با دانستن اینکه مشتری علاقه دارد چه چیزی را بر روی بسته‌بندی اولیه و ثانویه محصول شما پیش از اینکه فروشگاه را ترک کند ببیند، می‌توانید از ضررهای هزینه‌بر جلوگیری کنید. اهمیت بسته‌بندی برای هر برندی مشخص است اما متاسفانه این موضوع مانع از اشتباهات میلیون دلاری به خاطر بسته‌های اولیه و ثانویه نشده است. برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه در بسته‌بندی، حیاتی است تا برندها بدانند که عناصر مهم بسته‌بندی برای مصرف‌کنندگان چه چیزهایی هستند پیش از آنکه طراحی‌ها انجام شود و بطری‌ها پر شوند. در این مقاله، نگاهی موشکافانه به عناصری می‌اندازیم که به واقع مهم هستند، آن هم از دیدگاه کسانی که به واقع مهم هستند یعنی مشتری شما.

 

 بسته‌بندی اولیه, طراحی بسته‌بندی,  بطری‌, بسته‌بندی محصولات زیبایی, جعبه‌های مقوایی, زیبایی‌شناسی, جار, تیوب,

 

این نوشتار داده‌هایی را از تحقیق The Benchmarking co. – که بر روی بسته‌بندی محصولات زیبایی و مشتریان آن در فوریه و می سال 2016 انجام شده است- پررنگ می‌کند که 1000 زن در بخش خرید محصولات آرایشی و زیبایی در امریکا در آن شرکت کردند.

در خصوص بسته بندی ثانویه

از آنجایی که بسته‌بندی ثانویه (مانند جعبه‌های مقوایی) به‌طور کلی نخستین چیزی است که مصرف‌کننده در هنگام خرید می‌بیند، مهمترین عناصر هم آنهایی هستند که به دیده شدن محصول در قفسه کمک کنند، استفاده آسانی داشته باشند و خواسته‌ها و نیازهای مشتری را برآورده سازند:

83%: خواند نام روی جعبه آسان باشد؛

77%: دیدن جعبه بر روی قفسه آسان باشد؛

74%: دستورالعمل مصرف بر روی بسته موجود باشد؛

57%: جعبه نتایج مستقل آزمایشی داشته است (از زنانی با نگرانی‌های پوستی که محصول به آنها اشاره می‌کند).

55%: جعبه رنگ‌های زیبایی دارد.

مسایل زیبایی‌شناسی مهم است و به‌طور مشخص مصرف‌کنندگان از چهره بسته‌بندی زیبا لذت می‌برند اما موضوع مهم، اطلاعات کاربردی است که به وسیله آنها خانم‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا محصول شما متناسب با شخصی مثل آنان هست یا نه.

بهترین استفاده را از فضای محدودی که بر روی جعبه دارید ببرید تا به سوالات خریدار پاسخ دهید (چگونه باید از این محصول استفاده کنم؟ چه نتایج/ فوایدی برای من خواهد داشت؟) آیا خودتان را برنده رقابت می‌دانید؟

درخصوص بسته‌بندی اولیه

از آنجایی که بطری‌ها، جارها و تیوب‌ها چیزهایی هستند که بیشترین تاثیر متقابل را بر مصرف‌کننده دارند و بسیاری از آنها مصرف روزانه نیز دارند، مهمترین عنصر در بسته‌بندی اولیه را می‌توان کاربردی بودن نام برد. موضوعی که مصرف‌کننده زن می‌تواند با آن محصول مورد نظر خود را انتخاب کند و استفاده از آن را نیز آسان نماید:

90%: شما می‌توانید تا آخرین قطره محصول را از درون بطری، جار، تیوب استفاده کنید

81%: خواندن نام بر روی بطری، جار، تیوب آسان است

78%: بطری، جار، تیوب بادوام است و دستورالعمل مصرف دارد

77%: باز کردن بطری، جار، تیوب آسان است

56%: بطری، جار، تیوب طراحی زیبایی دارد

جالب این است که برای اغلب بخش‌های زیبایی (مراقبت از پوست، رنگ‌ها، عطرها، بهداشت شخصی و مو، نظافت) چهره بسته‌بندی اولیه برای مصرف‌کنندگان با درصدی حدود 85درصد، مهمترین موضوع برای انتخاب خرید محصولی جدید بود. اما برای تمام محصولات بسیار حیاتی است که بدانید بسته‌بندی اولیه شما باید همراه با- نه در مقابل- مصرف‌کننده باشد. اگر مصرف‌کننده نتواند تا آخرین مقدار محصول درون بطری را مصرف‌ کند، چندان علاقه ای به بازگشت برای خرید از خود نشان نخواهد داد.

