریق بازنگری‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدید، یک باید است. به‌عنوان نمونه، هنگامی که Daisy Sour Cream از تیوب پلاستیکی به پاکت درب‌دار وارونه منتقل شد، بسته جدید باید دقیقا از تایپوگرافی و متن نمونه‌های قبلی استفاده می‌کرد. »

در همین حال، در کنفرانس بسته‌بندی که در فوریه 2017 در Tampa برگزار شد، آخرین نگرش‌ها و پیشرفت‌های بسته‌بندی به قرار زیر دسته‌بندی شدند:

 تبدیل فلز و شیشه به بسته‌های پلاستیکی با دیواره نازک:

از لحاظ تجاری ساختارهای بادوام پلاستیکی با دیواره نازک باید فرآیندی آسان و تمام ویژگی‌های عملکردی مورد نیاز مانند غیرقابل نفوذ بودن را درخود داشته باشند. Alessandra Bosco مدیر ارتقا تجاری HRS flow در ادامه می‌گوید: «عملکرد بالا می‌تواند به خاطر سیستم ناودان داغ این شرکت باشد که شامل درب انتخابی لیزری (SLM) و نازل‌های MTR می‌شود. SLM فرآیند چاپ 3D فولاد است که برای خلق کانال‌های هم شکل خنک‌کننده استفاده می‌شود تا بهبود تولید نهایی محصول با تنظیم گرمایی دقیق و کاهش چرخه زمانی را سبب شود.

نازل‌‌های MTR برای قالب‌های چندحفره‌ای طراحی شده‌اند به‌ویژه برای قالب‌های تزریقی دیواره نازک. با داشتن پایداری بالا در فرآیند، نازل ویژه، برای قالب‌گیری تزریقی تزیینی در فرآیند IML نیز قابلیت استفاده دارد. نازل‌‌های MTR مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی نوک نازل دارند.

 

ویژگی و کاربردهای کوپلیمرهای PETN و مخلوط PEN/PET:

Frunk Embs، مدیر ارتقا تجاری (IVL) Indorama Ventures خبر از تملک حق انحصاری تولید (NDC) naphthalene di-carboxylic acid dimethyl و نیز PTA از شرکت BP داد.

این قرارداد موجب خواهد شد تا IVL بتواند از NDC به‌عنوان کومونومر برای بهبود پلیمرهای موجود و جدید PET شامل PEN استفاده کند. ویژگی‌ها و منافع احتمالی NDC بهبودیافته نامتبلور و کوپولیمرهای کریستالی PETN- در مقابل PEN در ترکیب PET – شامل درجه بالاتر خمش گرمایی به خاطر انتقال بالاتر شیشه، پایداری بهتر مکانیکی به خاطر ضریب بالاتر، کاهش ترک‌های استرسی از طریق پایداری بهتر هیدرولیتیک و بهبود نفوذ غیرفعال و نفوذناپذیری در برابر UV در مقایسه با PET استاندارد می شود. قوطی ایروسل در این میان ازجمله کاربردهای حیاتی است که ارتقا یافته است.

 

بطری‌های از جنس HDPE تولیدشده به روش قالب‌گیری کششی- دمشی

Ted Harris، مدیر Polymers Americas، خبر از به‌کارگیری روش قالب‌گیری تزریقی کششی دمشی (ISBM) برای تولید بطری‌های HDPE می‌دهد.

Harris می‌گوید: «امروز در آمریکای شمالی، در حدود 6/4میلیارد پوند HDPE در سال مصرف می‌شود تا قطعات قالب‌گیری دمشی همچون بطری‌ها، بشکه‌ها و مخازن سوخت تولید شود. بیش از 70درصد از این حجم HDPE در بطری‌های دمشی برای بسته‌بندی مواد شیمیایی خانگی، غذاهای مایع و روغن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب‌گیری اکستروژن دمشی (EBM) فرآیند غالب برای تولید بطری‌های HDPE است و بعد از آن عملیات تزریقی دمشی. ISBM می‌تواند وزن بطری را کاهش دهد، نیاز به پلیسه‌برداری را از بین ببرد و از خطای سیل‌بندی در بخش خنک‌کننده در هنگام تولید بطری‌های HDPE جلوگیری کند.» در تولید این بطری‌ها از رزین SB 1359 NA استفاده می‌شود.

