امروزه وضعیت لمینیتورهای صنعتی، در بحث کنترل فیلم بسیار توسعه ‌یافته ‌است و قطعا، همانطور که قبلا ذکر ‌شد، فویل ایفاگر نقش اصلی در لمینیت است. دشوار ‌است که تصور‌ کنیم لمینیتورها برای گروهی از فیلم‌ها توسعه‌یافته که شامل فویل نیستند و یا فویل را به‌صورت اختیاری دربردارد، حتی اگر فویل در فهرست فعلی فیلم‌ها نباشد. چنین تامین‌کنندگانی، احتمالاً هیچ ایده‌ای از آنچه انجام می‌دهند ندارند. یک کانورتر هرگز نظمی برای فویل لمینیت‌شده، زودتر یا دیرتر لمینیت شده ندیده ‌است و قطعا بهتر است که ابزارهایی که می‌توان بر روی آن‌ها حساب‌ شود، به‌درستی به کار گرفته شوند. بنابراین بهترین راه بررسی این موضوع است که چطور می‌توان ملزومات ‌فنی برای کنترل فویل را به لمینیتورهای مدرن اضافه‌ کرد.

همانطور که قبلا به‌طور ‌کلی گفته ‌شده، Tension برای کنترل فویل مورد‌ نیاز ‌است، در جهتی Tension برای کنترل فویل‌های ضخیم‌تر اهمیت ویژه پیدا می‌کند. غلتک‌های‌ پشتیبان: قطر چنین غلتک‌هایی به‌طور‌کلی توسط Tension عمومی و عرض و سرعت دستگاه تعیین‌ می‌شود. هنگامی که این کار انجام‌ شود برخی از توجهات در طراحی صرف شکل آن شد که درنهایت به شکل غلتک شیاردار درآمد، سپس تعداد هرزگردها درون مسیر فیلم تعیین‌ می‌شود و اینرسی فعال، نباید بیش از حد داده‌ شده رشد ‌کند.

چاره کار: موتوردار کردن غلتک‌های پشتیبان در مسیرهای طولانی

تنظیم ماشین و قطعات ‌ماشین: تنظیم به اندازه معین تلورانس به‌طور کلی نیاز اصلی برای ماشین‌آلات است. در بررسی فویل این نیازمندی‌ها قطعاً اهمیت بیشتر پیدا می‌کند. این ماهیت سخت ساختار فلزی فویل است که هیچ منفعت و جذابیت خاصی را ایجاد ‌نمی‌کند. بنابراین، تلورانس در شکل غلتک، فناوری بلبرینگ‌ها، تعادل دینامیکی و طراحی محفظه بلبرینگ‌ها بر همین اساس توسعه‌ می‌یابد. با ‌این ‌وجود شما با اطمینان نمی‌دانید که کدام مسیر فیلم در لمینیتر فویل را کنترل‌ می‌کند. تنظیمات ماشین به‌طور عمده از طریق طراحی ماشین صورت ‌می‌پذیرد. در تجهیزات بزرگتر، در زمان نصب تنظیمات نهایی انجام می‌شود.

سنسورهای tension و ‌Nipهای موتوردار‌شده:

 سنسورهای tension باید در هر نقطه‌ایی که tension فیلم می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل خارجی باشند قرار ‌بگیرند. خود ‌Nipهای موتوردار‌شده نیازمند کاهش کنترل tension در بخش‌های مختلف در طول مسیرهای طولانی‌تر هستند. unwinds و rewinds بخش‌های موتوردار‌شده فعال ماشین هستند و نیازمند بیشترین توجه در انتخاب موتور و فناوری درایو خواهند ‌بود.

موتوردار کردن: این روزها ما دسترسی قابل‌توجهی به فناوری‌های اجرایی داریم. در لمینتور‌های converter، استفاده از مسیر دیجیتالی راه‌اندازی‌شده برای موتورها و درایوها قطعاً ضروری است. سرعت و دقت واکنش، دقت کنترل چرخش، کنترل کامل tension در سرعت صفر، همه مزایایی هستند که در بخش تولیدی یکپارچه خود در فیلم‌های چندمنظوره به ‌کار می‌روند. قابل ‌درک‌ است که تبدیل فویل نازک هیچ‌ سازگاری با استفاده از چنین فناوری‌هایی ندارد.

