ایسنا: دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از کاهش ۴۰ درصدی عرضه آب بسته‌بندی به دلیل کمبود بطری خبر داد. پیمان فروهر در ارتباط با کاهش میزان آب معدنی و آشامیدنی بسته بندی در بازار، اظهار کرد: میزان هر کیلوگرم PET به ۲۳ هزار تومان رسیده است که نسبت به قیمت ۴۵۰۰ تومانی سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ درصد رشد یافته است. همین مسئله موجب تا شاهد رشد افسارگسیخته قیمت مواد اولیه بطری باشیم و بازار این مواد به دست دلالان و سودجویان افتاده که باعث شده میزان عرضه  آب بسته‌بندی در بازار حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.  

آب‌های معدنی و آشامیدنی, آب بسته‌بندی, مواد اولیه بطری, بطری‌های شیشه‌ای, بطری‌های شیشه‌ای آب بسته‌بندی, بطری پلاستیکی, آب بسته‌بندی شیشه‌ای,

وی همچنین در پاسخ به این‌که گفته می‌شود بطری‌های شیشه‌ای آب بسته‌بندی روانه بازار شده است تا اینگونه کمبود بطری پلاستیکی آب بسته‌بندی جبران شود، تصریح کرد: چنین مساله‌ای امکان‌پذیر نیست، چرا که میزان تولید آب بسته‌بندی شیشه‌ای بسیار پایین است و تنها یک کارخانه در این بخش فعالیت می کند و توزیع گسترده‌ای وجود ندارد و فقط مخصوص مصرف در برخی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هاست. علاوه بر این با توجه به قیمت بالای بطری آب بسته‌بندی شیشه‌ای مردم تمایل چندانی نسبت به خرید نشان نمی‌دهند و اگر هم در برخی واحدهای فروش شاهد توزیع این بطری‌های شیشه‌ای آب هستیم، شاید به این دلیل است که فروشندگان قصد دارند میزان فروش در این رابطه را محک بزنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با تاکید بر اینکه به دلیل زیاده خواهی و طمع تولید کنندگان مواد اولیه بطری میزان تولید آب معدنی و آشامیدنی بسته بندی در بازار کاهش یافته است و بسیاری از کارخانه‌ها در حال خاموشی‌ هستند، اظهار کرد: پریفرم فروشان علی رغم توافق انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت لجبازی کرده اند و پریفرم را به بازار عرضه نمی‌کنند.
 
فروهر ادامه داد: به دلیل اینکه چندی پیش مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در جلسه مشترک با تولیدکنندگان پریفرم به آنها اعلام کرد که حق ندارند هر کیلو پت را ۷۰۰۰ تومان خرید کرده و به مبلغ ۲۰ هزار تومان بفروشند، به همین دلیل پریفرم فروشان لجبازی کرده‌اند و متاسفانه مواد مورد نیاز تولید بطری را به بازار عرضه نمی‌کنند که به همین دلیل شاهد کاهش ۴۰ درصدی آب بسته بندی در بازار هستیم.

وی با بیان اینکه مجتمع تندگویان به اندازه توان خود در حال تولید است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به حدی نوسان قیمت مواد اولیه بطری جذاب شده است که به تعداد خریداران بورس اضافه شده و سهم مواد مورد نیاز به تولید کنندگان کاهش یافته و مشخص نیست که پت عرضه شده به کجا می‌رود و به دست چه کسی می‌رسد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به پیشنهادی که قرار است از سوی فعالان این صنعت به وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور قطع دست دلالان مواد اولیه بطری ارائه شود، بیان کرد: با این پیشنهاد دست سودجویان بازار مواد اولیه بطری قطع خواهد شد و امیدوار هستیم شرایطی در بازار پیش آید که دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در پایان با تاکید بر این‌که کنترل فساد در حوزه مواد اولیه بطری حائز اهمیت است، بیان کرد: باید مواد اولیه بطری به دست جریان واقعی و تولیدکننده اصلی برسد و تنها راهکار پیش‌رو حذف دلالان بورسی، راستی‌آزمایی کدهای سایت بهین‌یاب، شناسایی کارخانجات غیرفعال از بورس، کنترل و نظارت شدید نسبت به عملکرد و فروش تولیدکنندگان پیریفور که بخش اعظم مواد خود را از بورس تهیه می‌کنند و نیز جلوگیری از صادرات غیرقانونی و غیررسمی PET مهم‌ترین مسائلی است که توسط مسئولان و دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد.

از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت هر کیلو پت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود ۵۰۰ درصدی داشته است و شرایط تولید آب بسته بندی برای صنعتگران این حوزه با مشکلات فراوانی روبرو شده است که علاوه بر گرانی بیش از حد با کمبود و عدم دسترسی به مواد اولیه جهت تولید روبرو هستند و متاسفانه علی رغم نامه نگاری‌های مختلف در این راستا کماکان دست سودجویان این حوزه قطع نشده و شاهد کاهش میزان تولیدی تا ۴۰ درصدی بطری بسته بندی آب معدنی و آشامیدنی در کشور هستیم و واحدهای فروش از کمبود محصول در این بخش خبر می‌دهند.