جهت دومحوره پریفورم در حین فاز کشش/دمش، کلید اصلی سختی بهبود یافته و سبک‌تر شدن آن در مقایسه با EBM است. فرآیند ISBM می‌تواند بطری‌هایی 20درصد سبک‌تر اما با همان میزان تحمل فشار عمودی و مقاومت در برابر تغییر شکل نسبت به EBM تولید کند.

 

در میان 40 بسته‌بندی برتر سال 2017 به انتخاب Packaging World، 4تای آنها که طراحی‌هایی راهکار محور داشتند به قرار زیر هستند:

1- ظرف غذای ارگانیک کودک با نام Babyblends که از لیوانی چهارگوش از جنس PET و دربی از جنس PP شفاف تولید شده است به گونه‌ای که قاشق درون آن قرار می‌گیرد.

2- Smartbottle دوتکه تولید Confrerie Chinique که دارای شمارشگر الکترونیکی است و می‌تواند تعداد قرص‌های ورودی و خروجی بطری را اندازه بگیرد و به یک گوشی همراه منتقل کند. ظرف از جنس PP است و هماهنگ با هندسه قرص طراحی شده است. ابزار الکترونیکی می‌تواند با هر بطری قرص هماهنگ شود. همکار این پروژه شرکت Amcor Rigid Plastics بود.

3- بسته‌بندی دهان‌شویه دومخزنه تولید Triumph Pharmaceutical که متشکل از دو بطری تیره PET است و به مصرف‌کنندگان امکان ترکیب دو نوع محتوی درون ظرف را می‌دهد.

4- بطری PET دنده‌دار که به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد تا بتواند بوی محصول را قبل از خریدن آزمایش کند که این به خاطر روزنه‌ای است که در لیوان اندازه‌گیری آن قرار دارد و باعث می‌شود تا بو از دو سوراخ بسیار کوچک عبور کند بدون اینکه اجازه دهد تا رطوبت وارد بسته شود.

تجارت الکترونیکی  وارد می‌شود

چه اتفاقی برای بسته‌بندی می‌افتد هنگامی که مصرف‌کنندگان تصمیم می‌گیرند تا تصمیم برای خریدشان را در فضای دیجیتال به جای ایستادن در برابر قفسه فروشگاه بگیرند؟

به گفته کتاب الکترونیکی نوشته شده در Bemis Co Inc.، بسیاری از کالاهای مصرفی بسته‌بندی شده (CPGs) که برای تولید در تیراژ بالا و در نتیجه قیمت کم طراحی شده‌اند، در دنیای تجارت الکترونیکی قیمت بیشتری پیدا می‌کنند و تجربه مصرف‌کننده را از بین می‌برند که این به خاطر نبود انعطاف‌پذیری است.

همزمان با سرمایه‌گذاری در این بخش، Bemis دریافت که بسیاری از خرده‌فروشان بزرگ فعال در تجارت الکترونیکی که بازار خود را به بخش CPGs گسترش داده‌اند، شاهد چالش‌ها و آسیب‌های زیادی، در هنگام حمل کالاها بوده‌اند به خاطر اینکه بسته‌بندی‌های طراحی شده برای فروش در سرتاسر جهان در نظر گرفته شده بودند و با سایر کالاها درون یک جعبه قرار می‌گرفتند. Brad Rager مدیر بسته‌بندی صنعتی و مصرفی Neenah می‌گوید: تز ما این است که خرده‌فروشان فروشگاهی و اینترنتی از بسته‌بندی‌های ثانویه برای اصلاح و جبران بسته‌بندی‌های اولیه استفاده کنند.»

