از دست رفتن غذا و ضایعات غذا کماکان به‌عنوان یک چالش به حساب می‌آیند، اما شرکت‌های بسته‌بندی چگونه برای حل این مشکل اقدام می‌کنند در حالی که باید تعادلی بین پایداری مواداولیه بسته‌بندی مورد استفاده و کارکرد آن ایجاد کنند تا غذا را تازه نگه دارند؟ Elisabeth Skoda گفت‌وگویی را با Thomas Kahl مدیر بخش فناوری‌های پایدار مبتنی بر محیط‌زیست شرکت Mondi داشته است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

 

 

 

در Mondi چه کاری برای آگاهی مصرف‌کنندگان از نقش بسته‌بندی در جلوگیری از ضایعات غذایی انجام داده‌اید؟

مصرف‌کنندگان بیش از پیش از نیاز به انتخاب‌های پایدار برای داشتن ضایعات کمتر غذایی آگاه می‌شوند. ما در همکاری با خریدارانمان مطمئن می‌شویم که بهترین پرسش‌ها را از آنها داشته باشیم تا بتوانیم بهترین راهکارهای بسته‌بندی را برای تجارتشان ارایه دهیم. همراه با برندها و خرده‌فروشان، متعهد به طراحی بسته‌بندی‌هایی هستیم که تعادلی خوب بین کارکرد و پایداری داشته باشند.

طول عمر، محافظت از محصول، کنترل وعده  استفاده و کاهش ضایعات غذا نکاتی کلیدی در طراحی و ارتقای یک محصول هستند. این موضوع به‌ویژه برای بخش میوه و سبزیجات تازه بیشتر صدق می‌کند اما گوشت، پنیر و سایر محصولات یخچالی را نیز نباید فراموش کرد. چنانچه بسته‌بندی مناسبی مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند از فساد غذا جلوگیری کند و آنها را از آسیب‌های فیزیکی در حین حمل‌ونقل محافظت نماید. همینطور مصرف‌کنندگان میزان صحیح از محصول می‌خرند آن هم با راحتی بسیار و میزان کنترل شده هر وعده مصرف.

 شما چگونه مزیت‌ها و محدودیت‌های مقوا/ کاغذ و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر را در بحث ارایه محصولات غذایی توضیح می‌دهید؟

ما شاهد علاقه‌مندی روزافزون مصرف‌کنندگان به جایگزینی پلاستیک با راهکارهای پایه کاغذی در بسته‌بندی‌های غذایی بوده‌ایم. در بسیاری مواقع ما با خریدارانمان بر روی افزایش توانایی‌ها و امکانات بسته‌بندی‌های پایه کاغذ با افزودن ویژگی‌های عملکردی ضدنفوذ کار می‌کنیم تا بتوانیم به آنها عملکردهای فنی لازم را برای افزایش طول عمر و جلوگیری از ضایعات غذا بدهیم به‌ویژه در محصولاتی همچون گوشت برش‌خورده یا پنیر که قیمت بالایی دارند. به‌عنوان مثال PerForMing ما شامل سینی کاغذی و پلاستیک قابل جدا شدن است که می‌تواند به سادگی از سینی جدا شود. کاغذ می‌تواند کاملا در چرخه ضایعات در سرتاسر اروپا بازیافت شود.

مزیت کلیدی به کارگیری راهکارهای بسته‌بندی بر پایه کاغذ همانا ترکیب مواداولیه تجدیدپذیر و بازیافت‌پذیری است و اینکه مصرف‌کنندگان دقیقا متوجه می‌شوند که چگونه باید آنها را دور بیاندازند. کاغذ بازیافت‌پذیرترین نوع ماده  اولیه در امروز دنیاست و نرخ بازیافت آن 72درصد در اروپا است یعنی اینکه این نوع ماده به خوبی می‌تواند بازیافت شود و به ماده دیگری تبدیل شود و بخشی از اقتصاد دایره‌ای باشد. البته کاربردهایی هست که پلاستیک‌ها عملکردی حیاتی دارند، مواردی مانند افزایش نفوذناپذیری و بهبود طول عمر در محصولاتی همچون غذاهای کودک و آب‌میوه و نیز بخش غذای حیوانات. دیگر مزیت‌های کاغذ شامل بازیافت و تجدیدپذیری، همیشه باید در ارزیابی‌ها لحاظ شوند. ما در بخش تحقیق و توسعه به دنبال این هستیم که با هر دو ماده کاغذ و پلاستیک کار کنیم البته آرزوی ما بالا بردن راندمان بسته‌بندی است و اینکه مطمئن شویم پلاستیک‌های به کار گرفته شده قابل بازیافت هستند.

