در حالی که بسته‌بندی وکیوم اسکین (VSP) در چند سال گذشته نیز در دسترس همگان بوده است، به نظر می‌رسد که فناوری شتاب‌ آهنگ بیشتری را به‌عنوان بسته منتخب برای اغلب غذاهای عالی در اختیار آن قرار داده است. این جابه‌جایی به سمت پذیرش بیشتر به خاطر تولید و ارایه فیلم‌های جدیدتری هستند که می‌توانند خود را با محصولات در اندازه‌های مختلف، برآمدگی‌های بزرگتر و لبه‌های تیزتر مطابقت دهند و نیز با توانایی تلفیق اسکین پک و مقوا، گستره بزرگتری از کاربردها و انتخاب‌ها برای VSP به وجود آمده است.

 بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

VSP جای پای خود را به عنوان یک بسته‌بندی بادوام و موفق چندین سال پیش در اروپا باز کرد اما حتی در آنجا نیز مصرف‌کنندگان به زمان احتیاج داشتند تا این طراحی‌های جدید بسته‌بندی را بپذیرند. فیلم VSP محصول را مانند پوست دوم دربرمی‌گیرد، آن را ایمن می‌سازد آنهم بدون هرگونه تنش اضافی و بدون اینکه شکل محصول را تغییر دهد. فیلم بالایی و وب پایینی (فیم سخت یا سینی) کاملا با دیگری سیل می‌شود و محصول را کاملا دربرمی‌گیرد.

علت اینکه فناوری VSP روندی آهسته را برای جلب نظر عمومی در اروپا و امریکا طی کرد این بود که متفاوت به نظر می رسید. مصرف‌کنندگان عادت داشتند تا گوشت، ماکیان و ماهی تازه را با سیل بالایی و سینی دارای عمق ببینند. با VSP، بسته‌بندی بیرونی تقریبا غیرقابل دیدن خواهد بود- فیلم بالایی به محکمی بر روی محصول کشیده می‌شود، به گونه‌ای که تمام اتمسفر بسته از بین برود. این ظاهر ناپیدا متفاوت است و این تغییر می‌تواند علت توقف مصرف‌کنندگان باشد به‌ویژه چنانچه هیچ پیامی از طرف فروشگاه یا برند مبنی بر این‌که بسته جدید چیست و مزیت‌های آن کدام است، وجود نداشته باشد.

بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

مشخصه‌های VSP

فیلم‌های جدید و مواد اولیه سینی‌ها در حقیقت مانند یک قهرمان از محصول محافظت می‌کنند. فناوری فیلم که شامل گریدهای مختلف وب‌های پایینی و بالایی می‌شود، انتخاب‌های زیادی را برای برند فراهم می‌کند. این دامنه و گستردگی فیلم‌ها دربرگیرنده راهکارهایی برای تمام کاربردهای عمومی است و سیستم‌های سیل‌ مجزا مانند Skin-Peel، Burst-Peel و lower monowebs را امکان‌پذیر می‌کند.

برای گوشت‌های مرغوب مانند گاویش، گوشت بره، استیک‌ها و غذاهای دریایی، وب بالایی باید حداکثر شفافیت و درجات بالایی از براقیت را برای انعکاس ارزش و تمایز محصول داشته باشد. علاوه بر این، وب‌های بالایی می‌توانند با مواد مقاوم در برابر سوراخ‌شدگی تولید شوند به گونه‌ای که حتی محصولات تیز یا آن‌هایی که با استخوان بسته‌بندی می‌شوند را نیز بتوان به راحتی بسته‌بندی کرد. آن‌ها کشش و جمع‌شدگی کافی برای تطبیق با محصولاتی با برآمدگی زیاد یا شکل‌هایی که چندان متداول نیستند را دارند. فراتر از قابلیت عرضه محصول در شکل طبیعی خود، VSP می‌تواند طول عمر محصولات را در برخی موارد تا هفت روز اضافه کند که آن هم به دلیل نبود اکسیژن درون بسته است.

این فیلم‌ها کاملا مطابق با کاربردهای خاص یک محصول (شکل، ارتفاع، سازگاری) به صورت سفارشی تولید می‌شوند همینطور وب پایینی. آن‌ها را می‌توان برای ارتباط با مصرف‌کننده چاپ زد. وب‌های پایینی در رنگ‌ها، ضخامت‌ها و درجات مختلف پارگی موجود هستند.

بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

مقوا در برابر پلاستیک

خلاقیت‌های جدید در بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین، تنها به فیلم‌ها محدود نمی‌شود. برخی تولیدکنندگان سینی‌‌های پلاستیکی را با مقوای پلی‌کوت (Poly-Coated)  جایگزین کرده‌اند. VSPها به خوبی سیل می‌کنند و دراینجا مقوا نیز به خوبی پلاستیک‌ها عمل می‌کند.

مقوا انتخاب دیگری را نیز در اختیار برند می‌گذارد آن هم قابلیت طراحی است که باید بتواند نیازهای گروه هدف را به خوبی برآورده کند. مقوا پیغامی بسیار قوی از پایداری را حمل می‌کند که برای خریداران، به‌ویژه میلنیال‌ها که دنبال بسته‌های دوستدار محیط زیست هستند، پیام مثبتی می‌فرستد.

به‌کارگیری مقوا به‌عنوان وب پایینی یک ایراد نیز دارد: پتانسیل کم کردن طول عمر موادغذایی. با حرکت از پلاستیک به مقوای بانفوذناپذیری کمتر، طول عمر پایین می‌آید و بسته به نوع محصول بسته‌بندی شده، زمان ارایه و ماندگاری آن در قفسه‌ها کاهش می‌یابد. این اغلب به معنای ضایعات بیشتر غذایی است. در واقع ارزیابی فواید زیست‌محیطی مقوا در مقابل پلاستیک، عملی متعادل‌کننده است. برای هر برند، مهمترین چیز، درک و آگاهی از نقاط فروش و محرک‌های تشویقی گروه‌های هدف به حساب می‌آیند.

آغاز به کار

برای انتخاب سیستم‌های بسته‌بندی، باید به مواردی از خود محصول نیز توجه کنید:

– میزان انتظار از طول عمر

– الزامات محافظت‌های مکانیکی

– مشخصه‌های بازاریابی

– مصرف‌کننده هدف

– ویژگی‌های باز کردن و بستن مجدد

– الزامات چاپ و لیبل‌زنی

– تجهیزات مناسب بسته‌بندی

– هزینه بسته

– محصول چگونه خواهد بود یا چگونه باید بارگذاری و پر شود

– واسطه‌ها با سایر تجهیزات در فرآیند تولید

یک تامین‌کننده ماهر می‌تواند پاسخ سوالات بالا راجع به محصول و کاربردهای آن را داشته باشد و بهترین بسته‌بندی را برای داشتن بهترین فروش با بودجه‌بندی مناسب پیشنهاد دهد. VSP گزینه‌ای مناسب برای بسته‌بندی محصولات مرغوب است. ظاهری جذاب دارد و از چکه کردن جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند طول عمر را تا یک هفته بالاتر ببرد.