 

 بسته‌بندی اولیه, طراحی بسته‌بندی,  بطری‌, بسته‌بندی محصولات زیبایی, جعبه‌های مقوایی, زیبایی‌شناسی, جار, تیوب,

 

بگذارید بسته بندی داستان برندتان را بگوید

صرفنظر از تصویری که شما بر روی وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌تان نقاشی می‌کنید، بسته‌بندی شما به‌طور نمونه بزرگترین راهی است که برند شما با مصرف‌کنندگان بالقوه‌تان ارتباط برقرار می‌کند و باید قصه شما را با عناصر صحیح بازگو کند. داستانی که با چهره و حس ناشی از بسته‌بندی‌تان آغاز می‌شود.

با وجود اینکه ما می‌دانیم هم بسته‌بندی اولیه و هم ثانویه باید کاربردی باشند، اما نیاز است تا صدای برند شما نیز باشند. هنگامی که مصرف‌کنندگان از راهرو فروشگاه لوازم آرایشی عبور می‌کند، این بسته‌بندی است که خود را به رخ می‌کشد: 33درصد از زنان می‌گویند طراحی بسته نخستین چیزی است که چشمان آنان را به خود جلب می‌کند. رنگ با 24درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

به طرز جالبی، پس از این دو، مهمترین موضوع برای یک خریدار زن، بیشتر موضوعاتی عینی و ملموس است تا خلاقیت: مزیت‌هایی همچون قیمت و تعهد مسایلی هستند که 11درصد از زنان آن را مهمترین ویژگی برای بسته بندی درون قفسه می‌دانند.

درحقیقت، اهمیت مسایلی همچون سود به‌خصوص برای مصرف‌کنندگان غیرقابل چشم‌پوشی است. 73درصد از مصرف‌کنندگان بر این باورند که نظرات و خواسته‌های سایر مشتریان بر تصمیم‌گیری آنها برای خرید یک محصول آرایشی و زیبایی موثر است. 44درصد نیز اظهار داشتند که به خرید محصولاتی که نظرات و نتیجه آزمایشات دیگر مشتریان بر روی بسته آنها منتشر شده است علاقه بیشتری دارند.

چنانچه به محصولات براساس بخش‌های آنها توجه کنید متوجه می‌شوید که به‌طور مثال در بخش محصولات پوستی 94درصد از مصرف‌کنندگان بر مزیت‌های وعده داده شده از طرف تولیدکننده در صورت استفاده محصول، به عنوان نکته‌ای برای خرید آن توجه می‌کنند. این موضوع در میان خریداران رنگ مو 80درصد و محصولات بهداشت شخصی 79درصد است.

هنگامی که صحبت از طراحی بسته‌بندی به میان می‌آید، شما باید مانند آنچه که مشتری فکر می‌کند بیاندیشید. با ارایه کردن اطلاعات حیاتی که یک خریدار زن به دنبال آن است آن هم در نخستین نقطه تماس با برند شما- بسته‌بندی شما- مطمئن می‌شوید که او دسترسی نامحدود و آسانی به اطلاعاتی دارد که در خریدش تاثیرگذار است: برند شما چه می‌کند، چه کسی برای وی کار می‌کند و اینکه مشتری چه خدماتی دریافت می‌کند.

توجه به این موضوعات در بسته‌بندی بدین معناست که شما ریسک اشتباهات پرهزینه که نه‌تنها بر درآمدتان تاثیر منفی می‌گذارد بلکه اعتماد خریدار را نیز از شما می‌گیرد، کم می‌کنید.