هنر بسته بندی: واردات ضایعات پلاستیکی چین در سال 2017 در مقایسه با کل مقدار مواداولیه دورانداخته شده در دنیا که به آسیا وارد شده‌اند، بسیار چشمگیر است اما تغییرات در راهند. پیام کشورهای واقع در جنوب شرقی آسیا این است که آن‌ها را به جای دیگری منتقل کنید یا این‌که در خانه خودتان بازیافت‌شان کنید.

صنعت ضایعات پلاستیک, پلاستیک‌های بازیافت شده,

 

در آخرین تحولات و پیشرفت‌ها، اداره فعالیت‌های صنعتی تایلند (DIW) اعلام کرد که از واردات خدمات پلاستیک و قطعات الکترونیک جلوگیری به عمل آورده است. در 5 ماهه نخست سال 2018 واردات ضایعات پلاستیکی تایلند در حدود 31 هزار تن بوده است بر پایه آمار اداره گمرک این کشور. این در مقایسه با همین مدت زمانی در سال 2017 که 43هزار تن بود، کاهش نشان می‌دهد. مدیر DIW، Mongkol می‌گوید که اداره‌اش از 2240 واحد بازیافت این کشورش از فرمان ممنوعیت واردات ضایعات پلاستیکی و الکترونیکی بازدید به عمل آورده است. این اداره با همکاری گمرک از هرگونه وارداتی در این زمینه جلوگیری به عمل خواهد آورد.

صنعت بازیافت پلاستیک چین ضربه شدیدی از بابت ممنوعیت واردات ضایعات پلاستیکی از جولای سال گذشته تا الان خوردن است و باعث شده تا خوراک این صنعت حداقل 50درصد کاهش داشته باشد. بسیاری از شرکت‌ها تعطیل شده‌اند در حالی که سایرین نیز تعداد قابل توجهی از پرسنل خود را اخراج کرده‌اند. آن‌هایی که بنیه مالی خوبی داشتند، در این میان، در پروژه‌های بیرونی به ویژه آسیای جنوب‌شرقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بر پایه گزارش انجمن پلاستیک‌های ضایعاتی چین (CSPA)، بیش از 1000 عضو این انجمن که یک‌سوم کل سهم چین را در اختیار دارند، مبلغی در حدود 5/1میلیارد دلار را برای جابه‌جایی که 4 میلیون تن ضایعات پلاستیکی از ظرفیت سالانه بازیافت را سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اما این جابه‌جایی‌ها به شدت با قانون‌های جدید وضع شده در جنوب شرق آسیا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. ویتنام خبر از ممنوعیت موقت واردات در ماه می امسال داد به خصوص کانتینرهایی که ضایعات را از بندر هوشی‌مینه وارد می‌کردند. مالزی نیز به طور موقت از نیمه می واردات را به حال تعلیق درآورده است.

پیش از این ممنوعیت، چین چیزی در حدود 7میلیون تن ضایعات پلاستیکی را در سال وارد می‌کرد. بنا به گزارش‌ها، تلاش برای استفاده از پلاستیک‌های بازیافت شده داخلی نیز رشد اندکی دارد. هدایت و اداره منابع ضایعاتی داخلی و وارداتی، دو موضوع کاملا متفاوت هستند که برای بازیافت‌کنندگان، هماهنگی با آن‌ها زمان خواهد برد.

چالش کلیدی دیگر بررسی صنعت بازیافت پلاستیک در آسیا، کمبود ظرفیت تبدیل در آسیای جنوب شرقی برای مواداولیه بازیافت شده است. در حال حاضر، بازیافت‌کنندگان چینی اغلب چیپس‌های دوباره فرآیند شده را به چین بازمی‌گرداند به این امید که مامورین گمرک آن‌ها را به‌عنوان مواردی پاک و خالص بپذیرند. استانداردهای محافظت از محیط زیست چین برای ضایعات جامد وارداتی به عنوان مواد اولیه خام، حد 5/0 درصد آلودگی برای چیپس‌های بازیافت شده پلاستیکی را پذیرفته‌اند. این حمل‌ونقل‌ها اگرچه تاخیرهای زیادی را به خاطر اطمینان مامورین کمرگ از تبعیت چیپس‌ها از استانداردها به خود دیده است و کانتینرها نیز باید برای بازرسی از عدم ورود ضایعات پلاستیکی غیرقانونی گرید پایین بررسی شوند. گمرک گزارش داده که 134 مورد جرم به خاطر قاچاق 224 هزار تن ضایعات پلاستیک و آهن را کشف کرده است.

به نوعی طعنه‌آمیز است که اقتصاد رو به پیشرفت چین، چالشی زیست‌محیطی بزرگ را برای راه‌های آبی و هوایی آلوده تجربه می‌کند اما انگیزه‌ای بزرگ برای مدیریت جهانی صنعت ضایعات پلاستیک دارد. برای مدت زمان طولانی، کشورهای پیشرفته از حواله مشکلات بازیافت پلاستیک‌های ضایعاتی به اقتصادهای در حال پیشرفت در آسیا خوشحال بودند. چنین خوشی‌هایی رو به پایان هستند. دیگر هیچ کشوری نمی‌خواهد واردکننده مشکلات سایر کشورها باشد.