ایرنا: استاندار اردبیل گفت: به لحاظ تاکید بر بهره وری تولیدات در اقتصاد مقاومتی زنجیره تولید تا عرضه شیر در استان باید با ایجاد کارگروه تخصصی مدیریت شود.

 

مجیدخدابخش در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان اردبیل افزود: کارگروه یادشده باید متشکل از تولیدکنندگان شیر ، دامداران و دستگاه های اداری ذیربط باشد تا برای منتفع شدن تولیدکنندگان شیر موانع ضعف بهره وری صنعت مربوطه در استان احصاء و برطرف شود.
وی اظهار کرد: نیروهای انسانی نیز بباید در این زمینه آموزش لازم را ببینند و تسهیلات بانکی مورد نیاز آنها فراهم شود و توسعه و رونق صنعت شیر و فراورده های لبنی را در استان شاهد باشیم.
وی همچنین از کمک دو هزار میلیارد ریالی دولت به عنوان مشوق های صادراتی و تامین 500 میلیارد ریال برای وزارت جهاد کشاورزی برای خرید شیرخام مازاد در کشور خبر داد و بر اقدام لازم برای بهره مندی از این فرصت ها در استان تاکید کرد.
خدابخش بیان کرد: بهتر است در لبنیات استان برند سازی شود و تولیدکنندگان محصولات لبنی زیر مجموعه یک برند به عنوان مثال مغانه به فعالیت خود ادامه بدهند و از تعدد برندها و کم اثر شدن آنها در بازار خودداری شود. او با اشاره به تولید عسل در اردبیل ، مشگن شهر ، نیر و خلخال و خلاء برند در تولید آن خواستار اشتهار یک عنوان و برند معتبر برای حضور مناسب و قوی عسل استان در بازار شد.
حسین پیرموذن ، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: لبنیات این استان بیمار است و به رغم تولید شیرخام زیاد و مرغوب فاقد صنایع تبدیلی مربوطه است و به لحاظ این نقص تاکنون نتوانسته از بازار تقاضای روسیه استفاده کند.
وی افزود: خیلی از جاها از هر پنج کیلوگرم شیر یک کیلوگرم پنیر تولید می شود اما در استان اردبیل به علت نبود شیوه اولترافیلتر (تصفیه و بسته بندی پیشرفته) و اتکا به روش های سنتی و پاستوریزه از هر هفت یا هشت کیلوگرم شیر یک کیلوگرم پنیر استحصال می شود. وی پیشنهاد کرد چهار واحد لبنیاتی با مقدار بالای جمع آوری شیر در استان برای دریافت تسهیلات بانکی ارتقای سیستم تهیه و بسته بندی تولیدات خود از پاستوریزه به اولترافیلتر انتخاب و به بانک های عامل معرفی شود.
پیرموذن اظهار کرد: در غیراین صورت امکان صادرات شیر و محصولات لبنی استان اردبیل به بازارهای خارجی وجود نخواهد داشت. وی بیان کرد: به طور کلی زمان ماندگاری محصولات لبنی استان اردبیل از سه تا 45 روز است و برای صدور آنها باید برای ارتقای صنایع استرلیزه و بسته بندی در استان برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود.
بر اساس آمارهای اعلام شده در استان اردبیل از 360 هزار راس دام سنگین و دو میلیون راس دام سبک سالانه 240 هزار و 300 تن شیر تولید می شود. 

www.irna.ir