صاحبان نام‌های تجاری تکیه زیادی بر نوار، کاغذ و لفاف حباب‌دار دارند تا کالاها را درب منزل خریدار به وی تحویل دهند به‌ویژه برای محصولات مایع همچون سفیدکننده. این یک راهکار موقت پرهزینه است که اطلاعات بازار، نیاز به رفع زودهنگام آن را نشان می‌دهد. تجارت الکترونیک در امریکا، 6/14درصد در سال 2015 رشد داشت و Bemis نیز 18درصد رشد تا سال 2020 را برای فروش آنلاین محصولات CPG پیش‌بینی کرده است.

تولیدکنندگان CPG تنها چند سال پیش بود که تجارت الکترونیکی را به‌عنوان یک کانال جدی گرفتند. این نگرش جدید تا بدانجا پیش رفت که در 5 سال گذشته در حدود 50درصد از CPGها به روش آنلاین فروخته شده‌اند. راهکارهای رسیدن به راه‌حل‌های بینابینی موجود هستند. به عنوان نمونه، مالکان نام تجاری که از پاکت استفاده می‌کنند ممکن است ساختار، قطر فیلم یا سیل آن را دوباره هماهنگ کنند.

شکل جدیدی که در حال تبدیل شدن به یک تفکر برنده است، بسته‌بندی مایع درون پاکت است. Rager معتقد است که صنعت- تولید و تامین‌کنندگان فیلم، طراحان و تولیدکنندگان تجهیزات- می‌تواند به کاربردی‌تر شدن پاکت‌ها فکر کند.

چنین راهکارهایی در ذهن Matt Dingee، مشاور بسته‌بندی OnPoint2020، بسیار ارزشمند هستند. او می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین چیزها برای تاثیرگذاری، قالب ذهنی شرکت‌ها برای بسته‌هایی است که ویژه تجارت الکترونیکی طراحی شده‌اند در مقابل محصولی که تنها در لیست محصولات آنلاین قرار گرفته و امیدوار به فروش آن هستند. برای رسیدن به چنین هدفی، باید در فرآیندهای طراحی تولید، نه‌تنها به وزن بلکه به اندازه نیز توجه کرد. انتخاب اندازه صحیح برای پاکت، می‌تواند مزیت‌های بسیاری در فروش آنلاین داشته باشد.»

Dingee تجهیزات ابعادسنجی OubeVu که توسط Amazon، UPS، FedEx و سایرین برای اندازه‌گیری ابعاد کالاهای بسته‌بندی شده به کار برده می‌شوند را مورد استفاده قرار داد آن هم به‌عنوان یک ابزار R&D قبل از اینکه بسته مراحل اجرایی خود را آغاز کند. او می‌گوید: «چنانچه بخواهید یک پاکت سس را بسته‌بندی کنید، من پاکت را اسکن می‌کنم. خواهم فهمید که فضای حجمی آن چقدر است و اینکه بر پایه قیمت اصلی، قیمت فروش، اندازه سبد آنلاین و… طرح‌ها را در نظر می‌گیرم و درنهایت محاسبه خواهم کرد که جعبه حمل بهینه شده چگونه باید باشد یا اینکه بسته اولیه چه شکلی خواهد داشت.»

بر پایه تجزیه و تحلیل‌ها، او ممکن است پیشنهاد کند که پاکت یک اینچ باریک‌تر و گاست آن عمیق‌تر باشد تا مالک نام تجاری بتواند 4 دلار در هر ثانیه- روز در حمل هوایی صرفه‌جویی کند.

