packagingart

بازگشت محبوبیت چاپ: ترجیح مصرف‌کنندگان اروپا به مواد چاپی پس از همه‌گیری کرونا

هنر بسته بندی / بین الملل: ترجیح مصرف‌کنندگان اروپا به مواد چاپی پس از همه‌گیری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. نظرسنجی Trend Tracker که هر دو سال یکبار انجام می‌شود، یکی از گسترده‌ترین تحقیقات در صنعت چاپ و کاغذ است که به بررسی ترجیحات و نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به چاپ، کاغذ و بسته‌بندی‌های کاغذی می‌پردازد. این پژوهش عظیم با پرسش از بیش از 10000 مصرف‌کننده در 16 کشور سراسر جهان، از آمریکای جنوبی و ایالات‌متحده تا آفریقای جنوبی و اروپا، به ارزیابی نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به چاپ و کاغذ می‌پردازد.

به گفته‌ جاناتان تِیم، مدیرعامل Two Sides اروپا، «با انجام همین تحقیق در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، اکنون می‌توانیم ارزیابی کنیم که این برداشت‌ها چگونه در طول زمان تغییر کرده‌اند و به برخی روندهای جالب توجه مانند تأثیر همه‌گیری بر عادات مطالعه‌ مصرف‌کنندگان دست یافته‌ایم.» انجام این نظرسنجی به صورت دوره‌ای در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ به ما این امکان را می‌دهد که بررسی کنیم چگونه برداشت‌های مصرف‌کنندگان در طول زمان تغییر کرده‌اند و روندهای جالبی را کشف کنیم، از جمله تأثیری که همه‌گیری بر عادات مطالعه‌ مصرف‌کنندگان داشته است.

در اوج همه‌گیری در سال ۲۰۲۱، بسیاری از مصرف‌کنندگان از خواندن مطالب چاپی روی کاغذ به سمت اینترنت روی آوردند و در تمام دسته‌بندی‌های ارتباطی از جمله روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، کاتالوگ‌ها، صورت‌حساب‌ها و صورت‌حساب‌های بانکی، اظهارنامه‌های مالیاتی و اطلاعات سلامت شخصی، بیشتر بر روی دستگاه‌های دیجیتال مطالعه می‌کردند. با این حال، این روند معکوس شده است و ترجیح مصرف‌کنندگان به مواد چاپی طی دو سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی جدیدی که توسط Two Sides Europe سفارش داده شده و توسط شرکت تحقیقاتی بین‌المللی Toluna انجام شده است، چنین روندی مشاهده شده است. نظرسنجی Trend Tracker که توسط Two Sides انجام می‌شود، هر دو سال یک‌بار برای ارزیابی ترجیحات و برداشت‌های مصرف‌کنندگان در ارتباط با چاپ، کاغذ، بسته‌بندی کاغذی و محصولات دستمال کاغذی صورت می‌گیرد.

با وجود رشد چشمگیر رسانه‌های آنلاین و کاهش قابل توجه ارتباطات چاپی در طول همه‌گیری، به نظر می‌رسد بسیاری از مصرف‌کنندگان همچنان به چاپ روی کاغذ اهمیت می‌دهند. جاناتان تِیم، مدیرعامل Two Sides اروپا می‌افزاید: بسیاری از افراد، به خصوص هنگام خواندن کتاب و مجلات، دوباره به سمت چاپ روی کاغذ تمایل پیدا کرده‌اند.

تمایل به خواندن مجلات چاپی نیز افزایش یافته و اکنون به 51 درصد رسیده است که در مقایسه با 35 درصد در سال 2021 رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. تمایل به دریافت صورت‌حساب و صورت‌حساب‌های چاپی نیز در حال افزایش است و از 19 درصد به 38 درصد رسیده است.

درک و یادگیری: مزایای چاپ

نظر سنجی Trend Tracker همچنین به بررسی مزایای مواد چاپی برای یادگیری و درک مطلب پرداخته است. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان (52%) با این جمله موافق یا کاملا موافق بودند: «به نظر من، کودکان و دانش‌آموزان با خواندن کتاب‌ها و مواد آموزشی چاپی نسبت به کتاب‌های دیجیتال و مواد آموزشی آنلاین، یادگیری بیشتری کسب می‌کنند.» تنها 16درصد با این جمله مخالف یا کاملا مخالف بودند. ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان با این جمله موافق یا کاملا موافق بودند: «هنگام خواندن اخبار چاپی نسبت به اخبار آنلاین، درک بهتری از مطلب پیدا می‌کنم.» در مقابل، 28درصد با این جمله مخالف یا کاملا مخالف بودند. این نتایج نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان اروپایی معتقدند که مواد چاپی به یادگیری بهتر کودکان و درک عمیق‌تر مطالب کمک می‌کند.

چاپ و درک عمیق‌تر: تایید نتایج تحقیقات علمی

نتایج این نظرسنجی یافته‌های مطالعات دانشگاهی را تایید می‌کند که نقش مهم چاپ را در آموزش و کمک به درک عمیق‌ترِ اطلاعات پیچیده، چه به‌صورت کتاب‌های درسی و چه به‌صورت اخبار، نشان داده‌اند.

نتیجه‌گیری نهایی: بازگشت به محبوبیت چاپ

نظرسنجی Trend Tracker 2023 که توسط Two Sides Europe انجام شد، نشان‌دهنده‌ بازگشت قابل توجه علاقه‌ مصرف‌کنندگان اروپایی به مواد چاپی است. این علاقه‌مندی در تمامی حوزه‌ها، از کتاب و مجله گرفته تا صورت‌حساب و اطلاعات سلامت، افزایش یافته است.

خروج از نسخه موبایل