Nordmeccanica نقشی قوی را در پیشرفت converting فویل طی سال‌های متمادی و نقش مهمی در برگزاری workshopها در این زمینه نیز داشته است. به‌عنوان ‌مثال در نمایشگاه Drupa در آلمان، برای یک فویل ۷ میکرونی، ۳۰ معرفی در طی یک نمایش ۱۵روزه اتفاق ‌افتاد. معرفی‌ها شامل لمینیت فویل پوشش‌ داده‌ شده پشتیبانی ‌نشده برای چاپ PET است. این امر قابل‌ توجه ‌است زیرا توسط منابع مستقل به‌عنوان نخستین نمایش‌دهنده فویل لمینیت‌شده در نمایشگاه تجاری گزارش ‌شده ‌است. دوباره در یک جشن عمومی که در شرکت Nordmeccanica در ایتالیا برگزار‌ شد از سری کاملی از لمینیت‌ها برای فویل با ضخامت کمتر از ۵ میکرون که با استفاده از ساختار حلال و غیرحلالی چسب‌ها عمل‌ می‌کند رونمایی ‌شد. مجموعه ‌مقالات این رویداد، workshopها، از طریق ارتباط با نماینده Nordmeccanica در ‌دسترس ‌می‌باشد. در نمایشگاه Drupa از یک ماشین استاندارد با سرعت تولید تا ۶۰۰ متر‌ در‌ دقیقه استفاده‌ شده ‌است، فویل با سرعت بالای ۴۰۰ متر ‌در‌ دقیقه لمینیت غیرحلالی می‌شود. در کارگاه Nordmeccanica از Super Combi ۳۰۰۰ تجهیزات کاملاً استاندارد خط‌تولید با سرعت تولید بالای ۴۵۰ متر‌ در‌ دقیقه استفاده ‌شده ‌است و لمینیت فویل در سرعت بالاتر از ۴۰۰ متر‌ در ‌دقیقه انجام ‌شده ‌است.

در هر دو رویداد، لمینیت شامل چسب‌های غیرحلال بودند که ظاهرا حرکتی غیرمعقول است. بیشتر فناوری استفاده‌شده در لمینیت فویل دارای خاصیت حلال‌بودن هستند ‌و قطعاً یکی برای لمینیت خیلی ‌نازک استفاده ‌می‌شود، مساله این است که از لحاظ عملی چگونه فویل لمینیت می‌شود، با داشتن دانش مناسب چگونگی عمل ‌کردن، این امر ساده‌تر از آنچه هست که انتظار می‌رود. چسب‌های غیرحلال درواقع ویسکوزیته بالاتری نسبت به ساختار حلالیت معمولی دارد. مشکل نه‌تنها در مرطوب‌شدن است، بلکه مهم‌ترین مشکل در بررسی شبکه است. به‌کار بردن چسب با ویسکوزیته بالا بر روی بستر شکننده ممکن است بر روی عدم دقت در بررسی شبکه که منجر به ایجاد چین‌خوردگی و حتی پاره شدن فیلم می‌شود تاکید ‌کند. از طریق نمایش‌دادن این واقعیت که شما می‌توانید با موفقیت و به‌طور‌ مداوم از چسب‌های غیرحلال در لمینیت فویل استفاده‌ می‌شود که ما طراحی مناسب ماشین و دانش مناسب در مورد چگونگی قرار گرفتن آن را نشان‌ دادیم و سپس لمینیت فویل نازک در دستان شماست. برای راحتی بیشتر اگر شما از چسب‌های معمولی خشک استفاده‌ می‌کنید اما همچنان زمینه شروع لمینیت فویل به تعداد بیشتری از convertهای مجهز‌شده به لمینیتورهای غیرحلالی نیازدارد.

Giancarlo Caimmi، مدیر ‌بازرگانی گروه Nordmeccanica (Piacenza، ایتالیا) دارای مدرک Ph.D. در مهندسی ‌مکانیک از دانشگاه “Federico Secondo” (ناپل، ایتالیا) است. او دارای بیش از ۲۸ سال تجربه در زمینه ساخت ماشین‌آلات converting است و بر روی طراحی ماشین‌آلات برای دستگاه‌های چاپ و coater/ لمینیتورها کار ‌می‌کند، و دارای ثبت اختراعات بین‌المللی است. Giancarlo از طریق کار با AIMCAL و FPA، موقعیت‌های مدیریتی در مهندسی، تولید و فروش داشته‌است.