 چالش‌های پیش‌رو در چرخه ارزش (به عنوان مثال حمل، تازه نگه داشتن محصول پس از باز شدن بسته‌بندی در یخچال مصرف‌کننده و….) کدام هستند؟

در اروپا، حدود نیمی از غذاها قبل از رسیدن به نقطه مصرف از بین می‌روند. 23درصد در هنگام  تولید و 12درصد در هنگام حمل و انبار و جابه‌جایی پس از برداشت. 9 درصد هم در توزیع در بازارهای سرتاسر اروپا و 5درصد دیگر هم در حین پروسسینگ. باقیمانده هم توسط مصرف‌کنندگان، مراکز تهیه و توزیع غذا و رستوران‌ها انجام می‌شود. چالش‌های منحصربه‌فردی در هر کدام از بخش‌های چرخه ارزش وجود دارد اما آن چیزی که برای ما نقطه تمرکز است این است که چگونه مواد غذایی برای مشتریان حمل شود چراکه این حساس‌ترین بخش در محصولاتی همچون سبزی و میوه‌جات تازه است. به عنوان مثال کبودی، سیاهی و سایر آسیب‌ها تا میزان زیادی به خاطر مناسب نبودن بسته‌بندی حجمی و فله‌ای رخ می‌دهد. در اروپا ضایعات غذاهای مصرفی بیشتر در میان گرو‌های غذایی رخ می‌دهد که نیاز به یخچال دارند یا باید با احتیاط حمل شوند اما به خاطر خرید بیش از حد، لیبل‌های گمراه‌کننده (بهترین تاریخ مصرف در مقابل مصرف قبل از تاریخ) و نگهداری و انبارداری ضعیف در منزل در معرض خرابی قرار می‌گیرند. همزمان با رشد فروش الکترونیکی خواروبار در اروپا، این موضوع نیز به موضوعی مهم‌تر تبدیل شده است.

 اصول و فرآیند انتخاب مناسب‌ترین ماده اولیه برای بسته‌بندی مواد غذایی کدامند؟

مهم‌ترین عملکرد بسته‌بندی همانا محافظت از چیزی است که در درونش قرار دارد ، در حین تولید، انبارداری و حمل. اگر چنین نباشد منابع مورد استفاده در تولید غذا و بسته‌بندی به ضایعات تبدیل خواهند شد. با مشارکت مصرف‌کنندگان و به‌کارگیری EcoSolution ما قادر هستیم تا بسته‌بندی پایداری تولید کنیم که تناسب خوبی با هدف ما داشته باشد. موضوع مهم در اینجا این است که در تمام بسته‌بندی‌هایمان کاغذ را زمانی استفاده کنیم که ممکن است و پلاستیک را زمانی به کار گیریم که سودمند است. ما با شرکا، تامین‌کنندگان و خریدارانمان به گونه‌ای همکاری می‌کنیم که: کمترین جایگزینی محصولات پایدار را با راهکارهای جدید داشته باشیم؛ در مصرف مواداولیه خام صرفه‌جویی کنیم و طرح‌های بسته‌بندی را به گونه‌ای انجام دهیم که بازیافت‌پذیر باشند. در اجرا و عمل، نخستین گام نشان‌دهنده چالش است. پس از آن رجوع به تجزیه و تحلیل‌ها و تولید و آزمایش نمونه‌های اولیه خواهد بود. در پایان نیز محصولی خواهیم داشت که بیشترین تناسب با هدف نهایی ما را دارد.

 می‌توانید مثال‌هایی را از نمونه‌هایی بزنید که در کاهش ضایعات غذا موفق بوده‌اند؟

Coral Tray سینی بسته‌بندی جدیدی است که از مقوای کروگیت 100درصد قابل بازیافت برای حمل محصولات تازه همچون گوجه‌ تولید شده است. این بسته‌بندی تعادلی بین داشتن محصولی تازه و بسته‌بندی و محافظت خوب از محصول است. مقوای کروگیت محکم و پایدار تضمین می‌کند که محصول در بهترین محافظت در برابر آسیب‌های بالقوه در سبد خرید و یا در راه بودن به منزل توسط مصرف‌کننده است. ساختار باز جعبه اجازه می‌دهد که هوا به خوبی درون آن گردش کند و ریسک چگالش، له‌شدگی و یا به شکل قالبی درآمدن محصول کاهش یابد. در ابتدای امسال ما برای تولیدکننده گوشت اتریشی با نام Huetthaler بسته‌بندی پلاستیکی تمام بازیافتی برای گوشت و سوسیس تولیدی‌اش، تحویل دادیم. هدف پروژه کاهش ضایعات غذا توسط بسته‌بندی‌ای بود که غیرقابل نفوذ در برابر اکسیژن، چربی، بو و رطوبت باشد. همزمان در مصرف مواداولیه خام نیز صرفه‌جویی شد بدون اینکه ذره‌ای از جذابیت محصول درونش کاسته شود.