هنر بسته بندی / سهیل چهره ای: ۲۳مین نمایشگاه بینالمللی بستهبندی استانبول Eurasia Packaging 2017 از تاریخ 3 تا 6 آبان در مرکز نمایشگاهی تویاپ برگزار شد، نمایشگاهی با 120هزار مترمربع مساحت و 1122 غرفهدار از 43 کشور دنیا.
این دوره از نمایشگاه بستهبندی استانبول را حدود ۶۰هزار نفر از ۱۰۸کشور دنیا بازدید کردند که در مقایسه با ۲۰۱۶، ۱۸درصد افزایش نشان داد. از این تعداد حدود ۵۳هزار نفر را بازدیدکنندگان داخلی (۹درصد افزایش) و ۷هزار نفر را بازدیدکنندگان خارجی (۶۳درصد افزایش) تشکیل دادند. بیشترین تعداد بازدیدکننده از کشورهایی همچون ایران، لبنان، بلغارستان، اردن، عربستان، الجزایر، مراکش، یونان و فلسطین بودند. برگزارکنندگان طی برنامههای ویژهای، خریداران و برندهای حرفهای را در برنامهای با عنوان VIP Programme به نمایشگاه دعوت کرده بودند. خریداران و بازدیدکنندگان ایرانی، بازدید بسیار خوبی از این نمایشگاه به عمل آوردند بهطوری که ایران را در صدر ۱۰ کشوری نشاندند که بیشترین بازدید را از نمایشگاه به عمل آوردند. علاوه بر برندهای خارجی که در نمایشگاه حضور دارند، آنچه بیشتر به چشم میخورد قدرتنمایی تولیدکنندگان داخلی کشور ترکیه در عرضه انواع ماشینآلات بستهبندی و دستگاههای کنترل و رباتیک بود، ماشینآلاتی با کاربری بسیار خوب و البته طراحیهایی که سال به سال بهتر نیز میشود که نشان میدهد تولیدکنندگان ترک ضرورت ایجاد ظاهری جذاب برای دستگاههایشان را در کنار عملکرد بالا از یاد نبردهاند. حضور پرشمار خریداران ایرانی معانی و تفاسیر زیادی دارد اما مهمترین نتیجهاش، جذب مشتری از کشوری است که خود رقیب اصلی صنعت بستهبندی ترکیه است. این نمایشگاه در سال آینده تغییراتی جدید و رنگ را به خود خواهد دید که تا اعلام خبر رسمی آن از طرف تویاپ، من نیز مجبورم تا از بازگو کردن آن خودداری کنم. هنر بستهبندی همان سالهای گذشته، اسپانسر رسانهای نمایشگاه بود.
*******************************************
بعضی اوقات چقدر راحت میشد حرف و هدفی جدی رو در لفافه و با روشی جذاب و گاه شوخی زد. این هدیهای است که هنگام دریافت کارت بازدید از نمایشگاه به همه میدادن. داخلش چسب زخم و یک شکلاته. روشی بسیار خلاقانه برای اشاره به هدف اصلی یعنی 120هزار مترمربع فضای نمایشگاهی. واقعا چقدر باید از روشهای متداول خبری صرف بشه تا بتوان چنین موضوعی رو برای بازدیدکنندگان اطلاعرسانی کرد!