Dingee در ادامه می‌گوید: «من فرصت‌های صرفه‌جویی 20درصدی را به خاطر کاهش مصرف مواد اولیه یا طراحی مجدد دیده‌ام. سوی دیگر معادله، درخواست مصرف‌کننده و مالک محصول است. به‌عنوان مثال 41درصد از مصرف‌کنندگان به سادگی حاضرند به خاطر تسریع در ارسال کالایشان، هزینه بیشتری بپردازند. بایوپلیمرها فرصت‌های بسیاری در تجارت الکترونیک دارند چراکه مصرف‌کننده به دنبال تجربه‌ای منحصربه‌فرد است و بایوپلیمرها می‌توانند بخشی از این نقشه باشند.» او معتقد است درنهایت صحت و درستی حمل و ارایه محصول، نکاتی کلیدی در این روند خواهند بود، به‌ویژه در بحث فیلم. من ضخامت را موضوعی جدی نمی‌بینم بلکه صحت و پایداری سیل در کانال‌های توزیع‌ گوناگون را بحثی اساسی می‌دانم. ما هنوز در مراحل شکل‌دهی پروتکل‌های حمل‌ونقلی استاندارد برای تجارت الکترونیک هستیم. علاوه بر این، بسته‌بندی بیش از حد نیز واکنش‌‌های منفی در مصرف‌کنندگان برخواهد انگیخت- حتی اگر برای محافظت از محصول باشد. پس چالش‌ها برای طراحی ساختار محصول شما این است که چگونه آن را به بهترین و ایمن‌ترین شکل در توزیع تجارت الکترونیکی محافظت کنید آن هم با هزینه متناسب.»

 

آینده پایدار

بایوپلاستیک‌ها و نوآوری‌های سبز، جای خود را بیش از پیش در بخش بسته‌بندی باز خواهند کرد چراکه Unilever و Coca Cola برنامه‌های گسترده‌ای را برای افزایش بازیافت‌پذیری محصولاتشان تا سال 2025 اجرا خواهند کرد. غول خرده‌فروشی انگلستان M&S نیز خود را موظف به استفاده از فرمول‌‌های یکسان و بازیافت‌پذیر برای تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی‌اش کرده است.

در برابر محیط‌زیست یک کنشگر فعال بودن، دیگر موضوعی عجیب برای تجارت نیست. این جزوی از تجارت است. چیزی است که مصرف‌کننده انتظار دارد.

 

سایر پیشرفت‌های قابل تقدیر به قرار زیر هستند:

– بطری شوینده 53 اونسی Method:

تولید شده از 100درصد PET بازیافت شده. بسته فوق شفاف به خوبی نمایشگر محصول معطر و خوش آب ‌و رنگ است. تولید این ظرف به روش قالب‌گیری کششی دمشی انجام می‌شود بدون اینکه نیاز به دستگیره داشته باشد چراکه طراحی خاص آن در بخش کمری، در دست گرفتن را آسان کرده است.

– بطری شوینده 100 اونسی Seventh Generation:

تولیدشده از 80درصد HDPE بازیافت شده، 17درصد PEتولید شده توسط Braskem از ساقه نیشکر برزیلی و 3درصد مواد رنگ‌دهنده. این محصول در نیمه سال 2016 وارد بازار شد و 20درصد جایگزین بسته‌هایی شد که از مواد پتروشیمی تولید می‌شوند. این بسته به تولیدکننده کمک کرد تا به هدفش مبنی بر از بین بردن 77تن HDPE خام در سال در چرخه تولیدش بکاهد.

 

– کپسول‌های قهوه زیست تخریب‌پذیر RPC Bobo:

تولیدشده از مواد B2nature که نفوذناپذیری بالایی نسبت به اکسیژن در ساختار چندلایه خود دارد و توانست در 12 هفته تا مقدار زیادی از حجم زباله‌های صنعتی بکاهد.

– ظرف IPL’s SkinnyPack:

این ظرف که برنده جایزه الماس مسابقات DuPont2015 شده است، تلفیقی است از بسته‌بندی سخت و انعطاف‌پذیر. فیلم نازک پلاستیکی IML بر روی چارچوب پلاستیکی تزریقی جوش داده می‌شود. در حالی که IML با رزولوشن بالا باعث ظاهری تاثیرگذار می‌شود، اما چارچوب به نسبت بسته‌بندی‌های منعطف چندان جذاب نیست. در این ظرف 50درصد در مصرف پلاستیک نسبت به بسته‌بندی‌های سخت متداول صرفه‌جویی شده است. این بسته 100درصد قابل بازیافت است.

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل