نخست:  پیشتر از تغییرات در هنر بسته‌بندی با شما گفته بودم. حقیقت این است که کار رسانه‌ای پرشتاب‌ترین کار دنیاست. کار در این اتمسفر هم لذت‌بخش است و هم دلهره‌آور. در استانداردهای بالای این حرفه، لحظه‌ای غفلت شما را چنان از گردونه بیرون می‌اندازد که برای بازگشت دوباره به آن تلاش بسیاری نیاز خواهید داشت. در ادامه تغییرات در هنر بسته‌بندی که از گرافیک جلد آن آغاز شده و در این شماره به صفحه‌آرایی گسترش یافته است، باید به طراحی مجدد سایت نشریه نیز اشاره‌ای داشته باشیم. با آنکه مدعی هستیم پرتیراژترین نشریه بسته‌بندی در ایران بوده‌ایم، تا حدی که برخی از شماره‌ها با ضرر مالی نیز همراه بوده است، اما در صنعتی مانند بسته‌بندی با گستردگی ویژه آن، سخن از تیراژی خاص گفتن، گزافه‌گویی است. چه‌بسا نیاز کشور به نشریات بسته‌بندی را باید در حد تیراژی حداقل 30هزار نسخه‌ای دید که البته میسر نیست.

ما یک‌بار برای همیشه موضوع تیراژ و دسترسی به مقالات، اخبار و آگهی‌های مجله را حل کردیم. در طراحی جدید وب‌سایت «هنر بسته‌بندی»، کلیه مقالات آزاد شدند و آرشیو تمام نسخه‌های قبلی بر روی آن با امکان دسترسی رایگان فراهم شده است. این سایت با خبرنامه‌ای به تعداد حدود 10هزار ایمیل، که جمع‌آوری این تعداد آدرس ایمیل 5سال تا بدین لحظه زمان برده است، پشتیبانی می‌شود و هر هفته یا دو هفته یک بار، آخرین خبرها و مقاله‌ها برای تمام آدرس‌ها ارسال می‌شود. یک‌بار برای همیشه محدودیت تیراژ و دسترسی به نشریه را با وجود بار مالی که برایمان داشت حل کردیم زیرا این کار مستلزم چشم‌پوشی از درآمدهای ناشی از اشتراک مجله بود.

 کماکان هنر بسته‌بندی انتخاب نخست اغلب کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای پشتیبانی خبری از آنهاست. دو کنفرانس معتبر و بزرگ در دبی و نمایشگاه MeatEx تهران از جدیدترین همکاران هنر بسته‌بندی هستند. غنی تر کردن مجله اصلی ترین هدف ما از ابتدای راه اندازی آن بوده است. پیوسته در حرکت خواهیم بود، به شرط آنکه شما پشتیبان ما باشید.

دوم:

سال 96 به گمان من با امید و آرزو برای همگی آغاز خواهد شد. پس از سپری شدن ایام انتخابات، که نتیجه آن تا نوشتن این نوشتار بر من نامعلوم است، همه انتظار تغییرات مثبت یا ثبات در روند رو به رشد اقتصاد کشور را دارند. نمایشگاه اگروفود تهران، که از بزرگترین نمایشگاه‌های برگزارشده در ایران است، بهانه‌ای است تا بازار در این بخش از صنعت از خواب و رکود ناشی از تعطیلات عید بیرون بیاید. شنیده‌ها حاکی از حضور بسیار گسترده شرکت‌های اروپایی برای حضور در این نمایشگاه است. از ایتالیایی‌ها گرفته تا آلمانی‌ها، همگی پس از پشت سر گذاشته شدن شرایط تحریمی ایران و نیز بازگشت پول‌های بلوکه‌شده به ایران و بهبود روند اقتصادی، ایران را همان بازار تشنه‌ای می‌بینند که نیازمند جدی ورود فناوری‌های جدید برای حرکت به سوی رشد اقتصادی است.

در این میان وضعیت تولیدکنندگان داخلی قابل تامل است. یادآوری‌ای که من حدود یکسال و نیم پیش کردم و از لزوم توجه جدی صنعت داخلی در بخش بسته‌بندی به بهبود کیفیت و ایجاد سازوکارهای تجاری مناسب گفتم، امروز خود را بیش از پیش نشان می‌دهد. با مشاوره‌هایی که با دفتر هنر بسته‌بندی انجام گرفته، بسیاری از این شرکت‌ها حتی به دنبال حضور در سایر نمایشگاه‌های مرتبط داخلی همچون چاپ و بسته‌بندی نیز هستند. موضوعی که کمتر مسبوق به سابقه است چراکه اغلب چنین مجموعه‌هایی تنها حضور در اگروفود را برای گسترش تجارتشان در ایران کافی می‌دانستند. به هر حال سیل حضور شرکت‌های خارجی در ایران، که  البته وجود بسیاری از آنان برای بهبود راندمان تولید در ایران بسیار ضروری است، تندتر شده است و امید است که صنایع داخلی ما نیز به خوبی خود را تجهیز کنند تا بتوانند رقابتی هماورد را داشته باشند.